کد خبر: 859003
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی تولید لوازم خانگی در ۳ ماهه ابتدایی امسال، گفت: اکنون نزدیک ۴۰ درصد ظرفیت صنعت لوازم خانگی فعال است.
فارس: محمدرضا فریوری با بیان اینکه بازار لوازم خانگی طی سه ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است، اظهار داشت: بخشی از این رکود به فضای انتخابات ریاست جمهوری برمی‌گردد، بخشی به تعطیلات اواسط خردادماه و بخشی نیز به تعطیلات شب قدر مربوط می‌شود. در عین حال تعطیلات عید فطر نیز بر رکود بازار بی‌تأثیر نیست.

وی ادامه داد: طی سه ماه ابتدایی امسال، میزان تقاضا برای خرید لوازم خانگی ۲۰ تا ۳۰ درصد افت داشته و در چنین شرایطی به دلیل وجود مشکل نقدینگی در واحدهای تولیدی، صنعتگران اقدامی برای حفظ تولید خود بالاتر از میزان تقاضای بازار نکرده و در نتیجه میزان تولید نیز با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی همراه بوده است.

وی با اشاره به سیاست انقباضی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به بخش تولید، گفت: دستورالعمل‌های مربوط به پرداخت تسهیلات معمولاً با تأخیر اجرا می‌شود و در حال حاضر نیز دریافت تسهیلات برای صنعتگران با مشکلات مختلفی روبه‌رو است.

فریوری ادامه داد: سال گذشته اعتباری بابت پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط اختصاص پیدا کرد، اما تا جایی که ما اطلاع داریم صنایع لوازم خانگی کوچک از این تسهیلات برخوردار نشده اند.

وی، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و برابر شدن آن با نرخ تورم را به عنوان یک راهکار مهم در رفع مشکلات اقتصادی بنگاه‌های تولیدی و رونق تولید عنوان کرد و گفت: راه حل‌های مقطعی و کوتاه مدت مانند اختصاص کارت اعتباری خرید کالا فقط یک مُسَکن خواهد بود و تأثیر طولانی‌مدت ندارد.

فریوری با تأکید بر لزوم تولید محور بودن تیم اقتصادی دولت دوازدهم، گفت: تیم اقتصادی دولت شامل وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، بانک مرکزی و سازمان مدیریت باید نگاه تولید محور داشته باشند تا شاهد افزایش ظرفیت تولید و رشد اشتغال در کشور باشیم.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، وجود یک استراتژی شفاف را لازمه تحول اقتصادی و صنعتی در کشور دانست و گفت: اگر مانند دهه‌های اخیر نگاه‌های متفاوتی را از سوی دستگاه‌های مختلف شاهد باشیم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم و هر کدام از وزارتخانه‌ها کار خودش را بدون هماهنگی با دستگاه دیگر انجام می‌دهد.

وی در پایان با بیان اینکه در سه ماهه ابتدایی سال گذشته حدود ۵۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های لوازم خانگی فعال بود، گفت: این میزان امسال با افت ۲۰ درصدی مواجه شده و هم اکنون حدود ۴۰ درصد ظرفیت این صنعت فعال است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار