کد خبر: 859136
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي از اجرايي‌شدن اخذ ماليات بر خانه‌هاي‌خالي و احتمال افزايش ۱۰ تا ۱۲ درصدي اجاره بها در سال جاري خبر داد.
به گزارش مهر ، حامد مظاهريان درباره وضعيت اجاره بها و بازار معاملات مسكن در سال جاري، سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌هايي كه در اين رابطه وجود دارد نكاتي را ارائه كرد و گفت: براساس نتايج آخرين سرشماري ( سال ۹۵) آمار اجاره‌نشيني در مناطق‌شهري به 8/36 درصد افزايش يافته است. معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه آمار اجاره‌نشيني در دنيا از آمار ايران بالاتر است و ايران از اين نظر در وضعيت نامناسبي قرار ندارد، افزود: اجاره‌نشيني في‌نفسه به عنوان وضعيت نامطلوب به شمار نمي‌رود. اكثريت گسترده‌اي از جواناني كه داراي شغل بوده و قصد تشكيل خانواده دارند طبيعتاً ابتدا در مسكن اجاره‌اي ساكن مي‌شوند و پس از چند سال و به دنبال افزايش سپرده‌هاي خود و با دريافت تسهيلات براي خريد واحد ملكي اقدام مي‌كنند. ميزان تسهيلات بايد به ميزاني باشد كه بتواند 50 تا 80 درصد از قيمت واحد مسكوني الگو را تأمين كنند. اين مقام‌مسئول ادامه داد: آمار بالاي خانه‌هاي‌خالي در كشور كه در حدود 2 ميليون و ۶۰۰ هزار خانه در سراسر كشور است، كمك مي‌كند تا بازار تقاضا را به تعادل برساند.
 
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر بيش از 7 ميليون خانوار اجاره‌نشين در كشور وجود دارد، گفت: آن چيزي كه ما رصد مي‌كنيم و پيش‌بيني از بازار معاملات مسكن، افزايش نهايتاً ۱۲ درصدي نرخ اجاره‌بها است. وزارت راه و شهرسازي، برنامه‌ريزي مسكن كشور را برعهده دارد و با درنظر گرفتن موجودي مسكن، ميزان خانوار و نيازهاي خانوار و روابط اقتصادي بين آنها با مسائلي كه در اقتصاد كلان كشور وجود دارد، تعادل برقرار مي‌كند. مظاهريان در مورد سياست‌ها و برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در حوزه تعادل در بازار اجاره‌بها براي اقشار كم‌درآمد گفت: از آنجايي كه بازار اجاره‌بها يك بازار رقابتي است، برنامه دولت اين است تا بتواند اقشار ضعيف و كم‌درآمد را حمايت كند. تجربه جهاني در اين رابطه كه در ايران نيز شروع شده، تحت‌عنوان مسكن اجتماعي شناخته مي‌شود. در قالب مسكن‌اجتماعي براي دهك‌هاي پايين جامعه، يكسري سياست‌هاي حمايتي در نظر گرفته مي‌شود تا بتوان سهم اجاره‌بها را از سبدخانوار كاهش داد. وي ادامه داد: اجراي طرح مسكن‌اجتماعي از ابتداي سال ۹۶ آغاز شده است تا بر اساس آن سالي ۱۰۰ هزار واحد مسكوني به مدت پنج سال در سراسر كشور براي اقشار كم‌درآمد تأمين شود. بدين‌معنا طي پنج‌سال قرار است تا ۵۰۰ هزار خانوار از مسكن اجتماعي بهره‌مند شوند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار