کد خبر: 859294
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
فرمان امام مبني بر آزادسازي مهران از ويژگي‌هايي است كه عمليات كربلاي يك را ممتاز مي‌سازد.
غلامحسين بهبودي
 
فرمان امام مبني بر آزادسازي مهران از ويژگي‌هايي است كه عمليات كربلاي يك را ممتاز مي‌سازد. حضرت امام در طول دوران دفاع مقدس تنها در موارد معدودي مستقيماً به آزادسازي شهر يا منطقه‌اي دستور مي‌دادند كه شكستن محاصره پاوه در مرداد 1358، حفظ جزاير مجنون در اسفند 1362 و نيز آزادسازي مهران از جمله اين دستورات است.
 
يكي از رزمندگان حاضر در كربلاي يك در اين خصوص مي‌گويد: «فرمان امام انرژي مضاعفي در رزمندگان ايجاد كرده بود. ما مي‌دانستيم كه ايشان مستقيماً رزمندگان را خطاب قرار داده و گفته بودند مهران بايد آزاد شود. بعد از حفظ جزاير مجنون چنين دستوري از سوي ايشان منحصر به فرد بود. لذا سعي مي‌كرديم هر طور شده به خواسته‌شان جامه عمل بپوشانيم و قلب امام را شاد كنيم.»
 
توجه حضرت امام، شور و شعف خاصي در ميان رزمندگان ايجاد كرده بود تا به آن حد كه انجام اين عمليات در گرماي سخت تيرماه را سهل و آسان نشان مي‌داد. از طرف ديگر دشمن بعثي نيز در تبليغات خود اشغال مهران را مهم جلوه مي‌داد و آن را هم‌تراز فتح فاو مي‌دانست. عاملي كه باعث مي‌شد رزمندگان سعي كنند به هر ترتيبي كه شده اين شهر را از چنگال دشمن رها سازند. يكي از راويان دفاع مقدس در اين خصوص مي‌گويد: «فاو از خيلي جهات براي عراق مهم بود. دسترسي بعثي‌ها به خليج فارس از طريق اين بندر صورت مي‌گرفت در حالي كه مهران يك شهر مرزي با خطوط دفاعي ضعيف بود كه در طول جنگ چند بار دست به دست شده بود. اشغال مهران نمي‌توانست به اندازه فتح فاو مهم باشد اما بعثي‌ها سعي در راه‌اندازي نوع خاصي از جنگ رواني داشتند و گفته مي‌شد حضرت امام نيز براي خنثي‌سازي همين تبليغات دشمن دستور فتح مهران را داده‌اند.»
 
عنايت حضرت امام به عمليات كربلاي يك منحصر به فرمان ايشان نمي‌شد. مرتضي قرباني از فرماندهان دفاع مقدس در اين خصوص مي‌گويد: «مقايسه نيروهاي ما با دشمن نشان مي‌داد تقريباً نصف آنها نيرو داريم و همين امر موجب نگراني‌هايي شده بود. لذا سردار محسن رضايي نزد امام(ره) رفته و ضمن ارائه گزارشي، نگراني‌ها از برتري‌هاي دشمن را به اطلاع ايشان مي‌رساند. امام(ره) هم فرموده بودند: همان طور كه حضرت حق تعالي شما را در فاو و خرمشهر ياري دادند و پيروز شديد اينجا هم به ياري حق پيروز مي‌شويد، بنابراين به خدا توكل كنيد كه خدا ياريگر شما خواهد بود و از غرب و شرق و صدام كه عامل جنايات منطقه شده، نترسيد و با صلابت و عزت به دشمن كافر بعثي و منافقين خائن حمله كنيد، خداوند و چهارده معصوم(ع) يار و حامي شما هستند».
 
به هرحال عمليات كربلاي يك در تيرماه 1365 انجام گرفت و مهران، همان طور كه حضرت امام دستور داده بودند آزاد شد. شايد يكي از زيباترين صحنه‌هاي دفاع مقدس لحظه‌اي باشد كه رزمندگان بر ورودي‌هاي اين شهر تابلوهايي به اين مضمون نصب كرده بودند «مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار