کد خبر: 858992
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گفت: برای جلوگیری از رانت در تورهای گردشگری جام جهانی روسیه باید از الان تکلیف مشخص شده و دولت در این تورها دخالت نکند.
مهر: فوتبال جام جهانی برزیل ۲۰۱۴ کم حاشیه نبود. برای سفر به برزیل که یکی از مقاصد گران ایرانی‌ها به شمار می‌رفت گردشگران ایرانی اگرچه در روزهای معمولی حدود ۷ میلیون تومان باید هزینه می‌دادند اما در روزهایی که جام جهانی در این کشور برگزار می‌شد این رقم به بیش از ۲۰ میلیون تومان و یا حتی ۴۰ میلیون تومان هم رسید در این میان اتفاقات عجیبی رخ می‌داد مانند اینکه این تورهای گردشگری اگرچه قیمت گزافی داشتند اما وقتی مسافر به برزیل می‌رفت متوجه می‌شد که بلیت بازی جام جهانی که به او وعده داده شده در اختیار آژانس نبوده و نمی‌تواند برای دیدن مسابقات برود و یا اینکه گردشگران در این مدت تنها هزینه شلوغی رفت وآمدها به برزیل را در ایام خاص می‌دادند و نه لذت بردن از مسابقات جام جهانی.

از سویی بلیت مسابقات و یا فروش تورها به دست عده ای افتاد که از این آب گل آلود ماهی می‌گرفتند آنها به بهانه‌های مختلف هزینه‌های اضافی از مسافر دریافت می‌کردند اما نمی‌توانستند و یا نمی‌خواستند خدمات مناسب ارائه کنند و یا اینکه بلیت مسابقات در بازار سیاه می‌چرخید در این میان برخی از دفاتر خدمات مسافرتی تذکر گفتند و یا از آنها شکایت شد.

امسال با برگزاری مسابقات جام کنفدراسیون‌ها، ایران موفق به حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ شد این بار جام‌جهانی در روسیه برگزار می‌شود کشوری که جزو مقاصد گردشگری بسیاری از ایرانی‌هاست و این روزها شرکت‌های هواپیمایی زیادی برای مسیر تهران به مسکو پرواز چارتر در نظر گرفته‌اند و سفر به این کشور برای بسیاری از ایرانی‌ها سهل شده است. تورهای گردشگری این کشور نیز برای یک هفته حدود چهار تا ۵ میلیون تومان است که تفاوت نرخ آن به تعداد ستاره‌ها و خدمات دیگر تور، بستگی دارد.

شاید می‌بایست از هم اکنون برای برگزاری تورهای گردشگری روسیه ویژه جام جهانی برنامه‌ریزی کرد تا این بار مشکلاتی مانند مشکلات جام‌جهانی برزیل برای مسافران و آژانس‌داران ایرانی پیش نیاید. اما گویا هنوز خبری از برنامه‌ریزی در این حوزه وجود ندارد. چون محمدحسن کرمانی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به خبرنگار مهر می‌گوید:  اطلاعی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیرامون این موضوع ندارم. اما این را می‌دانم که اگر قرار باشد دوباره فدراسیون در حوزه تورهای گردشگری دخالت کند باز هم مشکلات جام جهانی گذشته رخ می‌دهد.

کرمانی معتقد است: فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نباید دخالت کنند. به خاطر همین دخالت دولت رانت‌هایی بوجود می‌آید که نمی‌توان جلوی آن را گرفت درحالی که باید روش کار کنترل شود. بخش خصوصی تعریف دارد این کار را به عهده بخش خصوصی بگذارند و بگویند که تنها آژانس داران دارای مجوز فعالیت کنند و اجازه بدهند که موضوع تور گردشگری جام جهانی را خودمان مدیریت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: وقتی قدرت در دست دولت است برگزاری جلسه درباره این موضوع فایده‌ای ندارد اگر هم جلسه ای برگزار می‌شود همه به دنبال سهم خود هستند.

کرمانی می‌گوید: از الان باید معلوم شود که بلیت مسابقات در اختیار فدراسیون است و یا باید از جای دیگری تهیه شود. اگر فدراسیون جهانی بلیت‌ها را اختیار فدراسیون فوتبال گذاشته نحوه واگذاری آن به چه صورت است باید به گونه‌ای باشد که این بلیت‌ها به صورت مساوی بین همه افراد تقسیم شود و همه از حقوق مساوی برخوردار باشند بعد مشخص شود که چه تعداد از افراد باید در این حوزه کار کنند خدمات دیگر مانند هتل و پرواز و... را نیز که ما انجام می‌دهیم. مگر در کشورهای دیگر این موضوعات مطرح نیست؟ چرا آن‌ها به خوبی آن را مدیریت می‌کنند ولی ما نمی‌توانیم؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار