کد خبر: 860567
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهال :
مصرف بی اندازه و نامتناسب داروها به خصوص آنتی بیوتیک به یک معضل در جامعه ما تبدیل شده و نیاز اصلاح وباز نگرای در صدور نسخ پزشگی است.

  

به گزارش خبرنگارجوان صبح  پنجشنبه در مراسم تودیع ومعارفه  رواسای بهداشت وسلامت  جدید بسیج استان اصفهان که در سازمان بسیج جامعه پزشکی اصفهان در محل ساختمان بسیج شمس آبادی برگزار شد، با حکم فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان تغییر یافت و دکتر ابراهيم اسفندياري به عنوان مسئول کار گروه سلامت بسيج جامعه پزشکي جدید استان معرفي و از خدمات  ارزنده دکتر کمال حيدري مسئول قبلي تجليل شد.

در آئین این مراسم رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جلسه کارگروه سلامت بسیج استان اظهار کرد: استان اصفهان يکي از اصلي ترين کار گروه هاي بسيج  کشوربوده که ماهيت و ماموریت اصلي آن محور سلامت است که طي ساليان گذشته نيز اقدامات بسيار خوبي با بهره گيري از تجارب پزشکان انجام شده است وبرای سیار استان هانیز مورد بهره بدرداری نیز قرار گرفته است .

دکترغلامرضا اصغری با اشاره به مصرف منطقی دارو ها به عنوان موضوع مطرح شده کارگروه سلامت بسیج پزشکی استان اصفهان گفت: مصرف بی اندازه و نامتناسب داروها به خصوص آنتی بیوتیک به یک معضل در جامعه ما تبدیل شده که حدود ۷۰ درصد نسخ را آنتی بیوتیک ها در بر میگرفت و هنوز هم حدود ۴۵ درصد نسخ را شامل می شود و به جایگاه مطلوبی نرسیده است و لازم است علاوه بر فرهنگسازي مردم در عدم استفاده از آنتي بيوتيک ها، پزشکان نيز از تجويز بي رويه آن خودداري کنند.

وی در ادامه افزود:بحث مقاومت بدن به آنتی بیوتیک ها که به دلیل مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها مطرح هست وبخشی از این معضل را تشکیل می دهد و بخش دیگر آن به دلیل عوارض دارو ها که اغلب  مواد اولیه آنها وارداتی است، باید در راستای اقتصاد مقاومتی باید مصرف دارو ها به حداقل برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ضرورت بالا بردن سطح دانش و آگاهی متخصصان و همچنین اطلاع رسانی برای مردم، خاطر نشان کرد: بخشی از مشکل به خود درمانی مردم بر می گردد که بدون تشخیص پزشکان اقدام به خود درمانی با مصرف آنتی بیوتیک ها می کنند.

اصغری یادآور شد: دانش نسخه نویسی باید در جامعه پزشکی به خوبی داده و یاد آور شود تا تجویز درست و محدود دارو ها بازنگری شود.

در ادامه این آئین دکتر محسن حجتي، رئيس بسيج جامعه پزشکي استان اصفهان نيز باقدرداني از تلاش هاي مسئول قبلي کار گروه سلامت بسيج جامعه پزشکي استان دکتر ابراهيم اسفندياري مسئول جديد کار گروه را پزشکي ولايتمدار،پروفسور  حاذق و فردي باتقوا، ، داراي مقام علمي متعدد ومديري توانمند خواند که در طی عمر کاریشان، همچون کوه استوار به ارائه خدمات مطلوب در جامعه پزشکي پرداخته است.

دکتر کمال حيدري، مسئول قبلي کار گروه سلامت بسيج جامعه پزشکي استان نيز با انتقاد ازعدم حضور اقشار بسيج در جلسات کار گروه وسرسری گرفتن جلسات راهبردی وباری به هر جهت بردن گفت: صادقانه  می گویم به دليل اينکه نتوانستم به اهدافي که ترسيم کرده بودم برسم وجلسات کارگروه مرتب با غیت افراد مواجه می شد ونمی نتوانستم  در مورد موارد تصمیم گیری رای صادر کنیم ومشکلات از این دست  به کراربود ازاين سمت کناره گيري کردم و آرزو مي کنم مسئول جديد در دستيابي به اهداف با جدیت تمام موفق باشد.

وي اذعان داشت: دغدغه من ايجاد بستر و استفاده از مشارکت مردم و ظرفيت بسيج بود تا بتوانيم مصوبات را اجرايي کنيم و من چون با کسی رو دبایستی حتی با خودم نداشتم نتوانستم در این فضا ماندار باشم ولی این تعهدارا به اساتید خود دارم سینه خیز برای گره گشایی کار مردم در خدمت باشم .

دکتر مجتبي کرباسي دبير کار گروه سلامت بسيج جامعه پزشکي هم درابتدای اين مراسم  بیان نمود: کارکرد کار گروه سلامت بسيج جامعه پزشکي آن است که هر سال يک يا چند معضل بهداشتي را موضوع خود قرار دهد و در اين راستا فعاليت کند و طرح در اجلاس ساليانه بسيج استان قرار گيرد، که از جمله فعاليت هاي ما در گذشته، تهيه طرح جامع اصلاح جمعيتي بود که در مجمع تصويب شد.

وی با بيان اينکه امسال چهار موضوع در برنامه کارگروه سلامت بسيج جامعه پزشکي استان قرار دارد، گفت: الگوي نادرست تجويز و مصرف دارو، عدم گسترش مواد اعتيادآور، تغذيه ناسالم در سبک زندگي و کاهش مواليد و معضل تک فرزندي از موضوعاتي است که در کار گروه مدنظر قرار خواهد گرفت و البته ما بيشتر روي الگوي نادرست تجويز و مصرف دارو، فعاليت خواهيم کرد.

مجتبی کرباسی افزود: سال گذشته با موضوع خود مراقبتی کار گروه هایی تشکیل و اکنون بین ۴ موضوع الگو و معضلات مصرف نادرست دارو، گسترش مواد اعتیاد آور، سبک زندگی ناسالم و مسائل و معضلات تک فرزندی، الگو و مصرف نادرست دارو به عنوان موضوع مورد بحث انتخاب شده است.

در پایان ضمن تقدیر، هدایایی به رواسای قدیم وجدید بهداشت وسلامت استان تقدیم شد و مباحث کارگروه در خصوص کنترل داروهای آنتی بیوتیک هاادامه یافت .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار