کد خبر: 858994
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
امتحانات خرداد دانش‌آموزان در شرایطی تمام شد که برخی از آنها نسبت به لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی معترضند، همین مسئله منجر به ورود پلیس فتا به ماجرا و دستگیری برخی افراد در این رابطه شد.
تسنیم: برخی دانش‌آموزان و معلمان مدارکی را ارائه می‌دهند که از لو رفتن سوالات امتحانات نهایی در برخی دروس از جمله زبان فارسی و زمین‌شناسی 15 تا 30 دقیقه قبل از برگزاری امتحان حکایت دارد.

امتحانات خرداد دانش‌آموزان در شرایطی تمام شد که برخی از آنها نسبت به لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی معترضند، همین مسئله منجر به ورود پلیس فتا به ماجرا و دستگیری برخی افراد در این رابطه شد.

در همین رابطه دانش‌آموزان معتقدند که نیم ساعت تا 45 دقیقه مانده به برگزاری امتحان نهایی، دانش‌آموزان سوالات را داشتند و در حال بررسی آنها با یکدیگر بودند، در اغلب دروس سوالات لو رفته بود و اگر فردی سوالات را نداشت برای سایرین جای تعجب بود. ماجرا هم به این صورت بود که کانال‌هایی در تلگرام با دریافت 100 تا 180 هزار تومان نیم ساعت مانده به برگزاری امتحان سوالات را در فضای مجازی ارسال می‌کردند.

پلیس فتا نیز از دستگیری 8 نفر در خصوص فروش سؤالات امتحان نهایی و لو رفتن سؤالات واقعی در یکی از استان‌های جنوبی خبر می‌دهد.

برای بررسی وضعیت خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی، موارد مطرح شده از سوی معلمان و دانش‌آموزان مبنی بر داشتن مستندات لو رفتن سوالات امتحانات نهایی و وضعیت تامین امنیت طراحی سوالات امتحانی با عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش به گفت‌وگو نشستیم.

عبدالرسول عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:‌اتفاقات اخیر در حوزه امتحانات نهایی ناشی از دو مسئله است، مسئله نخست مربوط به گستردگی فضای مجازی و ارتباطات در این فضا است. از سوی دیگر نمرات امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان در کنکور تأثیرگذار است و بخشی از آورده‌های علمی داوطلبان در امتحانات نهایی برای ورود به دانشگاه محسوب خواهد شد به همین دلیل دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای به این مقوله دارند.

وی افزود: در سالهای گذشته شاهد اعتراضات در رابطه با سختی سوالات امتحانات نهایی بودیم اما امسال این موضوع مطرح نبود و توجهات به سمت موضوع امنیت امتحانات معطوف شد و تلاش کردند تا بحث امنیت برگزاری امتحانات نهایی را خدشه دار کنند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: سایت‌هایی در فضای مجازی فعالیت می‌کردند که با عنوان فروش سوالات امتحانات نهایی اقدام به اخاذی و کلاهبرداری از دانش آموزان کردند اما پلیس فتا با همراهی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش به موضوع وارد شد و بسیاری از گردانندگان این سایت‌ها دستگیر شدند.

عمادی بیان کرد: این افراد بابت فروش سوالات امتحانات نهایی از دانش آموزان پول دریافت می‌کردند اما سوالاتی در کار نبود یا سوالات امتحانات نهایی سالهای قبل را به آنها می‌فروختند.

وی با اشاره به اینکه در یک یا دو مورد شاهد بودیم سوالات امتحانات نهایی 10 تا 15 دقیقه قبل از برگزاری امتحان منتشر شد، گفت: در این موضوع شاهد بودیم در برخی حوزه‌های امتحانات نهایی، سوالات 10 دقیقه مانده به ساعت 8 بازگشایی و از آن عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر شد اما باید توجه داشت که در این زمان دانش آموزان در داخل حوزه امتحانی و روی صندلی های خود بودند و امکان سوءاستفاده از سوالات به صورت وسیع وجود نداشت.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: 6 هزار و 400 حوزه امتحانی در سطح کشور داریم و ممکن است در چند حوزه سوالات قبل از ساعت 8 باز شده باشند؛ در طراحی سوالات امتحانات نهایی شاهد قرنطینه و اعمال شرایط امنیتی هستیم اما در برخی حوزه‌های امتحانی سوالات چند دقیقه قبل از برگزاری امتحان بازگشایی شد و تصویری از آنها گرفته و در فضای مجازی منتشر شد.

عمادی مطرح کرد: در چند مورد که شاهد بروز خطا و تخلف بودیم با پیگیری های صورت گرفته توسط پلیس فتا عوامل آن بازداشت شدند که دو گروه از افراد دچار تخلف شده بودند، نخست شیادان و کلاه بردارانی که با سایتهای جعلی اقدام به اخاذی از دانش آموزان کردند اما سوالاتی در کار نبود و دسته دوم که دو تا سه نفر هستند از میان عوامل اجرایی امتحانات بوده و اقدام به انتشار سوالات قبل از برگزاری آزمون کردند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش گفت: بسیاری از موارد مطرح شده در فضای مجازی جنجال بود و سوالات 5 دقیقه قبل از امتحان در فضای مجازی منتشر شد و زمانی دست به دست شده است که دانش‌آموزان سر جلسه امتحان حضور داشتند.

وی تصریح کرد: انتشار سوالات امتحانی حتی یک دقیقه قبل از برگزاری آزمون تخلف بوده و مجرمان به سه سال حبس محکوم می‌شوند، در امتحانات نهایی امسال در یک مورد شاهد انتشار سوالات از آموزش و پرورش منطقه دو شهر تهران بودیم که 15 دقیقه قبل از برگزاری آزمون، سوالات بازگشایی و تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شد اما عملاً امکان سوءاستفاده از سوالات وجود نداشت.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی شرکت می کنند و امتحانات امن و بدون مشکل است، بیان کرد: در این میان شاهد خطاها و تخلفاتی هستیم که پلیس فتا عوامل دخیل در این تخلفات را شناسایی کرده و تخلفات در سرنوشت امتحانات تأثیرگذار نبوده است.

عمادی با اشاره به اینکه برخی حوزه های امتحانی 10 دقیقه قبل از آغاز امتحان اقدام به بازگشایی سوالات کرده و از آن عکس گرفته اند، بیان کرد: باید توجه داشت که 10 دقیقه مانده به شروع امتحان زمان خرید و فروش سوالات نیست چرا که در این ساعت دانش آموزان در حوزه امتحانی حضور داشته و در صندلی‌های خود نشسته‌اند و ممکن است نمونه سوالاتی را طراحی کرده باشند که برخی آنها مشابه سوالات امتحانات نهایی باشد اما اصل سوالات منتشر نشده است و فقط در درس زبان فارسی سوالات اصلی 10 تا 15 دقیقه قبل از شروع امتحان در فضای مجازی منتشر شد که پلیس فتا مدرسه و عوامل این انتشار را شناسایی کرده و بازداشت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اگر در مواردی شاهد تخلفات گسترده در بحث امتحانات نهایی باشیم این موضوع منجر به ابطال امتحانات می‌شود، گفت: اگر شواهد تأیید کند که تخلفات گسترده در بحث برگزاری امتحانات صورت گرفته است، برگزاری مجدد امتحانات موضوعیت داد اما ما معتقدیم تخلفات محدود و اندک بوده و در سرنوشت امتحانات نهایی تأثیرگذار نیست.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پایان یادآور شد که سهم سوابق تحصیلی در کنکور 96، 30 درصد و به صورت مثبت است که 25 درصد آن مربوط به نمرات سال سوم و دبیرستان و 5 درصد مربوط به نمرات دوره پیش دانشگاهی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار