کد خبر: 860828
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
معاون امور مجلس رئيس‌جمهور:
معاون امور مجلس رئيس‌جمهوري با ارائه تحليلي تاريخي از روند تحولات و تكامل احزاب در جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد: احزاب براي ارتقا بايد خود را اثبات و اعتماد حاكميت را جلب كنند.
به گزارش ايرنا، حسينعلي اميري اين مطلب را در همايش فصلي خانه احزاب ايران بيان كرد و افزود: اصل تفكيك قوا يكي از شاخصه‌هاي مردم‌سالاري است و انتخابات و نقش احزاب در آن از پيامد‌هاي مثبت و از مصاديق مردم سالاري است. وي يادآور شد: تمركز قدرت اجرايي، تقنيني و قضايي در دست يك نفر حتماً فسادآور است، همانند وضعيتي كه قبل از انقلاب مشروطه داشتيم. اداره كشور به اتكای آراي عمومي از مسائل بسيار مهم ديده شده در قانون اساسي است.
اميري همچنين اظهاركرد: گرچه سابقه تحزب در ايران به انقلاب مشروطه بر‌مي‌گردد اما همه از وضعيت احزاب دولت‌ساخته قبل از انقلاب مطلعيد. واقع قضيه اين است كه تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني حزب به معناي واقعي كه بتواند نقش آفريني كند در كشور نداشتيم. وي خاطرنشان كرد: در واقع بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بود كه صدها حزب و گروه سياسي در شرايطي كه هنوز نهادهاي سياسي و اجرايي و تقنيني كشور شكل نگرفته بودند، پا به عرصه ظهور گذاشتند كه غالباً هم قاعده‌مند نبودند، مرامنامه نداشتند و فاقد برنامه رسمي بودند.
اميري در مورد كاركرد احزاب گفت: اصولاً در جوامع مختلف حزب داراي كاركردهاي متفاوت است اما احزاب در همه جوامع يك كار ويژه مشترك دارند كه در دو دسته قابل تقسيم بندي است؛ نخست آموزشي و اجتماعي و دوم كسب قدرت از طريق انتخابات، جهت دهي به افكار عمومي، معرفي نامزد و ساماندهي انتخاب‌شوندگان.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار