کد خبر: 858993
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
سایه کودتای نظامی همزمان با حمله بالگرد پلیس به دیوان عالی، محاصره پارلمان از سوی طرفداران دولت و صف آرایی تانک ها برای حفاظت از کاخ ریاست جمهوری، بر ونزوئلا سنگینی می کند.
مهر: حمله یک فروند بالگرد متعلق به نیروی پلیس ونزوئلا به ساختمان دیوان عالی، بحران سیاسی در این کشور آمریکای لاتین را تا احتمال وقوع کودتای نظامی پیش برد.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا تهاجم به دیوان عالی را که قضات آن از طرفداران دولت کاراکاس محسوب می شوند، تروریستی عنوان کرد.

ظاهرا بالگرد علاوه بر تیراندازی، چند نارنجک نیز به سمت ساختمان دیوان عالی پرتاب کرده حال آنکه چرخی هم بر فراز ساختمان وزارت کشور زده است.

گفتنی است اپوزیسیون غربگرای ونزوئلا که کنترل پارلمان را به دست دارد، نیروهای امنیتی را به نافرمانی از دولت کاراکاس فراخوانده و اقدام اخیر خلبان نیروی پلیس نیز از پیروی از این فرمان ناشی می شود.

در عین حال، پارلمان ونزوئلا نیز تمام بعد از ظهر دیروز سه شنبه در محاصره طرفداران دولت کاراکاس بود تا جاییکه نمایندگان اپوزیسیون قادر به ترک محل نبودند.

از سوی دیگر، تانک های نظامی تامین امنیت کاخ ریاست جمهوری را بر عهده گرفته اند، اقدامی که به احتمال وقوع کودتای نظامی در ونزوئلا قوت بیشتری می بخشد.

در این میان، اپوزیسیون مدعی است حمله بالگرد از سوی دولت کاراکاس برای مشروعیت بخشیدن به سرکوب آنها طراحی شده است.

کشور نفت خیر ونزوئلا که به دلیل افت قیمت طلای سیاه در سال های اخیر با رکود اقتصادی و نرخ تورم بی سابقه مواجه بوده است از ماه آوریل گذشته به طور شبانه روزی صحنه درگیری خیابانی میان نیروهای اپوزیسون و طرفداران دولت کاراکاس بوده و در این میان حدود ۷۵ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

معترضین خواهان برکناری مادورو و برگزاری همه پرسی زودهنگام هستند حال آنکه رئیس جمهوری ونزوئلا اقدام اپوزیسیون غربگرا را به منزله کودتای اقتصادی علیه خود تلقی می کند.

با نزدیکتر شدن خطر وقوع کودتای نظامی، مادورو اوایل دیروز سه شنبه هشدار داد چنانچه اپوزیسیون با توسل به خشونت در کار براندازی دولت وی باشد، وی و حامیانش با به دست گرفتن سلاح از مشروعیت حزب حاکم سوسیالیست دفاع می کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار