کد خبر: 859119
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲

بحث استفاده از سلاح هاي شيميايي همواره مسئله اي مورد توجه و البته با قابليت سوءاستفاده در سوريه بوده است. مخالفان دمشق در پي اين موضوع هستند كه بشار اسد را در خصوص استفاده از سلاح هاي شيميايي تحت فشار مضاعف قرار دهند در حالي كه به دليل شرايط خاص در اين كشور امكان راستي آزمايي در خصوص طرف هاي استفاده كننده از اين تسليحات وجود ندارد يا اينكه غرب بويژه امريكا تمايلي ندارد كه چنين راستي آزمايي صورت بگيرد.

با توجه به شرايط خاص دولت بشار اسد در سوريه هيچ گونه عقلانيت سياسي حكم نمي دهد كه دمشق از سلاح شيميايي عليه مخالفان استفاده  كند بخصوص كه اين سلاح ها پيش از اين و با نظارت امريكا از دست دولت سوريه خارج شده است. اما واشنگتن علاقه دارد تا همواره از اين ابزار فشار استفاده كند.

اخيرا دولت امريكا اعلام كرده است كه دمشق در اقدامي جديد به دنبال آماده سازي شرايط براي استفاده از تسليحات شيميايي است. بر همين مبنا تاكيد كرده است كه در صورت رخداد چنين مسئله اي حتما به آن پاسخ خواهد داد. در همين زمينه «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید اوایل هفته جاری ادعا کرد که آمریکا «آماده سازی احتمالی دولت بشار اسد برای انجام حمله شیمیایی جدید در سوریه را تحت نظر دارد».

اين موضوع نشان مي دهد كه سناريوسازي جديدي از سوي امريكا در حال آماده سازي در سوريه است به اين دليل كه با جوازي كه واشنگتن صادر كرده است مخالفان دمشق به راحتي از اين سلاح استفاده مي كنند بخصوص كه مجرم نيز از قبل تعيين شده است! بنابراين هيچگونه نگراني از اين بابت ندارند و آسوده خاطر هستند كه همواره از سوي غرب و اعراب «ميانه رو» براي استفاده از سلاح شيميايي حمايت خواهند شد.

اين همان مسئله اي است كه روسيه آن را پيش بيني و تاكيد كرده است كه «ما اینگونه اشارات به مسئله تسلیحات کشتار جمعی چیزی کمتر از یک دعوتنامه برای تروریست‌ها، افراط گرایان و معارضان مسلح در سوریه برای انجام حمله‌ای دیگر با استفاده از تسلیحات شیمیایی نیست». بر همين اساس دولت روسيه نسبت به تحركات ضد دمشق هشدار داده است. به اين دليل كه «خبرها از اقدامات مشکوک و تحرکات هوایی غیرعادی جنگنده های آمریکایی در سوریه حکایت دارند» همزمان «پایگاه صهیونیستی دبکا فایل هم گفته است كه آمریکا شاید در ساعات‌ آتی به مواضع ارتش سوریه حمله کند.»

بشار اسد نيز با اشراف به اين سناريوسازي تاكيد كرده است كه «دمشق به هیچ وجه علیه هیچ کسی حتی گروههای تروریستی از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است و نخواهد کرد.»

از سوي ديگر وزارت خارجه ايران نيز نسبت به اين سناريوسازي خطرناك هشدار داده و اعلام كرده است كه «قدام احتمالی یکجانبه و غیر قانونی آمریکا در سوریه به بهانه‌های واهی، جز هرج و مرج و ناامنی بیشتر در منطقه و کمک به تروریست‌های رو به زوال حاصلی نخواهد داشت.» بهرام قاسمی سخنگوي وزارت خارجه در حالی که دولت سوریه بیش از ۶ سال است با تمام توان و منابع خود در حال مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی است و در این راه هزینه‌های زیادی را پرداخت کرد، طرح اینگونه ادعاهای بی‌پایه و اساس و دست زدن به اقداماتی که جز تقویت موضع و موقعیت گروه‌های تروریستی و پیچیده‌تر شدن مبارزه و مقابله با این گروه‌ها، نتیجه‌ای در بر ندارد، بسیار سوال برانگیز و مشکوک به نظر می‌رسد و به همین دلیل، جامعه بین‌المللی باید با حساسیت و جدیت در برابر اینگونه اقدامات یکجانبه و غیر قانونی واکنش مناسب و بازدارنده داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حملات چند ماه پیش موشکی آمریکا به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت این کشور گفت: پس از طرح این ادعا، بلافاصله دولت آمریکا در اقدامی یکجانبه اقدام به حملات موشکی به خاک سوریه کرد در حالیکه هیچ نشانه و استناد روشنی در خصوص دست داشتن دولت سوریه در این حملات وجود نداشت و پس از آن، جمهوری اسلامی ایران به همراه دولت‌های سوریه و روسیه درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب و اعزام تیم حقیقت یاب به سوریه را ارایه کردند که در کمال تعجب، با مخالفت دولت آمریکا و برخی از متحدین این کشور روبرو شد و این کشورها اجازه ندادند که ابعاد مختلف این حادثه مورد راستی آزمایی بی‌طرفانه بین‌المللی قرار بگیرد.

قاسمی نسبت به هرگونه اقدام اشتباه یکجانبه نظامی از سوی دولت آمریکا هشدار داد و از جامعه بین‌المللی و نهادهای مرتبط با این موضوع خواست از تمام ظرفیت‌ها و ساز و کارهای خود برای جلوگیری از این اقدام بی ثبات ساز و ناامن کننده، استفاده کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار