کد خبر: 858991
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ تعداد معتادان متجاهر در تهران حدود 12 تا 15 هزار از انواع مختلف کارگر، بی‌خانمان، اتباع خارجی، فاقد سکونت، دارای اختلال مزمن روانی و کودکان خیابانی بدون سرپناه و در کل کشور بین 40 تا 50 هزار نفر است.
فارس: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ تعداد معتادان متجاهر در تهران حدود 12 تا 15 هزار از انواع مختلف کارگر، بی‌خانمان، اتباع خارجی، فاقد سکونت، دارای اختلال مزمن روانی و کودکان خیابانی بدون سرپناه و در کل کشور بین 40 تا 50 هزار نفر است.

پرویز افشار در مورد مشاهده معتادان در شهرهای مختلف گفت: 35 درصد آن چیزی که در سطح خیابان می‌بینیم معتاد متجاهر نیستند، مخصوصاً اینکه در تهران مصداق بیشتری دارد؛ چراکه تعداد زیادی از آنها از لحاظ شکل و ظاهر شبیه به معتادان متجاهر خیابانی هستند. این در حالی است که بسیاری از سازمان‌ها دستگاه‌ها و نهادها به‌عنوان متولی جمع‌آوری  و برخورد با معتادان متجاهر وظایفی را برعهده دارند و باید در زمینه ساماندهی آنها فعالیت کنند تا مردم این‌گونه مصادیق را در خیابان‌ها نبینند.

وی افزود: برداشت ما در مورد تعداد معتادان متجاهر در تهران حدود 12 تا 15 هزار از انواع مختلف کارگر، بی‌خانمان، اتباع خارجی، افراد فاقد سکونت، افراد دارای اختلال مزمن روانی و کودکان خیابانی بدون سرپناه هستند، ضمن اینکه این آمار در کل کشور بین 40 تا 50 هزار نفر است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد آمار معتادان کل کشور هم اظهار داشت: 2 میلیون و 802 هزار نفر بر اساس شیوع‌شناسی سازمان بهزیستی در کل کشور معتاد وجود دارد اما بر اساس طرح وزارت بهداشت تعداد این افراد 3 میلیون و 600 هزار نفر است، ضمن اینکه بر اساس شیوع‌شناسی قابل قبول برای ستاد مبارزه با مواد مخدر که در سال 1390 صورت گرفت، این میزان یک میلیون و 325 هزار نفر بوده است، اما با توجه به جمع‌بندی آمار نهایی تعداد معتادان مصرف مستمر مواد در طول یک سال که در سال 1394 صورت گرفت، این آمار به 2 میلیون و 808 هزار نفر رسید که مورد تأیید ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی در مورد مهم‌ترین برنامه‌های روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: به‌علت تقارن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که پنجم تیر است با عید سعید فطر، این برنامه در ایران با یک هفته تأخیر برگزار خواهد شد، به همین دلیل برنامه‌های متنوعی در ابعاد مختلف پیشگیری، درمان، کاهش آسیب‌های اجتماعی و مقابله با عرضه در معرض انظار عمومی قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه در همایش تهران هم مسئولان ارشد نظام، نمایندگان سیاسی کشورهای مختلف، سفرا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در ایران حضور خواهند داشت و قرار است از فعالان مبارزه با مواد مخدر که در سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام دادند،‌ تقدیر صورت گیرد.

افشار خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1390 از مجموع طرح‌های شیوع‌شناسی انجام‌شده در کل کشور نهایتاً حداقل معتادان در کشور یک و 325 هزار نفر ذکر شده است اما در سال 1394 طرح دیگری با توجه به تغییر الگوی مصرف و همچنین تغییر جنسیت برای تعیین شیوع سوءمصرف مواد با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی اجرایی شد که بر همین اساس آمار 2 میلیون و 802 هزار نفر نهایی شد اما بر اساس طرح وزارت بهداشت این رقم 3 میلیون و 600 هزار نفر عنوان شده است که به‌هیچ‌وجه قابلیت تعمیم به کل کشور را ندارد. به همین دلیل از کلیه کارشناسان دعوت کردیم تا در این زمینه تشریک مساعی کنیم. لذا با کمک فرهنگستان علوم پزشکی ایران و قرار گرفتن کلیه اطلاعات در کنار هم تعداد مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور را 2 میلیون و 808 هزار نفر اعلام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه مقام عظمای ولایت در سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم توسعه کاهش 25 درصدی اعتیاد را در طول برنامه برای همه مدیران و مسئولان تکلیف کردند و ایشان معتقدند اعتیاد مادر تمام امراض و آسیب‌های اجتماعی است، آمارهای نهایی استخراج‌شده از میزان معتادان مستمر در کشور می‌تواند مبنای خوبی برای بروز و شیوع مواد مخدر در کشور باشد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر یکی از اولویت‌های کشور و در حقیقت جنگی خاموش و سونامی است که خطر آن از تروریسم و حمله نظامی کمتر نیست، لذا اگر به آن بی‌توجهی شود قطعاً قافیه را خواهیم باخت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار