کد خبر: 861037
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
مشاور وزير راه و شهرسازي گفت: بانك مركزي فشار زيادي به بانك‌‌ها براي فروش خانه‌‌هاي خالي وارد كرده، چون بخش عمد‌ه‌اي از خانه‌‌هاي خالي متعلق به بانك‌‌هاست.
مشاور وزير راه و شهرسازي گفت: بانك مركزي فشار زيادي به بانك‌‌ها براي فروش خانه‌‌هاي خالي وارد كرده، چون بخش عمد‌ه‌اي از خانه‌‌هاي خالي متعلق به بانك‌‌هاست.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما، حسين عبده تبريزي در برنامه «تيتر ‌امشب» شبکه خبر با بيان اينكه ماليات‌‌ها در بخش مسكن بالا رفته است، اظ‌هار كرد: آمار نشان مي‌دهد 5/2 ميليون خانه خالي در كشور وجود دارد. خانه اولي‌‌ها نيازمند مسكن هستند. ساخت مسكن لوكس هم در دولت دهم صورت گرفته است اما مازاد مسكن نشان دهنده اين نيست كه خانه لازم نداريم، براي خانه اولي‌‌ها نيازمند مسكن هستيم.  اين اقتصاددان افزود: در دريافت ماليات بين اشخاص حقيقي و حقوقي تفاوت وجود دارد. اگر مسكن را شخص حقيقي ساخته باشد هر زمان كه مشخص شود از وي ماليات دريافت مي‌گردد اما براي اشخاص حقوقي بعد از سه سال ماليات دريافت مي‌شود و شامل مرور زمان مي‌شود كه بايد تدبيري انديشيده شود كه بين اشخاص حقيقي و حقوقي در دريافت ماليات فرقي نباشد.  وي گفت: اجرايي شدن ماليات خانه‌‌هاي خالي وقتي است كه فروش انجام مي‌شود، بنابراين شناسايي خانه‌‌هاي خالي هم سخت است و هم براي مسئول ماليات صرف ندارد كه بگردد خانه خالي را پيدا كند.  عبده تبريزي در ادامه درباره افزايش ماليات بيان كرد: در سال اقتصاد مقاومتي بايد به سمت دريافت ماليات پيش برويم اما افزايش ماليات مسكن بر بازار اجاره تأثير‌گذار خواهد بود.
وي گفت: 5/2 ميليون مسكن خالي نشان دهنده احتكار نيست، خانه‌‌هاي خالي عرضه شده است اما جريان سوداگري كه در جامعه حاكم شده موجب افزايش قيمت مسكن شده است. وي در ادامه گفت: يكي از دلايل خانه‌‌هاي خالي نيز اين است كه رفت و آمد و مهاجرت در شهر‌هاي بزرگ مانند گذشته نيست بلكه آرام‌تر از قبل شده است. التهاب و رشد جمعيت در شهر‌هاي بزرگ آرام‌تر شده اما رشد سوداگري موجب افزايش مشكلات مسكن شده است.  عبده تبريزي گفت: قيمت زمين در ايران حباب دارد و بايد به ميزان زيادي پايين بيايد. دولت مي‌تواند ماليات بر املاك را بگيرد. وي افزود: در سه سال اخير هيچ تغييري در مسكن اتفاق نيفتاده است. اگر تعداد خانه‌‌هاي خالي در تهران را فقط بخواهيم پركنيم چيزي حدود 5/1 ميليون نفر به جمعيت افزوده خواهد شد كه در كنار آن مشكلات زيادي همچون ترافيك را نيز به همراه خواهد داشت.  مشاور وزير راه و شهرسازي گفت: دولت سياست ‌هايي كه تعيين كرده درست است اما به نتيجه نرسيدن آن بخشي به دليل نبود منابع بوده و بخشي به دليل سوداگري ‌هايي كه در بخش مسكن ايجاد شده است. سعي دولت در ساماندهي بخش مسكن بوده است.
عبده تبريزي در ادامه افزود: بانك مركزي فشار زيادي براي فروش خانه‌‌هاي خالي بر بانك‌‌ها وارد كرده است چون بخش قابل ملاحظه‌اي از خانه‌‌هاي خالي در تملك بانك‌‌هاست. كار عمده دولت دوازدهم اين است كه بازار بلند‌مدت وام مسكن را ايجاد كند تا خانه اولي‌‌ها صاحب خانه شوند. اگر بانك‌ها با نرخ ۲۰ درصد و ۲۵ درصد وام مسكن را ارائه دهند مردم از عهده وام‌‌ها بر نمي‌آيند و بازهم صاحب خانه نمي‌شوند. در دولت قبل براي خريد، وام تعلق نمي‌گرفت اما در دولت دهم و يازدهم سياست‌‌ها بر پرداخت وام بوده است تا خريد مسكن آسان‌تر شود.  مشاور وزير راه و شهرسازي گفت: وقتي شهرداري‌‌ها بيشترين تراكم را بگذارند و بيشترين قيمت را بگيرند حاصل كار سوداگري مي‌شود . در حال حاضر قيمت‌‌ها در حال پايين آمدن است اما محسوس نيست. وي گفت: عرضه واحد‌‌هاي ارزان قيمت به حركت بازار مسكن كمك مي‌كند.  افشين پروين‌پور، كارشناس مسكن ديگر مهمان برنامه گفت: نحوه گرفتن ماليات مهم است. حدود ۱۲ تا ۲۵ درصد از واحد‌هاي نوساز ماليات گرفته مي‌شود. اگر مسكن تا سه سال عرضه شود بايد ماليات بدهد و از سه سال به بعد نياز به ماليات نيست و اين مالكان را تشويق مي‌كند ساختمان را تا سه سال احتكار كنند و از سال سوم به بعد بفروشند.  پروين‌پور افزود: بايد بين شخص حقيقي سازنده و شركت فروشنده مسكن تفاوتي نباشد و سيستم توليد مسكن اصلاح شود. وي ادامه داد: گرفتن ماليات مي‌تواند كليدي باشد. بخشي از ثروت ملي هزينه شده تا آن مسكن ساخته شود پس نبايد مسكن احتكار شود. لازم است دولت هزينه كند تا كنترل سوداگري كند و طبق آمار سال ۹۰ ما حدود ۴۰۰ هزار مسكن خالي در تهران داشتيم كه قاعدتاً تاكنون افزايش يافته است و اگر اين مسكن‌‌هاي خالي عرضه شود قيمت مسكن به شدت پايين مي‌آيد. وزير مسكن چند روز پيش تعداد مسكن‌‌هاي خالي در تهران را ۳ ميليون واحد اعلام كرده بود.  پروين‌پور ادامه داد: مسكن مشكل اصلي و مانع بزرگي براي ازدواج جوانان شده است. ما حدود ۳ ميليون جوان مجرد داريم كه شرايط تشكيل زندگي ندارند و مسكن دغدغه اصلي زندگي آنان است و حتي توانايي اجاره مسكن ندارند ولي اگر قيمت مسكن بشكند روي اجاره بها هم تأثير مي‌گذارد.  حسام عقبايي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك در ارتباط تلفني با برنامه گفت: بنده اعتقاد دارم ما در حوزه مسكن مازاد توليد نداريم و بخش عمده خانه‌‌هاي خالي در شهر‌هاي بزرگ مربوط به خانه‌‌هاي لوكس با متراژ زياد است نه واحد‌هاي مسكوني با متراژ ۶۰ يا ۷۰ متر كه متقاضي دارد و مالك حاضر به فروش آن نيست.
وي ادامه داد: متأسفانه نتوانستيم براي متقاضيان واقعي مسكن مورد نيازشان را ايجاد كنيم تا آنها با توان مالي خود بتوانند صاحب مسكن شوند.  عقبايي با اشاره به وجود خانه‌‌هاي خالي لوكس در كشور افزود: بسياري از خانه‌‌هاي لوكس كه امروز با آنها در شهر‌هاي بزرگ مواجه هستيم متعلق به بانك‌‌ها هستند و بزرگ‌ترين سوداگري در حوزه مسكن توسط بانك‌‌ها انجام شده است.  وي گفت: در راستاي اصلاح قوانين و برخورد با چنين اقداماتي در حوزه مسكن متأسفانه اتفاق خاصي رخ نداده است و اين سياست‌‌ها همچنان ادامه دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار