کد خبر: 858972
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
4 بار صعود به جام جهاني با اقتدار اما...
فوتبال ايران با صعود به رقابت‌‌هاي جام جهاني 2018 روسيه آمار حضور خود در بزرگ‌ترين رويداد ورزشي جهان پس از المپيك را به عدد 5 رساند؛ ‌فوتبالي كه حالا مي‌توان گفت رسيدن به جام جهاني آرزويش نيست و بايد به فكر درخشش در مرحله نهايي اين مسابقات باشد.
ملبورن چيز ديگري بودفریدون حسن

نگاهي به تاريخ صعودهاي ايران به جام جهاني از 1978 آرژانتين تا 2018 روسيه ثابت مي‌كند كه فوتبال در 4 دوره با اقتدار راهي جام جهاني شده است و تنها در سال 1998 و جام جهاني فرانسه بوده كه به عنوان آخرين تيم صعودي دراماتيك به جام جهاني داشته است؛ صعودي كه به رغم حضورهاي بعدي و مقتدرانه در اين رقابت‌ها هنوز سالگرد آن (8 آذر1376) و يادآوري آن بازي حماسي در ملبورن از سوي فوتبالي‌ها گرامي داشته مي‌شود.  
  
صعود مقتدرانه به آرژانتين 
تيم ملي فوتبال ايران در سال 1977 در شرايطي گام به رقابت‌‌هاي مقدماتي جام جهاني گذاشت كه فوتبال ايران آرام آرام از فوتبالي آماتوري فاصله مي‌گرفت. حضور در رقابت‌‌هاي جام جهاني كوچك و رويارويي با بزرگان فوتبال دنيا از جمله آرژانتين، برزيل و فرانسه و كسب نتايج قابل قبول مقابل آنها باعث شده بود ايران در سايه سه قهرماني پياپي در آسيا قدرت بلامنازع فوتبال قاره باشد بنابراين هيچ تعجبي نداشت وقتي قبل از شروع بازي آخر مرحله مقدماتي كويتي‌ها پارچه نوشته‌اي با خود به زمين بياورند و صعود ايران به جام جهاني 1978 آرژانتين را تبريك بگويند. 
  
حماسه ملبورن 
20 سال بعد ايران با حضور ستاره‌‌هاي جديد خود گام به مرحله مقدماتي گذاشت و با گلباران كردن مالديو كارش را آغاز كرد، در مرحله دوم اما كار گره خورد هر چند چين و كويت چندان سخت نبودند اما مطابق معمول دهه‌‌هاي قبل اسير حرفه‌اي‌گري‌‌هاي خاص عربستان شديم و رفتيم به پلي آف و ديدار با ژاپن؛ ژاپن را برده بوديم اما در آخرين دقايق كم آورديم تا ژاپني‌ها هم جهاني شوند و كار ما به استراليا كشيده شود. يك بازي سخت مقابل تيمي كه بازيكنانش از ليگ برتر انگلستان مي‌‌آمدند. بازي رفت در تهران يك، يك شد و بازي بزرگ در ملبورن فرا رسيد. حتماً آنها كه آن روز را به خاطر دارند خوب مي‌دانند كه همه تصور مي‌كرديم فيلم را تند كرده‌اند. استراليا از چپ و راست توپ مي‌ريخت، خيلي زود گل زد و با شروع نيمه دوم اختلاف را دو برابر كرد. در ايران همه كار را تمام شده تلقي مي‌كردند اما يك اتفاق، يك آشوبگر نژادپرست ورق را برگرداند وقتي تور دروازه ايران را پاره كرد. رگ غيرت عابدزاده بيرون زد، كريم باقري خشمگين شد و علي دايي و خداداد فهميدند كه بايد كاري بكنند؛ اين شد كه حماسه ملبورن خلق شد؛ حماسه‌اي كه تا هميشه به ياد خواهد ماند حتي اگر بارها و بارها راهي جام جهاني شويم. 
   
صعودهاي آسان بعدي 
سال 2005 تيم ملي با برانكور پيش از آخرين بازي مقابل ژاپن جشن صعود راحت خود به جام جهاني 2006 آلمان را گرفت. جشني هر چند بزرگ اما نه به اندازه جشن صعود به جام 98. تيم ملي ايران در سال 2013 نيز با اقتدار و بالاتر از كره جنوبي اصلي‌ترين رقيب خود مقتدرانه راهي جام جهاني 2014 شد تا باز هم جشن صعود در خيابان‌‌هاي ايران برپا شود.  و سرانجام تيم ملي در فاصله دو بازي مانده به پايان رقابت‌‌هاي مقدماتي جام جهاني 2018 روسيه صعود خود را حتمي كرد تا پروسه صعود به جام جهاني اينقدر عادي شود كه علاقه‌مندان به فوتبال به تك بوق‌‌هاي شادي در خيابان‌ها قناعت كنند ولي صعود از ملبورن به جام جهاني چيزي ديگر بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار