کد خبر: 859175
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
ارتش تركيه در حالي روز گذشته مواضع يگان‌هاي مدافع خلق را در سوريه گلوله‌باران كرد كه آنها به عنوان نيروي زميني امريكا در عمليات رقه مشاركت دارند و نقش فعالي در پيشبرد پروژه امريكا به عهده گرفته‌اند.
عصر روز گذشته بي بي سي گزارش داد، بين واحدهاي ارتش تركيه و نفرات يگان‌هاي مدافع خلق، از گروه‌هاي تحت حمايت امريكا در شمال سوريه تبادل آتش روي داده است. بر اساس اين گزارش، ارتش تركيه روز چهارشنبه ٧ تير (٢٨ ژوئن) در اطلاعيه‌اي گفت كه مواضع يگان‌هاي مدافع خلق در شمال سوريه هدف آتش يگان‌هاي توپخانه تركيه قرار گرفته است. در اين اطلاعيه آمده است كه مواضع يگان‌هاي مدافع خلق در واكنش به تيراندازي اين گروه به سوي يك گروه شبه‌نظاميان تحت حمايت تركيه در حوالي شهر اعزاز واقع در نزديكي مرز سوريه با تركيه هدف آتشباري ارتش تركيه قرار گرفته است. شهر اعزاز در اختيار شبه‌نظاميان مخالف حكومت سوريه است كه از حمايت دولت تركيه برخوردارند. به گفته ارتش تركيه، نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق مواضع اين گروه را زير آتش مسلسل سنگين گرفته بودند.
 
يگان‌هاي مدافع خلق كه عمدتا از شبه‌نظاميان كرد تشكيل شده در عمليات امريكا براي تسلط بر شهر رقه پايتخت خلافت خود خوانده داعش نقش نيروي زميني را به عهده دارد، اما دولت تركيه آن را شاخه حزب كارگران كرد  (پ‌ك‌ك) در سوريه توصيف مي‌كند. تركيه حزب كارگران كردستان را سازمان تروريستي مي‌داند.  دولت تركيه نگران آن است كه در صورت تحكيم موقعيت يگان‌هاي مدافع خلق، اين گروه در نظر داشته باشد بخشي از خاك سوريه را از آن كشور جدا و يك منطقه خودگردان يا حتي كشور مستقل در آن ايجاد كند. از نظر دولت تركيه، چنين تحولي ممكن است باعث برانگيختن كردهاي تركيه براي دست زدن به اقدامي مشابه شود.  مقامات تركيه گفته‌اند كه در صورت لزوم ارتش آن كشور بار ديگر عمليات نظامي در داخل خاك سوريه را از سر خواهد گرفت. در ماه اوت سال گذشته، ارتش تركيه عمليات موسوم به سپر فرات را در منطقه مرزي با سوريه آغاز كرد كه هدف از آن پاكسازي مناطق مرزي شمال سوريه از نيروهاي داعش و ساير گروه‌هاي تروريستي و همچنين جلوگيري از حضور شبه نظاميان يگان‌هاي مدافع خلق در اين مناطق بود. اين عمليات در ماه مارس سال جاري پايان يافته اعلام شد، اما مقامات تركيه، از جمله رئيس‌جمهوري آن كشور، تأكيد كردند كه در صورت لزوم، عمليات از سر گرفته خواهد شد. با افزايش فعاليت و نفوذ يگان‌هاي مدافع خلق ممكن است ارتش تركيه در نظر داشته باشد كه بار ديگر حضور موثرتري در اين منطقه داشته باشد. در ماه مي، ايالات متحده تصميم گرفت به عنوان بخشي از برنامه آزادسازي شهر رقه، مركز گروه دولت اسلامي، تسليحات و تجهيزات بيشتري در اختيار يگان‌هاي مدافع خلق قرار دهد. اين تصميم با واكنش تند دولت تركيه مواجه شد كه آن را ناقض سياست قبلي ايالات متحده و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در تروريستي دانستن حزب كارگران كردستان توصيف كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار