کد خبر: 858938
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
گزارش «جوان» از پايان غيرمتعارف و عشق مثلثي خليل كبابي، رخساره و آتنه
نويسنده ديالوگ‌هاي نامفهوم، چه تفکراتي دارد؟!
محمدصادق عابديني
 
سريال مناسبتي «زير پاي مادر» با پاياني که به مذاق بينندگان تلويزيون چندان خوش نيامد، به پايان رسيد و اظهارات بازيگران سريال در شبکه‌هاي اجتماعي نشانه حذف‌پايان‌بندي و عدم رضايت بينندگان از اين سريال به خصوص در قسمت پاياني است.
سريال «زير پاي مادر» با نام قبلي «لبخند رخساره» در طول ماه مبارک رمضان از شبکه اول سيما پخش شد، سريالي که کيفيت پايين آن و همچنين اتفاقاتي که در نشست خبري سريال به وجود آمد، باعث شد حواشي اين سريال پررنگ شود.
اين حواشي حتي تا پايان سريال هم ادامه داشت و حذف در قسمت پاياني «زير پاي مادر» باعث اعتراض پريوش نظريه يکي از بازيگران محوري اين سريال شد.
«جوان» نگاهي به سريال «زير پاي مادر» دارد و اطلاعات جالبي را درباره‌‌حذف‌هاي اين سريال ارائه مي‌دهد.
   
ديالوگ‌هاي گل‌درشت
سريال‌هاي مناسبتي ماه رمضان سال 96، با حذف سريال «سر دلبران» که قرار بود از شبکه2 سيما پخش شود، به سريال «زير پاي مادر» و «نفس» محدود شد که اولي را شبکه اول سيما و دومي را شبکه 3 پخش کرد. «نفس» سريالي با رويکرد تاريخي - سياسي و در عوض «زير پاي مادر» سريالي خانوادگي بود. اين دو سريال با وجود اينکه از بسياري از نظرها با هم تفاوت‌هاي عمده‌اي داشتند، داراي يک نقطه اشتراک بودند و آن تلخ بودن هر دو سريال بود؛ تلخي‌اي که در قسمت آخر سريال «زير پاي مادر» تلاش شده بود با پاياني خوش همراه شود؛ پاياني که البته نقد‌هاي زيادي را به همراه داشت.
يکي ديگر از تفاوت‌هاي دو سريال «نفس» و «زير پاي مادر» در ديالوگ‌نويسي‌هاي دو سريال بود. در سريال «نفس» جليل سامان تلاش کرده بود از جملات کوتاه و منقطع استفاده کند و اصطلاحاتش آنقدر به روز است که از فضاي دهه 50 فاصله زيادي داشت. برعکس سعيد نعمت‌الله فيلمنامه‌نويس «زير پاي مادر» در گرته‌برداري آشکار از نوع نگارش مسعود کيميايي، اين بار نيز سراغ ديالوگ‌هايي رفت که بيننده‌هاي تلويزيون نتوانستند ارتباط خوبي با آن برقرار کنند. اين موضوع در معدود نقد‌هاي منتشر شده درباره «زير پاي مادر» به خوبي به چشم مي‌آيد.
البته نعمت‌الله به جز اين حرف که درباره بد بودن سريال است، صحبت‌هاي خارج از عرف زيادي در اين گفت‌و‌گو داشته است.
  
نويسنده ديالوگ‌هاي نامفهوم، چه تفکراتي دارد؟!
پيش از پايان پخش سريال «زير پاي مادر» سعيد نعمت‌الله در مصاحبه‌اي از مسائلي چون زندگي شخصي و جهان‌بيني‌اش  و نیز   سريال «زير پاي مادر» (لبخند رخساره) توضيحاتي داده است.
در اين مصاحبه نعمت‌الله اين حرف‌ها را زده است: «چرا بايد آدم‌هاي جنگ جامعه ما از آدم‌هاي صلحش مهربان‌‌تر باشند؟» وي که به گفته خودش در جواني به صورت يواشکي فيلم غيرمجاز بيرون مي‌داده، در ادامه مي‌گويد: «خيلي حرف‌ها در دلم است که نمي‌توانم بزنم، چون زندان‌ها به اندازه کافي براي همه جا دارد»  يا در بخش ديگري از مصاحبه، نويسنده پرکار تلويزيون از علايق‌اش درباره نويسندگي مي‌گويد و تأکيد مي‌کند: «شايد دوست داشته باشم يك روزي قصه عشق عروسي به پدرشوهرش را بنويسم! اگر سوئيس بودم حتماً مي‌نوشتم، اما مي‌دانم اينجا نمي‌شود سراغ چنين داستاني رفت!» وي همچنين درباره پخش سريال «زير پاي مادر» مي‌گويد: «انگار امسال ايام سوگواري در تلويزيون بيشتر بود و پدر سريال ما را هم با همين ايام سوگواري درآوردند.» وي در بخش ديگري از اين مصاحبه هم تصريح مي‌کند: «ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه ناچاريم سياست‌زده باشيم چون همه حق و حقوق‌مان را نمي‌دهند.»
  
چرا منتقدان تلويزيوني با «زير پاي مادر» قهر کردند؟!
چند روز پيش «جوان» تصميم گرفت نظرات منتقدان تلويزيوني را فارغ از اينکه اين نقد در حمايت يا انتقاد از سريال «زير پاي مادر» باشد، جويا شود. در کمال تعجب هيچ کدام از منتقدان سرشناسي که با آنها تماس گرفته شد، سريال مذکور را به صورت جدي دنبال نکرده و تعدادي از آنها دليل اين عدم پيگيري و تماشاي سريال را بد بودن و ضعف بيش از اندازه اين سريال عنوان کردند. البته نويسنده فيلمنامه «زير پاي مادر» در مصاحبه‌اش به طور تلويحي اشاره مي‌کند که به حرف‌هاي منتقد‌ها گوش نمي‌کند! و فقط اگر برادرش (حميد نعمت‌الله) يا شخصي مثل هادي مقدم‌دوست به او حرفي بزنند، گوش مي‌کند.
  
پايان‌بندي عجيب و داستان سانسور
تا پيش از پخش قسمت آخر سريال «زير پاي مادر» به گفته سعيد نعمت‌الله 10 ثانيه هم اين سريال مميزي نشده بود، اما در قسمت آخر ورق برگشت و پريوش نظريه در صفحه اجتماعي‌اش نوشت: اسم سريال تغيير کرد ...، سکانس اصلي سانسور شد، فينال حذف شد، طفلک رخساره طفلک نويسنده... طفلک کارگردان! کامبيز ديرباز نيز متني را در صفحه شخص‌اش منتشر کرد و به تک‌تک کساني که از پايان‌بندي سريال انتقاد کرده بودند حق داد که ناراضي باشند. بازيگر نقش اول سريال «زير پاي مادر» در انتهاي متنش نيز نوشت: «اميدوارم سهل‌انگارى، قصور و بى‌توجهى به سليقه مثال زدنى تک‌تک شما عزيزان رو به بزرگى و مرام ايرونى خودتون ببخشيد، ولى اين‌رو بدونيد که من و همکارانم تمام تلاش و توانمون رو گذاشتيم که شما راضى باشيد، اما...»
يک منبع آگاه درباره حذفيات سريال در قسمت آخر به «جوان» گفت: در اين قسمت چهار سکانس از سريال حذف شد که يکي از آنها بخشي بود که خليل و رخساره درباره ازدواج با يکديگر صحبت مي‌کنند و به اين نتيجه مي‌رسند که در تصميم‌شان براي ازدواج تجديدنظر کنند.
اين منبع همچنين درباره سکانس فينال سريال که از تلويزيون پخش شد، توضيح داد: اين سکانس قرار بود تصور خليل کبابي از يک زندگي ايده‌آل باشد، چيزي که در واقعيت براي وي اتفاق نيفتاده است نه اينکه خليل به زندگي با آتنه بازگردد.
به نظر مي‌رسد تغييرات در سريال بدون رضايت تيم توليدکننده «زير پاي مادر» بوده و از سوي شبکه اعمال شده است.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زهرازارع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
0
به نظرم بد بخوب بور اما عالی نبود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار