کد خبر: 859165
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
هشدار شمخاني به رفتارهای نابخردانه واشنگتن
آنچه از صحنه ميداني عمليات مبارزه با گروه‌هاي تكفيري در سوريه مي‌گذرد، حاكي از تنگ تر شدن حلقه محاصره گروهك تروريستي داعش است و...
آنچه از صحنه ميداني عمليات مبارزه با گروه‌هاي تكفيري در سوريه مي‌گذرد، حاكي از تنگ تر شدن حلقه محاصره گروهك تروريستي داعش است و بايد طي روزهاي آينده جهان منتظر شنيدن خبر نابودي كامل يكي از مخوف‌ترين گروه‌هاي تروريستي در دوران معاصر باشد، اما در كنار اين خبرها برخي تحركات نشان مي‌دهد كه مدعيان مبارزه با تروريسم و در رأس آنها امريكا هرگز مايل نيستند بساط داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي در اين منطقه برچيده شود. اين نكته را مي‌توان از طرح ادعاهاي جديد امريكا براي حمله نظامي به سوريه با هدف ايجاد تنفس مصنوعي براي تروريسم منطقه‌اي درك كرد. مقامات امريكايي با تكرار ادعاهاي چند ماه قبل خود عنوان كرده‌اند: براي جلوگيري از استفاده احتمالي دولت سوريه از سلاح‌هاي شيميايي قصد دارند «حملات پيشگيرانه» عليه اين كشور تدارك ببينند؛ موضوعي كه با واكنش‌هاي  فراواني روبه‌رو شده است.
 
تكرار تراژدي عراق 2003 در سوريه 2017؟
از ياد نبريم كه بوش پسر نيز سال 2003 به بهانه وجود تسليحات شيميايي در عراق به اين كشور حمله كرد و آن را تحت اشغال در آورد؛ ادعايي كه هرگز ثابت نشد. پس از جنگ، بازرسان تسليحاتي سازمان ملل و بازرسان امريكايي جست‌وجوي 15 ماهه‌اي براي يافتن سلاح‌هاي شيميايي داشتند، اما نتيجه فاجعه‌بار بود؛ هيچ سلاح كشتار جمعي در عراق يافت نشد. سال‌هاي پس از جنگ حقايق زيادي را آشكار كرد. گزارشي از سازمان سيا در سال 2004 به اين نتيجه رسيد كه عراق سلاح كشتار جمعي نداشته است. بازرسان تسليحاتي سازمان ملل هم پس از جنگ عراق با صراحت لهجه حقايق زيادي را درباره بي‌توجهي دولت امريكا به گزارش‌هاي مستندي مبني بر نبود برنامه‌هاي تسليحاتي در عراق ارائه كردند. بازرسان سازمان ملل وقتي در نوامبر سال 2002 بارها از مكان‌هاي مورد ظن امريكا ديدن كردند و هيچ شواهدي در تأييد اين برنامه‌ها نيافتند، كاخ سفيد ادعا كرد كه عراق بازرسان سازمان ملل را بازي داده است، چرا كه بوش تصميم گرفته بود به عراق حمله كند.
 
رفتار امريكا در سوريه بازي با آتش است
در همين زمينه دبير شوراي عالي امنيت ملي روز گذشته ادعاهاي امريكا را درباره قصد دمشق براي استفاده از سلاح شيميايي واهي و براي مقابله با پيشروي‌هاي تعيين‌كننده ارتش سوريه دانست و گفت: رفتارهاي نابخردانه امريكا در سوريه مصداق بارز بازي با آتش است.
علي شمخاني افزود: طرح مجدد ادعاهاي واهي عليه سوريه تداوم سناريوي امريكا براي سرپوش گذاردن بر شكست‌هاي مستمر جبهه تروريسم و مقابله با پيشروي‌هاي تعيين‌كننده ارتش سوريه است. نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به ضرورت ورود سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي (OPCW)به موضوع ادعاهاي مطرح شده از سوي امريكا اظهار داشت: در صورتي كه دولت امريكا در طرح ادعاهاي خود صداقت دارد بايد اطلاعات مربوط را در اختيار بازرسان سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي قرار دهد تا با همكاري دولت سوريه مورد راستي‌آزمايي بي‌طرفانه قرار بگيرد. شمخاني با يادآوري تجاوز غيرقانوني امريكا به خاك سوريه وهدف قرار دادن پايگاه هوايي شعيرات به بهانه استفاده اين كشور از سلاح شيميايي افزود: ايران و روسيه پس از اين رخداد رسما خواستار اعزام هيئت حقيقت‌ياب بين‌المللي براي بررسي ادعاهاي مطرح شده از سوي امريكا شدند ليكن واشنگتن براي جلوگيري از افشاي پوچ بودن اتهامات مطرح شده عليه سوريه، مانع انجام اين اقدام شد. دبير شوراي عالي امنيت ملي با هشدار نسبت به عواقب اقدامات يك‌سويه امريكا و زير پا گذاردن مباني حقوق بين‌الملل و حاكميت ملي سوريه افزود: بدون شك رفتارهاي نابخردانه و ماجرا جويانه امريكا در سوريه مصداق بارز بازي با آتش بوده و صحنه نظامي در اين كشور تداوم تجاوز يكطرفه امريكا به سوريه ومواجه نشدن با واكنش متقابل را تغيير خواهد داد.
  
اقدام احتمالي امريكا تداوم ناامني بيشتر
سخنگوي وزارت خارجه كشومان هم تصريح كرد: اقدام احتمالي يكجانبه و غيرقانوني امريكا در سوريه به بهانه‌هاي واهي، جز هرج و مرج و ناامني بيشتر در منطقه و كمك به تروريست‌هاي رو به زوال حاصلي نخواهد داشت. بهرام قاسمي در واكنش به اظهارات و مواضع اخير مقامات امريكايي كه تحت عنوان «حملات پيشگيرانه» به سوريه به بهانه استفاده احتمالي دولت اين كشور از سلاح‌هاي شيميايي، صورت گرفته است، هشدار داد و از جامعه بين‌المللي خواست در برخورد با اين ماجراجويي، به عواقب و اثرات آن بر وخامت اوضاع امنيتي و انساني منطقه بينديشند. وي تأكيد كرد: در حالي كه دولت سوريه بيش از شش سال است با تمام توان و منابع خود در حال مبارزه با تروريسم و گروه‌هاي تروريستي است و در اين راه هزينه‌هاي زيادي را پرداخت كرد، طرح اينگونه ادعاهاي بي پايه و اساس و دست زدن به اقداماتي كه جز تقويت موضع و موقعيت گروه‌هاي تروريستي و پيچيده‌تر شدن مبارزه و مقابله با اين گروه ها، نتيجه‌اي در بر ندارد.
 
بسيار سوال برانگيز و مشكوك به نظر مي‌رسد و به همين دليل، جامعه بين‌المللي بايد با حساسيت و جديت در برابر اينگونه اقدامات يكجانبه و غيرقانوني واكنش مناسب و بازدارنده داشته باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به حملات چند ماه پيش موشكي امريكا به سوريه به بهانه استفاده از سلاح شيميايي توسط دولت اين كشور گفت: پس از طرح اين ادعا، بلافاصله دولت امريكا در اقدامي يكجانبه اقدام به حملات موشكي به خاك سوريه كرد، در حالي كه هيچ نشانه و استناد روشني در خصوص دست داشتن دولت سوريه در اين حملات وجود نداشت و پس از آن، جمهوري اسلامي ايران به همراه دولت‌هاي سوريه و روسيه درخواست تشكيل كميته حقيقت ياب و اعزام تيم حقيقت ياب به سوريه را ارائه كردند كه در كمال تعجب، با مخالفت دولت امريكا و برخي از متحدين اين كشور روبه‌رو شد و اين كشورها اجازه ندادند كه ابعاد مختلف اين حادثه مورد راستي‌آزمايي بي‌طرفانه بين‌المللي قرار بگيرد. قاسمي نسبت به هرگونه اقدام اشتباه يكجانبه نظامي از سوي دولت امريكا هشدار داد و از جامعه بين‌المللي و نهادهاي مرتبط با اين موضوع خواست از تمام ظرفيت‌ها و‌ساز و كارهاي خود براي جلوگيري از اين اقدام بي ثبات‌ساز و ناامن كننده، استفاده كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار