کد خبر: 861733
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
سود واردات 90درصدي روغن و پالم به جيب كدام افراد مي‌رود؟
مجري طرح دانه‌هاي روغني 90 درصد روغن وارداتي را سويا و پالم اعلام كرد و خبر داد: در سال 1342 سرانه مصرف روغن هر ايراني 5/2 كيلوگرم بوده كه امروز به 20 كيلوگرم رسيده، اين در حالي است كه شايع‌ترين دليل مرگ و مير سكته ناشي از بيماری‌هاي قلب و عروق است.
مجري طرح دانه‌هاي روغني 90 درصد روغن وارداتي را سويا و پالم اعلام كرد و خبر داد: در سال 1342 سرانه مصرف روغن هر ايراني 5/2 كيلوگرم بوده كه امروز به 20 كيلوگرم رسيده، اين در حالي است كه شايع‌ترين دليل مرگ و مير سكته ناشي از بيماری‌هاي قلب و عروق است.
به گزارش فارس، عليرضا مهاجر اذعان داشت: متأسفانه در تأمين دانه‌هاي روغني بيش از 90 درصد به خارج از كشور وابسته‌ايم و اگر نتوانيم در طرح دانه‌هاي روغني موفق باشيم، پايداري و خودكفايي در طرح گندم را هم از دست مي‌دهيم.
به گفته وي هم‌اكنون سالانه 4 ميليارد دلار ارز كشور صرف واردات روغن خام، كنجاله و سويا مي‌شود، مضاف بر آنكه تأمين كنجاله دام وابسته به دانه‌هاي روغني است كه اگر آن را نداشته باشيم در كنار آن بازهم بايد سالانه 3 تا 4 ميليون تن علوفه براي توليد مرغ، تخم‌مرغ و گوشت وارد كنيم.  مجري طرح دانه‌هاي روغني وزارت جهاد كشاورزي به مزيت‌هاي توليد دانه‌هاي روغني در داخل كشور اشاره كرد و گفت: روغني كه در داخل كشور توليد مي‌شود تراريخته نيست و فاصله برداشت محصول تا استحصال روغن كوتاه خواهد بود. از تمام دست‌اندركاران مي‌خواهيم به اين مهم كمك كنند، چراكه اگر پرداخت پول كشاورزان به‌موقع انجام نشود، در توسعه طرح دانه‌هاي روغني پيشرفت نخواهيم داشت.
مهاجري اضافه كرد: تاكنون نزديك به 70 درصد پول كلزاكاران در استان‌هاي گرم و معتدل پرداخت شده است.  وي در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس كه چرا فقط كشت كلزا را در دستوركار قرار داده‌ايد و تاكنون چند درصد را از طريق داخل تأمين كرده‌ايد، اظهار داشت: بيش از 95 درصد از روغن مورد نياز كشور وارد مي‌شود و در عين‌ حال با توجه به طرح توليد دانه‌هاي روغني و كم آب بودن كشور، كلزا تنها محصولي است كه در فصل پاييز كشت و از نزولات جوي استفاده مي‌كند، مضاف بر اينكه مكمل خوبي براي توليد و پايداري گندم است، اما در كنار آن ارقام آفتاب‌گردان، كنجد، سويا و گلرنگ نيز جزو برنامه‌هاي ماست كه از سال گذشته توانسته‌ايم كشت آن را در برخي از نقاط كشور توسعه دهيم.  وي درمورد روغن دانه گلرنگ گفت: در زمين‌هاي محروم و كم بازده اين محصول را كشت مي‌كنيم كه هم روغن آن قابل استحصال است و هم كشاورزان از برگ‌هاي آن براي مصارف رنگرزي استفاده مي‌كنند.  مهاجري از بسته حمايتي 20 بندي براي تشويق كشاورزان در طرح دانه‌هاي روغني خبر داد و بيان كرد: با وجود تمام تنگناهايي كه وجود دارد سعي كرديم تا با ارائه تسهيلات ازجمله بيمه رايگان كشت كلزا، پرداخت وام 5/2 ميليون توماني و پرداخت يارانه خريد ماشين‌آلات كشاورزي به فرآيند توليد دانه‌هاي روغني در كشور كمك كنيم.
  واردات 90 درصدي روغن مرگ
مهاجری به افزايش سرانه مصرف روغن در كشور اشاره كرد و گفت: در سال 1342 سرانه مصرف روغن هر ايراني 5/2 كيلوگرم بوده كه امروز اين رقم به 20 كيلوگرم رسيده است در حالي كه در كشوري مانند ايتاليا اين رقم سه كيلوگرم است، چراكه بيشتر غذاها به روش آب‌پز، بخارپز و گريل تهيه مي‌شود.  مهاجري گفت: با توجه به آمار وزارت بهداشت بالاترين رقم مرگ و مير در كشور ناشي از سكته قلبي است كه اكثراً بر اثر گرفتگي قلب و عروق كه ناشي از استفاده روغن‌هاي كم كيفيت در داخل كشور است رخ مي‌دهد.  مجري طرح دانه‌هاي روغني با اظهار تأسف از واردات بي‌رويه روغن سويا و پالم به كشور افزود: 95 درصد روغن مصرفي كشور وارداتي است كه 90 درصد آن روغن سويا و پالم است و بايد پرسيد با آنكه قيمت روغن تفاوت چنداني ندارد چرا واردكنندگان تمايل به واردات پالم و سويا دارند؟!
وي همچنين از ارائه مجوزهاي بي‌رويه به صنايع تبديلي در توليد روغن نباتي هم گلايه كرد و گفت: هم اكنون بيش از 5/2 برابر ظرفيت نياز كشور كارخانه داريم ولي هنوز هم مجوز مي‌دهند.
 
  بازهم مافيا
مهاجري در پاسخ به اينكه چرا دانه روغني مناسب وارد كشور نمي‌شود، گفت: واردكنندگان دسترسي‌هاي خاصي بيشتر از توليدكنندگان دارند كه سود واردات برخي كالاها بيشتر است و در عين حال چون دانه روغني جزو كالاهاي اساسي محسوب شده و مشمول قيمت‌گذاري مي‌شود ترجيح مي‌دهند به جاي توسعه كشت دانه روغني روغن خام را وارد كنند.  مجري طرح دانه‌هاي روغني همچنين به اين نكته اشاره كرد كه قيمت خريد تضميني كلزا را بيشتر از دو برابر گندم به قيمت كيلويي 2 هزار و 783  تومان در نظر گرفتيم تا به تناوب كشت گندم هم كمك كرده باشيم و اگر كوچك‌ترين وقفه‌اي در خريد تضميني و پرداخت پول دانه‌هاي روغني اتفاق بيفتد طرح توسعه كشت دانه‌هاي روغني شكست مي‌خورد كه واردكنندگان نيز دنبال همين مسئله هستند.
 
  صادرات روغن پالم مالزی به ايران 2 برابر شد
از سوی دیگر آخرين آمار از هيئت روغن پالم مالزي در نيمه نخست امسال نشان داد ايران 238/282 تن روغن پالم خريده است. اين رقم بيش از دو برابر 490/132 تن ارسال شده به تهران در شش ماه مشابه سال 2016 است.  به گزارش گروه اقتصاد بين‌الملل فارس به نقل از نيو استريت تايمز، داتوك سري ماه، وزير صنايع محصولات زراعي و كالاهاي اساسي مالزي گفت: صادرات روغن پالم مالزي به ايران به لطف افزايش قيمت‌گذاري و حجم سفارشات، در پنج ماه نخست امسال بيش از دو برابر شده و به 1/748 ميليون رينگيت مالزي رسيده است.  وي افزود: صادرات روغن پالم مالزي به ايران در بازه ژانويه تا مي، 5/141 درصد افزايش يافته و از 9/309  ميليون به 1/748 ميليون رينگيت رسيده و حجم محصولات روغن پالم ارسال شده به ايران امسال بيشتر است.
آخرين آمار از هيئت روغن پالم مالزي در نيمه نخست امسال نشان داد ايران 238/282 تن روغن پالم خريده است. اين رقم بيش از دو برابر 490/132 تن ارسال شده به تهران در شش ماه مشابه سال 2016 است.  وزير صنايع و محصولات زراعي مالزي در رأس هيئتي تجاري و اقتصادي پنج ماه گذشته سفري سه روزه به ايران درباره صادرات روغن پالم، چوب و محصولات پلاستيك داشت.  وي خاطرنشان كرد: روغن پالم يك كالاي روزانه مهم در جوامع خاورميانه است. ايران سال گذشته 172/453  تن روغن پالم و محصولات روغن پالم به ارزش 331 ميليون دلار خريداري كرده است.
ماه گفت: مذاكره با ايران براي رسيدن به يك نتيجه مطلوب يا حداقل عادلانه در زمينه روغن پالم و ديگر محصولات كشاورزي زمان برده است.  ايران در سال 2014، تعرفه‌هايي بر روغن پالم اعمال كرد كه بر آن اساس، بايد واردات روغن پالم از 30 درصد مجموع روغن‌هاي وارداتي بيشتر نمي‌شد. در نتيجه خريد روغن پالم ايران از 997 هزار تن در سال 2013 به 330 هزار و 970 تن در سال 2015 برابر با 47 درصد كاهش يافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار