کد خبر: 858971
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
راه دشواري كه تيم ملي تا رسيدن به روسيه طي كرد
صعود زودهنگام تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني روسيه همه را شگفت‌زده كرده است. برخي آنقدر از اين صعود تاريخي سرخوش و ذوق‌زده هستند...
از استعفاي كرش تا صعودي تاريخيشیوا نوروزی

صعود زودهنگام تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني روسيه همه را شگفت‌زده كرده است. برخي آنقدر از اين صعود تاريخي سرخوش و ذوق‌زده هستند كه فراموش كرده‌اند تيم كارلوس كرش براي رسيدن به اين هدف بزرگ چه سختي‌ها و چه چالش‌هايي را پشت سرگذاشته است. حالا كه بليت يوزپلنگ‌ها براي سفر به روسيه رزرو شده انتظار مي‌رود با برطرف كردن مشكلات هميشگي راه براي ادامه درخشش تيم ملي هموار شود. 

اين دومين دوره پياپي است كه تيم ملي فوتبال كشورمان يكي از 32 تيم حاضر در جام جهاني به شمار مي‌رود. در حالي كه پيش از اين تجربه چهار دوره حضور (1978، 1998، 2006 و 2014) در اين مسابقات را داشتيم براي دومين بار متوالي به جام جهاني راه يافتيم تا روزهاي خوش مرد پرتغالي با فوتبال ملي ايران همچنان تداوم داشته باشد. البته تاريخ‌سازي ملي پوشان به همين جا ختم نمي‌شود. ايران دومين تيم راه‌يافته به جام جهاني روسيه بود (بعد از برزيل)، راهيابي به جام 2018 اولين صعودمان دو بازي مانده به پايان رقابت‌هاي انتخابي لقب گرفت و از همه مهم‌تر اينكه تيم ملي ايران تنها تيمي در جهان بود كه بدون گل خورده جواز صعود را دريافت كرد. تيم كرش آخرين بار در مصاف با تركمنستان در سال 94 دروازه خود را باز شده ديد ( ايران 3 بر يك به پيروزي رسيد). صعود به جام جهاني 10 ميليون دلار براي فوتبال ايران درآمدزايي كرد؛ مبلغي نزديك به 38 ميليارد تومان كه اميدواريم به دست فدراسيون برسد و در راه آماده‌سازي تيم ملي استفاده شود. 
  
از مسقط تا تهران
اگرچه برخي كارشناسان با مسجل شدن صعود تيم ملي به جام جهاني 2018 راهيابي به اين رقابت‌ها را آسان توصيف كردند اما اهل فن و حتي مردم فوتبال‌دوست كشورمان به خوبي مي‌دانند راهيابي به بزرگ‌ترين آوردگاه فوتبالي دنيا راحت نيست. يوزپلنگ‌هاي كشورمان نيز به رغم همه مشكلاتي كه بر سر راه خود مي‌ديدند عزمشان را جزم كردند تا كمترين امتياز را از دست بدهند و با بهترين نتيجه جشن صعود به راه بيندازند. در اين مسير كارمان از مرحله دوم مقدماتي در قاره آسيا آغاز شد؛ عمان، تركمنستان، كوام و هند هيچ كدام حريفاني نبودند كه برايمان خطرآفرين باشند.  در نهايت نيز با شش برد، دو تساوي و 20 امتياز صدر گروه D را دراختيار گرفتيم. كار اصلي زماني آغاز شد كه در مرحله سوم مدعيان قاره كهن در دو گروه براي صعود به روسيه با يكديگر رقابت مي‌كردند. سفيدپوشان كشورمان با تيم‌هاي ازبكستان، كره جنوبي، قطر، چين و سوريه در گروه اول جنگيدند كه در اين مرحله نيز با 6‌برد، دو تساوي و 20 امتياز (دو بازي باقي مانده) در آزادي صعودشان به جام جهاني را جشن گرفتند. 
  
مخالفان كرش
سرمربي پرتغالي با اينكه محبوبيت زيادي بين مردم و هواداران دارد اما در بين مربيان وطني و برخي كارشناسان هستند افرادي كه به هيچ وجه دل خوشي از كارلوس كرش ندارند و از هيچ فرصت و بهانه‌اي براي مصاحبه‌هاي آتشين عليه او نمي‌گذرند. در يك سال اخير كرش بارها با منتقدان و مربيان باشگاهي درگيري لفظي پيدا كرد و حتي كار به انتشار بيانيه‌هاي تند و تيز نيز كشيد. فصل گذشته ليگ برتر به خاطر برگزاري اردوهاي تيم ملي در خارج از كشور چند باري تعطيل شد؛ تعطيلي‌هايي كه داد برخي مربيان باشگاهي را درآورد. از جمله اين مربيان كسي نبود جز برانكو ايوانكوويچ؛ سرمربي پرسپوليس كه به استراحت اجباري بازيكنان در خردادماه سال گذشته به شدت اعتراض كرد تا جايي كه كرش را به گروكشي بازيكنان ملي‌پوش متهم ساخت. حمايت كريمي، قلعه‌نويي و مايلي كهن بيانيه آتشين كرش را به همراه داشت: « اگر با مارها بگرديد مي‌خزيد و سم تف مي‌كنيد!» كشمكش‌هاي لفظي تداوم داشت تا اينكه با وساطت فدراسيون دو طرف فيتيله دعوا را پايين كشيدند. برگزاري ديدارهاي دوستانه‌اي كه از نظر مربيان بي‌اهميت و بي‌فايده بودند يكي ديگر از علل اعتراض‌ها به سرمربي تيم ملي و تعطيلي ليگ بود. 
  
استعفايي در كار نبود!
چالش‌هاي پيش روي تيم ملي يكي دو تا نبود. حل مشكل زمين تمرين يكي از چالش‌هاي منحصر به فردي بود كه حواشي زيادي را ايجاد كرد و اعتراض‌هاي كرش را به همراه داشت. در اين مدت بيانيه‌هاي زيادي را از سرمربي تيم ملي ديديم كه به نظر مي‌رسد از اين حيث نيز ركورددار باشيم. عملي نشدن وعده‌هاي فدراسيون تنها يكي از دلايل اعتراض كارلوس كرش بود، اعتراض‌هايي كه سرانجام كاسه صبر سرمربي را لبريز كرد و استعفا داد؛ البته استعفايي كه هرگز نهايي نشد! درگيري دوباره با سرمربي پرسپوليس كرش را براي استعفا متقاعد كرده بود. برانكو از اينكه در ميانه فصل كرش بهترين بازيكنان قرمزها را به تيم ملي دعوت كرد به شدت ابراز ناراحتي كرده بود تا جايي كه با اين جمله كرش را به چالش كشيد: «اگر از گروهمان در آسيا صعود نكنيم، كرش مقصر اصلي اين قضيه است.» همانطور كه انتظار مي‌رفت سرمربي پيشين تيم ملي پرتغال و رئال مادريد باز هم كوتاه نيامد و در بيانيه‌اي عريض و طويل پاسخ برانكو را داد: «عمدي يا غير عمد، به اين مرد قول نيمكت تيم ملي ايران داده شده بود. در حال حاضر او ناراحت است و حسودي مي‌كند.» بحث رفتن يا ماندن كرش مدت‌ها از موضوعات داغ رسانه‌ها بود كه خوشبختانه اين موضوع باز هم ختم به خير شد. 
  
انفعال فدراسيون 
در تمام مدتي كه فوتبال ملي ايران اسير حواشي خودساخته بود فدراسيون فوتبال در بيشتر موارد نتوانست مديريت صحيحي را در مواجهه با اين مسائل داشته باشد. سرمربي تيم ملي از آنجا كه هميشه از نحوه مديريت فوتبال كشورمان انتقاد داشته و آن را غيرحرفه‌اي مي‌خواند همواره در بحث مديريت تيم ملي چند قدم از فدراسيون جلوتر بوده است. تا جايي كه هم كفاشيان و هم تاج اختياراتي به مراتب بسيار بيشتر از ساير مربيان ملي به او دادند. با اينكه به هيچ وجه نمي‌توان منكر تأثير حضور كرش بر بالا رفتن سطح فوتبال ملي ايران شد اما بايد پذيرفت كه فدراسيون فوتبال براي پنهان كردن ضعف‌هاي خود مسئوليت تصميم‌گيري‌هاي زيادي را به كرش داد تا هم انتظارات سرمربي برآورده شود و هم از انتقادهاي او در امان باشند. همين مسئله نيز دردسرهايي را به وجود آورد، اعتراض برخي از اهالي فوتبال به اختيارات بيش از حد سرمربي تيم ملي تنها يكي از اين موارد است. بركناري همه دستياران ايراني از جمله موارد استثنايي است كه مهدي تاج هيچ واكنشي به آن نشان نداد! پرداخت نشدن دستمزد كادر فني تيم ملي يكي از همان اتفاق‌هايي بود كه راه را براي انتقاد كرش از مديريت فدراسيون باز گذاشت. هضم اين مسئله كه دستمزد كادر فني پرداخت نشود براي سرمربي حرفه‌اي ايران كه تجربه حضور در تيم‌هاي بزرگ را دارد اصلاً قابل قبول نبود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار