کد خبر: 860431
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
سردار انصاری تشریح کرد:
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تأکید بر ضرورت شناخت منافذ و نفوذگاه های فرهنگی، به تشریح راه های مقابله با آن پرداخت.

به گزارش «ایثار»، سردار محسن انصاری روز چهارشنبه 14 تیرماه در افتتاحیه همایش معاونین فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز عید سعید فطر گفت: ایشان در بخشی از فرمایشات خود موضوع منافذ فرهنگی را مطرح کردند و مجموعه‌های رسمی و دولتی هم مسئولیت مسدود کردن منافذ را بر عهده دارند و بر همین اساس باید ابتدا به شناسایی این منافذ و راه‌های مقابله با آن پرداخت.
وی افزود: ما در مسیر مبارزه دائمی با نظام سلطه قرار داریم و این مسیری است که امام خمینی (ره) برای ما تبیین کردند. بیش از نیم قرن از شروع نهضت امام (ره) می‌گذرد و تمام این مدت با دشمنی نظام سلطه با انقلاب همراه بوده است، زیرا ذات نظام سلطه بر اساس ضدیت با اسلام و ارزش‌های دینی و اسلامی است.
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران مبارزه امام (ره) با نظام سلطه را مبتنی بر تفکر عاشورایی و جهادی دانست و گفت: در انقلاب اسلامی، مبارزه وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف الهی و متعالی شدن جامعه است و نگاه امام خمینی (ره) و نگاه امروز مقام معظم رهبری نیز در مبارزه دائمی با نظام سلطه، بر اساس تفکر عاشورایی است.
وی نبرد دائمی با نظام سلطه را مبتنی بر فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: امروز در مسیر مبارزه با نیروهای تکفیری و گروه منحرفی مانند داعش نیز می‌بینیم که تنها نیرویی که می‌تواند موفق باشد، نیرویی اعتقادی است که ریشه در انقلاب اسلامی دارد. در نبرد با گروه منحرفی مانند داعش بسیاری از کشورها با تسلیحات پیشرفته هوایی و موشکی حضور داشتند، اما هیچ یک موفق به شکست این گروه نشدند، زیرا با چنین جریاناتی تنها از طریق مبارزات مبتنی بر اعتقادات عاشورایی می‌توان مبارزه کرد و پیروز شد که پیروزی در موصل، حله، عراق و سوریه بهترین شاهد این مدعاست.
دکتر انصاری افزود: اصل فعالیت نظام سلطه در مسیر جلوگیری از بسط و توسعه مبارزات ملت‌ها بر پایه دین و اعتقادات عاشورایی است که این حرکت بر اساس 3 عامل اصلی «تخریب»، «تحریف» و «فراموشی» بنا نهاده شده است و با این 3 عامل در تلاش برای از بین بردن تفکر مبارزه و روحیه عاشورایی و جهادی هستند و در این راه تلاش می‌کنند تا منافذ فرهنگی ما را بشناسند تا از آن منافذ وارد شوند تا توان نرم جمهوری اسلامی ایران را خنثی کنند.
وی با تأکید بر اینکه امروز وظیفه همه از بین بردن منافذ فرهنگی است افزود: نخستین قدم در این راه انجام اقدامی معرفتی و شناختی است و باید تلاش کنیم اهداف نفوذ، نفوذ دهنده، شکل و عامل را بشناسیم. اهداف این مسیر تحریف، تخریب و فراموشی است، شکل آن با استفاده از ابزارهای فرهنگی رایج و گوناگون است که نفوذ دهنده نظام سلطه است.
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «نبرد فرهنگی را با مقابله به مثل می‌شود پاسخ داد. کار فرهنگی و هجوم فرهنگی را با تفنگ نمی‌شود جواب داد. تفنگ او، قلم است». این فرمایش باید دستور کار همه ما باشد تا مسیر سد کردن منافذ فرهنگی را بشناسیم. سد کردن این مسیر دو مرحله دارد، «شناخت نفوذگاه ها» و تولید محصولات فرهنگی کارآمد تا ابتکار عمل و هدایت‌گری را به دست گرفت و دشمن را در نفوذگاه ها و نبرد فرهنگی ناکام گذاشت.
سردار انصاری در ادامه به تشریح راهکارهای ده گانه «شناخت نفوذگاه ها» و «تولید محتوا و مقابله به مثل» پرداخت و گفت: در این مسیر باید با شناخت و آگاهی، درک درستی از وضعیت و تلاش فرهنگی دشمن داشت. باید عرصه فرهنگی را عرصه جهادی بدانیم و فعالیت‌های جهادی را در آن عرضه کنیم و به صورت مداوم به تولید محتوا بپردازیم. همچنین لازم است از حرکت‌های سنتی غیر اثرگذار و کارهای صوری پرهیز کرد.
وی افزود: حرکت‌ها باید مستمر، ممتد و پرحجم باشند. هم‌افزایی و هماهنگی با دیگر گروه‌ها و دستگاه‌ها وجود داشته باشد. باید فعالیت‌ها را مردمی کرد و از ابزارهای پرشمار، سازنده و متنوع فرهنگی استفاده کرد. استفاده از این روش‌ها بهره‌وری را افزایش می‌دهد و در فضای مجازی می‌توان بهره‌وری را با کار درست و برنامه ریزی شده افزایش داد.
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاونت مأموریتی بنیاد است و دو وظیفه شناخت دشمن و سد کردن منافذ فرهنگی را بر عهده دارد و مسئولین این بخش باید نهایت تلاش خود را در این مسیر به کار گیرند.
سردار انصاری در پایان ضمن تقدیر از فعالیت‌های معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه تجمیع دو معاونت پژوهش و فرهنگی و تشکیل معاونت فرهنگی و امور اجتماعی، به بیان نکاتی در زمینه فعالیت‌های ترویجی و برگزاری کنگره‌ها و همایش‌ها، آموزش و آموزش عالی، هنری، قرآنی، ورزشی، اردویی، اسناد، انتشارات و تبلیغات پرداخت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار