کد خبر: 861554
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
سه سال پیش و به طور مشخص در 29 ژوئن 2014، داعش اعلام خلافت کرد و «ابوبکر البغدادی» در مسجد تاریخی «النوری» در موصل خطبه خواند و از گسترش دامنه خلافتش سخن به میان آورد.

فارس: نیروهای عراقی طی عملیاتی ۹ ماهه، موفق شدند، تکفیری‌های داعش را پس از گذشت سه سال از اشغال شهر موصل، از این شهر بیرون کنند.

سه سال پیش و به طور مشخص در 29 ژوئن 2014، داعش اعلام خلافت کرد و «ابوبکر البغدادی» در مسجد تاریخی «النوری» در موصل خطبه خواند و از گسترش دامنه خلافتش سخن به میان آورد.

نیروهای مشترک عراقی نیز پس از 9 ماه نبرد بی‌امان، سرانجام دیروز موفق شدند، آزادی کامل این شهر را اعلام کنند.

پایگاه خبری عراقی «اخبار الآن»، مهمترین نبردها و تحولات روی داده در روند پاکسازی دومین شهر بزرگ عراقی از وجود تروریستها را منتشر کرده که در ادامه به تفکیک ماه می‌آید.

اکتبر 2016:

در شانزدهمین روز این ماه در سال 2016، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، آغاز نبرد برای بازپس‌گیری شهر موصل از داعش، را اعلام کرد. در هجدهم اکتبر، دولت عراق، آزادی 20 روستا در شرق موصل به دست نیروهای پیشمرگه کرد و ارتش عراق را اعلام کرد در 31 اکتبر، نیروهای ویژه عراقی پس از دو هفته نبرد، به مرزهای شرقی شهر رسیدند.

در تصویر زیر، مناطق تحت اشغال داعش با رنگ آبی نشان داده شده است. اما نحوه استقرار نیروهای شرکت‌کننده در نبرد موصل در مکانهای مختلف به این ترتیب است:

در شمال غرب؛ نیروهای پیشمرگه تحت حمایت آمریکا و ترکیه بودند که در 20 اکتبر شهر برطلة را آزاد کردند.در جنوب غرب؛ نیروهای ویژه عراقی بودند که شهر الحمدانیه را در 22 اکتبر آزاد کردند و در جنوب نیروهای ارتش عراق تحت حمایت بسیج مردمی (الحشد الشعبی) بودند که از پایگاه نظامی آمریکایی لقیارة فعالیت داشتند.

مرور ۹ ماه نبرد نیروهای عراقی برای آزادی موصل 

نوامبر2016 : 

مهمترین تحولات این ماه، کم شدن مساحت تحت سیطره داعش و ورود نیروهای عراقی به شرق موصل و شهر تلعفر بود.

در اول نوامبر عملیات در «حی الکرامة» واقع در شرق موصل کلید خورد و نیروهای عراقی ساختمان تلویزیون دولتی در این شهر را آزاد کردند. در سوم این ماه، داعش یک فایل صوتی از ابوبکر البغدادی منتشر کرد که وی از اطمینانش به پیروزی در نبرد موصل خبر داده بود. در 13 نوامبر، نیروهای عراقی اعلام کردند که شهر تاریخی «کالح» (النمرود) آزاد شده است.

 در این تصویر مناطق تحت سیطره داعش تا 28 نوامبر 2016، آبی نشان داده شده است.

 

 

مرور ۹ ماه نبرد نیروهای عراقی برای آزادی موصل 

دسامبر 2016:

نبرد در جبهه‌های مختلف موصل ادامه یافت. گرارشهای موجود از آوارگی 70 هزار شهروند موصلی و زندگی آنها در اردوگاه‌های واقع در شمال شرق شهر، حکایت داشت و سازمان ملل اعلام کرد که 650 هزار نفر در شهر گرفتارند و قادر به فرار نیستند.

در 9 دسامیر، نیروهای عراقی آزادی 27 منطقه در موصل و تداوم نبرد در 4 محله دیگر را تایید کردند. در 17 دسامیر، نیروهای ائتلاف با حملاتی هوایی، 5 ساختمان تحت سیطره داعش را به همراه انبارهای تسلیحاتیش نابود کردند. در 24 دسامبر، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق از آزادی بیش از دو سوم شهر موصل خبر داد. 

ژانویه 2017

در پنجم این ماه، نیروهای ارتش عراق از آزادی 65 تا 70 درصد شرق شهر موصل خبر دادند. در پانزدهم ژانویه، نیروهای عراقی عملیات بزرگی را برای آزادی دانشگاه موصل و پاکسازی داعش در آن را کلید زدند. در 17 ژانویه نیز آزادی 90 درصد شرق موصل اعلام شد.

این نقشه مناطق تحت اشغال داعش پس از گذشت 3 ماه از آغاز عملیات نیروهای مشترک عراقی را با رنگ آبی نشان می‌دهد. 

 

مرور ۹ ماه نبرد نیروهای عراقی برای آزادی موصل 


 

فوریه 2017:

در 19 فوریه؛ نخست‌وزیر عراق آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل را اعلام کرد. در 23 فوریه، نیروهای عراقی با پشتیبانی هوایی، کنترل فرودگاه شهر و یک انبار تسلیحات داعش را به دست گرفتند.

در این نقشه؛ مناطق تحت سیطره داعش تا اول مارس، با رنگ خاکستری نشان داده شده است.

 

مرور ۹ ماه نبرد نیروهای عراقی برای آزادی موصل 

مارس 2017:

در اول مارس، ارتش عراق بر جاده اصلی در غرب موصل سیطره یافت. در 6 مارس، نیروهای عراقی ساختمانهای مرکزی در شهر نینوی از جمله ساختمان اداره آب و برق را تحت کنترل خود در آوردند.

در 21 مارس، آزادی 60 درصد مناطق غرب موصل اعلام شد و در 31 مارس، یک مقام مسئول در ائتلاف، از کشته شدن 490 نفر از شرکت‌کنندگان در جنگ موصل خبر داد.

آوریل 2017:

در اوایل این ماه، عملیات با سرعت کمتری ادامه یافت و نیروهای عراقی بر روی استراتژی پیشروی و تفتیش و پاکسازی همزمان ساختمان‌ها در موصل، به طور گام به گام متمرکز شدند زیرا بیم آن می‌رفت که عملیات‌های انتحاری و ساختمان‌های بمب‌گذاری شده، جان بسیاری از عراقی‌ها را بگیرد.

در شانزدهم آوریل، فرماندهی عراقی از رسیدن نیروهایش به نزدیکی‌های مسجد النوری خبر داد. در 26 آوریل، شهر قدیمی و تاریخی الحضر آزاد شد

می 2017:

عملیات در این ماه نیز مانند ماه آوریل و بر اساس همان سیاست دنبال شد.

در 8 می، بیانیه رسمی دولت از کشته شدن 3 هزار و 300 داعشی و باز‌پس‌گیری 525 روستا از زمان آغاز عملیات آزادسازی موصل در 19 فوریه 2016 خبر داد. در 14 می، «یحیی رول» فرماندهی ارتش عراق اعلام کرد که داعش تنها 9 درصد غرب موصل را در اختیار دارد. در 31 می، نیروهای بسیج مردمی عراق به مرزهای مشترک عراق و سوریه رسیدند و آزادی 95 درصد غرب موصل اعلام شد.

ژوئن 2017

در اول ژوئن، ارتش عراق اعلام کرد که داعش کمتر از 10 کیلومتر مربع را در دست دارد. 

نقشه زیر، مناطق تحت اشغال داعش تا 14 ژوئن را به رنگ خاکستری نشان می‌دهد.

 

 

مرور ۹ ماه نبرد نیروهای عراقی برای آزادی موصل 

در 21 ژوئن، ارتش عراق اعلام کرد که داعش مسجد النوری و مناره مشهور و تاریخی «الحدباء» را منفجر و تخریب کرده است. در 26 ام این ماه، یک مقام نظامی تاکید کرد که شمار داعشی‌های باقی مانده در موصل به ده‌‌ها نفر می رسد. در 28 ژوئن، وزارت دفاع عراق از سیطره یافتن بر محله‌های بیشتری در بخش قدیمی موصل از جمله «الاحمدیة» خبر داد. در 29 این ماه، تلویزیون رسمی عراق از آزادی موصل و سیطره کامل بر داعش در این شهر خبر داد.

ژوئیه 2017

در نخستین روز این ماه، نیروهای عراقی به بقایای مسجد النوری رسیدند و نخست‌وزیر عراق از پایان خلافت باطل داعش خبر داد و تهدید کرد که نیروهای عراقی تا یافتن آخرین عناصر این گروه تروریستی از پای نخواهند نشست. اما «ابوالبراء الموصلی» از سرکرده‌های داعش مدعی شد که این اقدام، صرفا عقب‌نشینی تاکتیکی داعش است و تلعفر از این پس، مرکز فعالیت این تروریست‌ها خواهد بود. 

در دهم ژوئیه، حیدر العبادی به عنوان فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، طی بیانیه‌ای رسمی، آزادی کامل موصل و رهایی آن از شر داعش را اعلام کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار