کد خبر: 859061
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
گفت‌و‌گوی «جوان» با محسن اردستاني پیرامون مستندسازی در عراق و سوریه
چند روز پيش مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز عيد فطر با تبيين مقوله آتش به اختيار، راه تفسير به رأي ناصواب از اين موضوع را بستند.
مستندساز در جبهه مقاومت کم داریم ولی بین تکفیری‌ها غوغاستمعصومه طاهري

چند روز پيش مقام معظم رهبري در خطبههاي نماز عيد فطر با تبيين مقوله آتش به اختيار، راه تفسير به رأي ناصواب از اين موضوع را بستند. در اين راستا فعاليت خودجوش فرهنگي معني واقعي آتش به اختيار است. به همين بهانه با يكي از فعالان فرهنگي كشور گفتوگو داشتيم. محسن اردستاني جواني است كه از 19سالگي با همت و دغدغه انقلابياش وارد ميدان مستندسازي شد و اين راه را ادامه داد. يكي از كارهاي او رساندن صداي مظلوميت شيعيان فوعه و كفريا براي اولين بار به جهان است. وي درباره فوعه و كفريا نيز كه چندي قبل با عمليات وحشتناك و ضد بشري تروريستهاي سوريه نامش با وجود سالها مظلوميت تازه بر زبانها افتاد مستندي ساخته با نام «در حصار» كه اولين مستند درباره اين مكان و واقعه تاريخي است.

چرا هنوز درباره فوعه و كفريا مستند زيادي ساخته نشده است؟

ما به پيوست رسانهاي نياز داريم. امروز آرزوي مدافعان حرم آزادي فوعه و كفرياست؛ جايي كه 30هزار شيعه اثني عشري مقلد آقا دارد. حالا اگر من اين را هم نگويم، بگويم مسلمان يا حتي همين را هم نگويم اينها حداقل آدم كه هستند. مركز سينماي مستند و تجربي از سال 92 تا امروز در حوزه مقاومت چند كار در حوزه مقاومت ساخته؟ بگويند موضوع پيامك رئيسجمهور يا رالي چند نفر در تهران از 30هزار آدم اهميتش بيشتر است!! چرا كار ساخته نميشود سؤال اين است. ببينيد يك مثالي ميزنم ساسان فلاحفر طلبه مستندسازي است كه براي كار مستند سوريه رفته و بيشترين تعداد مستند را درباره فاطميون ساخته و آخرين آن هم نبرد پالميرا بوده است. ايشان توانسته كار كند؛ يعني كسي بخواهد كار انجام دهد ميتواند. در فوعه و كفريا جنايتي شد همه يادشان افتاد، ولي اينها روزانه بر سرشان خمپاره ميآيد همين امشب و در طول امروز مادري پسرش را از دست داد، فرزندي يتيم شد، همسري بيوه شد من و شما اينجا در آرامش نشستهايم. دو فيلم در اينترنت هست كه فارسي حرف ميزنند؛ اهالي فوعه و كفريا مخاطبشان ما هستيم. مسلماني كه در امور مسلمين همت نداشته باشد، مسلمان نيست، چرا ما اهتمام نداريم که در حد يك خبر از آن بگوييم؟! اين نيست كه من فقط مستندساز حوزه مقاومت باشم بنده درباره جنوب كرمان هم كار ساختم و ميگويم جاييكه هيچ وقت حرف زده نميشود من حرف ميزنم. علت اين سانسوري كه توسط خودمان ميشود چيست؟ اصلاً مخاطب، من و شمايي هستيم كه در ايران راحت نشستهايم. من هر تريبوني به دستم آمده درباره فوعه و كفريا صحبت كردهام چون پيوست رسانهاي نيست. نزديك شهادت شهيد آويني، تمام تلويزيون پر ميشود از شهيد آويني اما در طول سال و كتب درسي اينها كجاست؟ در اين مراكز سينمايي كه تدريس ميكنند يك جايي بياوريد اصول فرمي شهيد آويني آموزش داده ميشود. ما دوره مطالعاتي شهيد مطهري را داريم ولي دوره مطالعاتي شهيد آويني چند تا داريم. اين سؤال است كه اگر اينها متفكر هستند و قرار است اينها يك جايي به كار ما بيايند آنجا كجاست.

چه شد كه سراغ موضوع فوعه و كفريا رفتيد؟

مستند «درحصار» را به اين علت ساختيم كه درباره همين مسئله حرف بزنيم و نكته جالب اين است كه در فضاي رسانهاي خودمان نگفتهايم كه تكفيريها درباره ايران اين نظرشان است نيامديم اينها را بگوييم. در اين مستند يك بخشي دارد كه تكفيريها پشت خط فوعه و كفريا هستند و براي سر بريدن شيعيان شعر ميخوانند و خيليها برايشان جالب بود كه اينها تكفيريها هستند. متأسفانه به قول يكي از دوستاني كه در هشت سال دفاع مقدس خودمان حضور داشته و كار تصويربرداري انجام داده در دهه 60 تا زمانيكه در تهران يك بمب يا خمپاره منفجر نشد پايتختنشينها متوجه نشدند جنگ شده است. آن موقع در جنوب كشور جنگ بود و الان ما مرزهاي جنگي خودمان را كيلومترها برديم عقب تا خداي نكرده در ايران مشكلي پيش نيايد و در تهران متوجه نميشويم جنگ است.

در ساخت مستند قاعده خاصي داريد؟

بله؛ دوست دارم درباره موضوعاتي كه مظلوم هستند و در موردشان كار نشده است، كار بسازم. در آخر سال 94 بود كه با يكي دوتا واسطه يكسري فيلم موبايلي توانستيم بهدست بياوريم و داخل مستند كار كنيم چون داخل فوعه وكفريا نميشود رفت (وداخل نبل والزهرا از قبل ميشد رفت) و درباره سناريويي كه حزب الله لبنان براي خروج از فوعه وكفريا داشت كمي توضيح داديم و در واقع علت ساختش مظلوميت و كار نشدن بود.

بازخوردهاي مستند «در حصار» را چگونه ديديد؟

بازخورد خيلي عالي بود. بيشترين تعداد پخش از من همين مستند است و يكسري از مردم يك آشنايي پيدا كردند.

غير از اين مستند شما، كار ديگري هم ساخته شده؟

بعد از مستند «در حصار»، مستند «نبرد پنهان يك» را با ناصر نادري كار كرديم كه در يك قسمتي درباره فوعه و كفريا اشاراتي داشتيم و اخيراً هم دوست عزيزم وحيد فراهاني كاري در مورد تبادل اهالي فوعه و كفريا نيز ساخت. در فضاي بينالملل خارجي كه ميتوانم بگويم فقط شبكه الميادين ديدم كه چند برنامه گفتوگومحور داشته يعني با آنهايي كه از فوعه وكفريا َآمدهاند بيرون يكسري مصاحبه گرفته، فقط همين.

سوريه و عراق هم تيم رسانهاي و مستندساز بايد داشته باشند؛ آنها توليداتي در اين زمينه داشتهاند؟

من روي اين سؤال خيلي فكر كردم كه واقعاً مستندسازهاي ديگر كجا هستند؟ من مستندسازهاي ديگري نديدم. گزارشگر عراقي و لبناني ديدم، ولي مستندساز نديدم در فضاي سوريه و اين يك مشكلي است كه آيا ايران علمدار ساخت مستند براي مقاومت است و مستندساز سوري، لبناني و عراقي كم داريم. مثلاً در عمليات آزادسازي «بيجي» گزارشگرهاي مختلفي بودند با لوگوهاي مختلف اما فقط وحيد فراهاني و سيد هاشم موسوي دو رزمنده عزيز مستندساز بودند.

وضعيت تكفيريها در ساخت مستند از جنگ چطور است؟

آن طرف بين تكفيريها كه غوغاست. اما در جبهه خودمان متأسفانه مستندساز كم داريم، نميشناسم و نديدم.

مؤسسات و سازمانهاي داخل ايران چقدر از ساخت مستند درباره حقايق جنگ سوريه حمايت ميكنند؟

يكسري مؤسسات هستند كه از ساخت مستند حمايت ميكنند. مستند فوعه و كفريا توسط سازمان اوج و آقاي احسان محمد حسني حمايت شده كه صميمانه از ايشان تشكر ميكنم. اما بگويم خبري از نهادهاي دولتي كه مسئوليتشان ساخت مستند است، نيست.

مستند «در حصار» در فضاي مجازي و رسانههاي بينالمللي مثل يوتيوب چقدر پخش شده؟

در يوتيوب آمارش را دقيق نميدانم ولي در سايتهاي ديگر مثل آپارات و... چون به زبان نيمهعربي هم هست پخش ميشود و حالا پيگير هستيم از شبكههاي عربي ديگر هم كه موافق ما هستند اين مستندها پخش بشود. اما درباره فضاي مجازي اين را هم بايد بگويم كه مثلاً ما مستندي داشتيم كه اصلاً پخش نشده است از صدا و سيما مثل صداي غربت كه به صورت موبايل به موبايل و دست به دست پخش شده است و بيش از يك ميليارد تومان كمك براي جنوب كرمان جذب کرده و باعث ايجاد گروه جهادي تبليغي منتظران مهدي(عج) شده است.

فكر ميكنيد با جنايتي كه اخيراً توسط تكفيريها عليه مردم فوعه در زمان انتقال انجام شد و دهها زن و كودك شهيد شدند فوعه و كفريا چقدر براي مردم دنيا شناخته شد؟

مردم كم آشنا شدهاند چون همه كه يك خبر را نميبينند. چند وقت قبل من حلب بودم. اين طرف كه ما ايستادهايم طرف جبهه مقاومت رسانههاي كمي حمايت ميكنند، ولي آن طرف خدايگان رسانه هستند و مستندسازهایی هستند كه از كلاه سفيدها كار ميسازند و اسكار ميگيرند. آنقدر آن طرف در جشنوارههاي خود از اين بحث حمايت ميكنند ولي متأسفانه اين طرف اصلاً حمايت نميكنند.

كامنت جالبي در شبكههاي اجتماعي و سايتهاي فيلم داشتيد؟

در يكي از جشنوارهها در بخش مستند، مستند «در حصار» انتخاب شده بود كه در بخش نقد فيلم آن يك دوستي بلند شد و گفت آقاي اردستاني شما اينجا چهكار ميكنيد شما چرا درباره فوعه وكفريا كار ميسازيد آقاي x است كه خيلي از شما بهتر كار ميكند. من گفتم موظفم درباره خواهران و برادرانم كه در فوعه و كفريا هستند حرف بزنم حالا شما خوشتان نميآيد و فضاي روشنفكري هستيد و... ديگر كاري ندارم؛ يعني به من اعتراض هم كردند همانطوري كه درخصوص مستند فاطميون به من گفتند تو خيانت كردي يا تا به حال دو بار مستندهايم را از بخش مسابقه دو جشنواره بيرون كشيدند!! صرف اين جنايت كه تكفيريها عليه مردم فوعه و كفريا انجام ميدهند باعث بالا رفتن تعداد خبر از نظر رسانهاي ميشود و مردم نميدانند آنها كه هستند و براي چه مبادله شدند و سر چه چيزي مبادله شدهاند. مثلاً در روضةالشهدا شهر نبل شايد فكر ميكنيد به خاطر خمپاره شهيد شدند، ولي خيلي از آدمها به خاطر علفخواري و نبود غذا شهيد شدند. حالا كه نبل و الزهرا آزاد شده و فردا كه فوعه و كفريا آزاد ميشود صرف آزاد شدن اين حرفها تمام نميشود. به نظر من با يك فشار رسانهاي درباره فوعه و كفريا مواجهيم و بحثش تمام نميشود.

در فيلمهاي خامي كه براي مستند «درحصار» بهكار برديد فيلمي هم بود كه بهخاطر تأثير منفي روي مردم امكان پخش نداشته باشد ؟

شعر معروفي است كه تكفيريها براي سر بريدن اهالي فوعه و كفريا استفاده ميكنند. بهخاطر ملاحظهاي كه حس كرديم يك برداشت منفي بهوجود ميآورد اين را حذف كرديم. فكر نميكردم همين شعر هم از صدا و سيما پخش بشود. خيلي تشكر ميكنم كه حداقل اين قسمتها مميزي نگرفت و پخش شد تا بقيه بدانند. يك قسمتهايي هم بود كه خودمان براي اينكه برداشت منفي نشود حذف كرديم بدون اينكه دوستان چيزي بگويند.

ممكن است باز هم درباره فوعه و كفريا مستندي توليد كنيد؟

احتمالش هست درباره فوعه و كفريا خودم يا ديگران فيلم بسازند. يك بار ديگر بايد بروم چون حس ميكنم اين نگاهي كه باید وجود داشته باشد متأسفانه در بعضي از مستندها كه بچهها ميسازند من نميبينم. همان طور كه عرض كردم درباره قضيه نبل و الزهرا يك مستند جامع نداريم. الان ما در مستند «نبرد پنهان يك»، قسمت دوم كه درباره حلب و درباره نبل و الزهرا است همچنين در يك مستند ديگر هم كه خودم ساختم در آن هم داستان نبل و الزهرا هست، ولي دوست دارم مستند چند قسمتي درباره مشكلات و روزهاي سخت نبل و الزهرا بسازم كه به لطف امام زمان(عج) ساخته ميشود.

در فضاي رسانهاي در همان كشورهاي عربي درباره فوعه و كفريا چه كارهاي اثرگذاري انجام شده است؟

هادي فاعور كه قسمتي از «در حصار» به روايت ايشان است يك سرود هم خوانده بودند كه در كار ما آمد يعني به جز چند سرود و چند كليپي كه خود مردم داخل آن شهر رسانده بودند به مردمي كه بيرون شهر فوعه و كفريا هستند و به جز برنامه الميادين من چيزي درباره فوعه و كفريا نديده بودم تا اينكه مستند فوعه و كفريا ساخته شد «در حصار» و يك مستند ديگري هم كه جزو عواملش بودم يعني «نبرد پنهان» حدوداً 10تا 15 دقيقه هم درباره فوعه و كفريا هست.

فوعه و كفريا تقريباً در اخبار و گزارشهاي داخلي خود ما هم در طول اين چند سال محاصره، سانسور بود درحدي كه خيليها وقتي از هولوكاست شيعه در اين منطقه صحبت ميشد باور نميكردند. دليل اين سانسور داخلي در رسانههاي خودمان از جمله تلويزيون را چه ميدانيد؟

چون در فضاي سوريه يكي از شبهات اين است كه جنگ در سوريه جنگ شيعه و سني است. از بهكار بردن لفظ هولوكاست شيعه ابا دارم بهتر است بگويم هولوكاست مسلمانان. چون هم در نبل و الزهرا اهل سنت داشتيم و هم ما در مستند «نبرد پنهان» با مادر شهيدي مصاحبه كرديم كه اهل سنت است و شوهرش اهل فوعه و كفريا بوده و شيعه است؛ يعني در سوريه بحث شيعه و سني اصلاً مطرح نبوده حتي اسامي افراد طوري انتخاب ميشده و تدريس كتب درسي طوري بوده كه اصلاً نشان داده نميشود كه اينها شيعه هستند يا سني به خاطر همين من از به كار بردن هولوكاست شيعه مخالفم. چون ما در حسكه و قامشلي هم برادران اهل سنتي داريم كه در محاصره تكفيريها هستند. متأسفانه درباره اينها كاري ساخته نشده است. بحث من در مورد فوعه و كفريا اين بوده كه چرا از اينها به دليل مسلمان بودنشان كاري ساخته نشده وگرنه اگر بتوانم در مورد حسكه و قامشلي كه برادران اهل سنت ما هم در محاصره تكفيريها هستند و خيلي سوژه جالبي هم هست مستندي ميسازم كه نشان ميدهد جنگ سوريه جنگ شيعه و سني نيست و اينها اهل سنت را هم محاصره كردهاند و در جنگ سوريه اهل سنت بيشتر از بين رفتهاند و به شهادت رسيدهاند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار