کد خبر: 859336
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
چرا تمركز بر سپاه افزايش پيدا كرده است
كميته خطر جاري‌ كميته‌اي است كه نزديك به 50سال پيش توسط جمعي از مديران مجرب سيا و پنتاگون، اساتيد مشهور دانشگاه‌هاي امريكا، سناتورها و مؤسسه تحقيقاتي امريكن اينترپرايز تأسيس شد.
محمد اسماعیلی 

اين كميته درگزارش سال84 خود تحت عنوان «ايران و امريكا، رهيافت جديد»، سه محور اساسي «نظريه مهار، مبارزه رسانه‌اي و نظام‌مند كردن نافرماني مدني» را در15سرفصل مهم جهت براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران مورد مداقه و تأكيد قرار مي‌دهد كه در يكي از اين15فصل مي‌آيد: «بايد قدرت بسيج و سپاه را از ميان برد.»
 
با اوج‌گيري فشارهاي بين‌المللي عليه سپاه پاسداران و از سوي ديگر تخطئه دستاوردها و فعاليت اين نهاد توسط برخي از جريانات داخلي از سال 84 تاكنون، مي‌توان به تأثيرپذيري سياست خارجه دولت امريكا از كميته خطر جاري پي برد تا جايي كه تلاش‌هاي هماهنگ و گسترده نظام سلطه و جريان هواخواه ليبراليسم در داخل در مفاهيمي مانند تضعيف سپاه، از مركزيت خارج كردن اين نهاد انقلابي و محصور كردن اقدامات آن به جغرافياي ايران (به عنوان يك گارد نظامي دولتي) خلاصه شده است.
 
چهار سال اخير ازجمله مقاطع مهمي است كه سپاه پاسداران محور فعاليت‌هاي ضد ايراني ايالات متحده و طيف غربگراي داخلي قرار گرفته است كه تصويب اوليه تحريم «قانون مقابله با اقدامات بي‌ثبات‌كننده ايران۲۰۱۷»‌ توسط سنا، از جمله آخرين تصميمات بين‌المللي عليه سپاه بوده است.
در هفته پیش هم256 نماينده از اعضاي پارلمان اروپا با انتشار بيانيه‌اي، با طرح اين ادعا كه حقوق‌بشر در ايران نقض مي‌شود، سپاه پاسداران را به دست داشتن در بحران‌هاي منطقه متهم كرد و خواستار قرار گرفتن نام سپاه در فهرست‌هاي سياه بين‌المللي شد، اين ليست كه شش ماه يك بار به روز مي‌شود نام شخصيت‌هايي مانند سردار سليماني را در خود جاي داده است.
«نيكي هيلي» نماينده امريكا در سازمان ملل نيز در نشست پنج شنبه شوراي امنيت سازمان ملل، ضمن متهم كردن ايران به نقض مكرر و متعمدانه قطعنامه2231به تكرار پرتاب موشك‌هاي بالستيك، قاچاق ثابت شده تسليحات، خريد فناوري موشك و نقض ممنوعيت سفر مقامات نظامي ايران به عنوان عدم پايبندي سپاه به تعهدات بين‌المللي اشاره مي‌كند كه به خوبي نشان دهنده ائتلاف نانوشته سه ضلعي نظام سلطه، تروريست‌هاي تكفيري و جريان هواخواه ليبراليسم عليه سپاه است.  اين در حالي است كه جان برنان، رئيس سازمان سيا چندي پيش در باب ضرورت افزايش فشارها به سپاه بيان مي‌كند: «تنها راه مهار سپاه و غلبه به ايران متهم كردن سپاه به فساد در داخل كشورشان است تا از چشم مردم بيفتد. »
  
تمركز 3ضلع عليه سپاه در4سال اخير
با افزايش انتقادات برخي از عناصر افراطي در داخل كشور از اقدامات سپاه جهت حفظ امنيت داخلي و منطقه‌اي از سال92تاكنون، اين احساس تلقي در نظام سلطه به‌وجودآمده كه مي‌توان براساس دستورالعمل«كميته خطر جاري» سپاه را با تحريم و فشار محدود و تضعيف كرد تا به‌واسطه آن براندازي نظام اسلامي ممكن الوصول شود؛ به همين دليل است كه امريكايي‌ها بيش از چند بار مدعي نقض قطعنامه2231از سوي ايران به‌واسطه فعاليت‌هاي سپاه شده‌اند كه از جمله آن مي‌توان به اظهارات جان كربي، سخنگوي پيشين وزارت خارجه امريكا پس از بازپس‌گيري حلب سوريه اشاره كرد كه وي حضور سردار سليماني در شهر حلب را ناقض قطعنامه 2231 مي‌داند و پيرو اين ادعا رسانه‌هاي غربي از چنين ادعايي فعاليت مستشاري سپاه را نقض صلح و امنيت منطقه معنا كردند. اظهارات روز پنج‌شنبه نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل درخصوص  ممنوعيت حضور فرماندهان نظامي ايران در كشورهاي منطقه شباهت فراواني به سخنان جان كربي درسال95 دارد.  از نمونه‌هاي ديگر تلاش براي افزايش فشارها به سپاه، كميته فرعي امور تروريسم، منع گسترش تسليحاتي و تجارت وابسته به كميته امور خارجي مجلس نمايندگان طرح «قانون تحريم‌هاي تروريستي سپاه پاسداران ايران» را چندي پس از تصويب قطعنامه2231 به رأي گذاشت كه براساس آن وزير خزانه‌داري امريكا موظف شد در مدت۳۰روز با ارائه گزارشي به كنگره تعيين كند كه آيا مشخصات لازم براي تعيين شدن سپاه به عنوان يك نهاد تروريستي را دارد يا خير.
 
پس از چند ماه تد كروز و جيم اينهاف طرحي به سنا ارائه مي‌كنند كه بر اساس آن وزارت خارجه امريكا موظف شد سپاه پاسداران را به عنوان يك سازمان تروريستي خارجي مورد شناسايي قرار دهد يا در ادامه طرح مشابهي توسط مايكل مك‌كال از اعضاي مجلس نمايندگان به ثبت مي‌رسد.
مايكل مك كال نماينده ايالت تگزاس در بخشي از تحليل خود درباره سپاه مي‌گويد: «سپاه اجازه داشته در قالب شركت‌ها و شبكه قاچاقي مخفيانه از حكم رسمي بگريزد. دولت اوباما تصميم گرفته بود كه چشم بر اين فعاليت‌ها ببندد تا توافق هسته‌اي پيش برود؛ توافقي كه آيت‌الله خامنه‌اي گفته بود رفتار ايران راتغيير نمي‌دهد. در نتيجه، سپاه قدس در سال‌هاي اخير گروه‌هاي مورد حمايت خود مثل حزب‌الله و حماس را مورد آموزش قرار داد و متحدان و امنيت ملي ما را در منطقه به خطر انداخت. »
  
نقش مهم دستگاه ديپلماسي
آنچه مهم است اينكه امريكايي‌ها از يك سو با وضع تحريم‌هاي جديد تلاش مي‌كنند ضمن تنگ‌تر كردن حلقه فشارها به سپاه زمينه براندازي نظام اسلامي را فراهم كرده و ازسوي ديگر فعاليت‌هاي فرماندهان سپاه را با تفاسير يكجانبه از متن قطعنامه 2231، رفتاري مغاير بااصول حاكم بر منشور سازمان ملل (ايجاد صلح، ثبات امنيت جهاني) خوانده و به‌واسطه آن زمينه قرار دادن اين نهادانقلابي در ليست سازمان‌هاي تروريستي را فراهم كنند.
 
نتيجه ديگرچنين رويكردي آن است كه رفتارهاي جمهوري اسلامي ايران همچنان برهم‌زننده صلح و امنيت بين‌المللي تفسير مي‌شود كه اتخاذ چنين روشي قرار گرفتن كشورمان ذيل فصل هفتم منشورسازمان ملل متحد را (همانگونه كه در متن قطعنامه2231هم آمده) استمرار و مشروعيت قانوني مي‌بخشد؛به همين دليل ضروري است كه دستگاه سياست خارجه به صورت رسمي و به اشكال مختلف تحريم‌ها عليه سپاه را محكوم و مغاير بااصول حاكم بر حقوق بين‌الملل معنا و به‌صورت متراكم تفسيرهاي يكجانبه مقامات اين كشور از قطعنامه2231 عليه شخصيت‌ها و نهادهاي مرتبط با سپاه را مغاير با روح و متن عنوان كند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
خورشیدنشان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
متاشفانه ضلع سوم تمرکز فشار به سپاه پاسداران در دولت روحانی است چگونه انتظار دفاع دیپلماسی دولت از این نهاد انقلابی ونتیجه خون شهدا را از آنها داشته باشیم؟
فریادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
بنا به فرمایش امام راحل آمریکا هیچ غلطی نمی کند بکند باید از لیبرالیسم داخلی مثل آنهایی بنا به فرمایش امام خامنه ای دوستانی که دلشات می لرزد.
توپانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
0
آیاصنایع خودروسازی به اندازه یک دهم صنعت نظامی پیشرفت کرده است.؟؟مثلماخیر.می توان باافتخارگفت این نتیجه ی مدیریت درست وانقلابی مدیران سپاه است.خسته نباشی دلاورافتخارایرانی.مدیرواقعی حرف نمی زندعمل می کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار