کد خبر: 858941
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بافت مخاطب سينما در بهار 96 نسبت به بهار 95
رئيس هيئت مديره انجمن سينماداران در گفت‌وگوي اخيرش، ناتواني فيلم‌ها در جذب مخاطب، نبود اطلاع‌رساني، همکاري نکردن صداوسيما و منفعل بودن رسانه‌ها را از دلايل کاهش فروش فيلم‌ها در ماه رمضان نسبت به سال گذشته شمرده است.
فرزين ماندگار
 
رئيس هيئت مديره انجمن سينماداران در گفت‌وگوي اخيرش، ناتواني فيلم‌ها در جذب مخاطب، نبود اطلاع‌رساني، همکاري نکردن صداوسيما و منفعل بودن رسانه‌ها را از دلايل کاهش فروش فيلم‌ها در ماه رمضان نسبت به سال گذشته شمرده است.
 
با وجود اينکه امسال با افزايش قيمت بليت سينماها مواجه بوديم و فروش فيلم‌هاي اکران دوم بهار نسبت به سال گذشته پيشرفت داشته است، اما نگاهي به تعداد مخاطبان فيلم‌هاي سينمايي نشان مي‌دهد سينماي ايران در فصل بهار 96 نسبت به سال گذشته با ريزش مخاطب مواجه بوده‌ است. سال گذشته در جدول فيلم‌هاي اکران شاهد آثاري بوديم که خارج از ژانر کمدي فروش خوبي کردند، البته برخي از اين آثار چون فيلم «ابد و يک روز» علاوه بر پروپاگانداي داخلي و اختصاص جوايز جشنواره فجر از دوپينگ بي‌سابقه تبليغات ماهواره‌اي هم سود مي‌برد. اکران 95 شاهد توفيق نسبي «باديگارد» آخرين ساخته ابراهيم حاتمي‌کيا در کنار رکوردزني آثار نازل کميکي چون «من سالوادور نيستم» و «پنجاه کيلو آلبالو» بود، آثاري که به شکلي پرحجم از شبکه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شدند و رکوردهاي فروش را جابه‌جا مي‌کردند. همه اينها دست به دست هم مي‌داد تا فروش سال 95 در تاريخ سينماي ايران همه را غافلگير کند و باعث شود حتي خوش‌بين‌ترين افراد هم نتوانند اين اقبال را پيش‌بيني کنند، اما امسال فروش فيلم‌ها در مقايسه با سال گذشته دچار افت شده است.
 
در زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر نيز برخي از کارشناسان پيش‌بيني کرده بودند امسال فروش خوبي در حوزه سينما نداشته باشيم، حبيب اسماعيلي، تهيه‌کننده سينما و کارشناس پخش سينما در اين‌باره مي‌گويد: مخاطب گيشه با مخاطب جشنواره متفاوت است و خود فيلمساز بايد اين آگاهي را داشته باشد تا بفهمد فيلمي که فروش خوبي را تجربه مي‌کند چه ويژگي‌هايي نسبت به ديگر فيلم‌ها دارد. به عقيده اين تهيه‌کننده علت اصلي اين ريزش مخاطب پيش از هر چيز به کيفيت و جذابيت خود فيلم‌ها برمي‌گردد و نبود اطلاع‌رساني مناسب نيز دليل مهم بعدي براي اقبال کم از  فيلم‌هاي سينمايي است. مخاطب سينماي ايران در سال بيش از 2 ميليون نفر نيست، اين موضوع از زاويه‌اي مي‌تواند مثبت باشد و از زاويه‌اي ديگر نکته‌اي منفي قلمداد شود. از اين جهت که بخش اعظمي از آثار سينماي ايران برخلاف نظر جامعه سينمايي کشور در نسبت با روحيه و فرهنگ مردم مخرب محسوب مي‌شوند ميزان کم مخاطب سينما را به موضوعي طبيعي و البته مثبت بدل مي‌کند، اما از اين جهت که سينماي ايران عمدتاً به دليل ضعف در محتوا توان جذب مخاطب انبوه را ندارد و همين ضعف سبب مي‌شود سينماي ايران صنعتي نشود نکته منفي ماجرا قلمداد مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار