کد خبر: 858923
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
قانون حمايت از کودکان آسيب‌پذير نيازمند بازنگري است
چرخه معيوب ساماندهی کودکان کار، خياباني و بي‌سرپرست سبب شده است تا اين کودکان و نوجوانان در بي‌برنامگي دولت‌ها همچنان سرگردان بمانند و آينده متصوري را پيش‌رو نداشته باشند.
بيژن يانچشمه

چرخه معيوب ساماندهی کودکان کار، خياباني و بي‌سرپرست سبب شده است تا اين کودکان و نوجوانان در بي‌برنامگي دولت‌ها همچنان سرگردان بمانند و آينده متصوري را پيش‌رو نداشته باشند. در اين زمينه عضو کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه قانون حمايت از کودکان کار نيازمند بازنگري است، اعلام کرد: بايد همه دستگاه‌ها کمک کنند تا طرح ساماندهي کودکان خياباني شکل اجرايي به خود گيرد.
 
شخصيت کودکان به دليل حساسيت بالا، سريع‌تر از محيط و افراد پيرامون تأثير مي‌پذيرد. بر اين اساس قشر کودکان خاص که شامل کودکان کار، خياباني و بي‌سرپرست است، نيازمند مراقبت بالايي از سوي جامعه است. متأسفانه به دليل نبود زبان مشترک ميان دستگاه‌هاي متولي بسياري از برنامه‌ها و تصميم‌گيري‌ها يا ابتر مانده يا به صورت نمادين به اجرا درمي‌آيد.   در حال حاضر قوانين موجود حوزه ساماندهي و حمايت کودکان در معرض آسيب به دليل اجرايي نشدن ناقص رها شده است و دستگاه‌هاي متولي با بهانه‌جويي‌هاي مختلف همچون کمبود بودجه از بار مسئوليت خود شانه خالي مي‌کنند. اين روند سبب شده است تا در گذر زمان آسيب‌پذيري اين کودکان افزايش يابد.
  
قانون حمايت از کودکان کار نيازمند بازنگري است
بي‌سامان باقي ماندن ساماندهي کودکان کار سبب شده است تا عضو کميسيون اجتماعي مجلس اعلام کند قانون حمايت از کودکان کار نيازمند بازنگري است.   شكور پورحسين درباره اجراي طرح ساماندهي کودکان خياباني مي‌گويد: کودکان خياباني و اشتغال آنها از جمله آسيب‌هاي اجتماعي است که گريبانگير جامعه شده و ساماندهي آنها مي‌تواند به رفع آن کمک کند.  نماينده مردم پارس‌آباد در مجلس شوراي اسلامي تأکيد مي‌کند که کودکان کار و خياباني نيازمند حمايت هستند تا بتوانند از حداقل امکانات از جمله تحصيل برخوردار شوند، ضمن آنکه بهترين زماني که اين کودکان مي‌توانند مشغول بازي و سرگرمي باشند، متأسفانه در خيابان‌ها مشغول به کار هستند که بايد مورد حمايت قرار گيرند.
 
وي مي‌افزايد: بدون شک طرح ساماندهي کودکان خياباني مي‌تواند به برطرف شدن آسيب اجتماعي کمک کند و با توجه به ازدياد کودکان کار و خياباني بايد هرچه سريع‌تر اجرايي شود.
وي درباره اينکه آيا بهزيستي مي‌تواند به تنهايي بحث ساماندهي را دنبال کند، مي‌گويد: واقعيت آن است که براي حمايت و مبارزه با چنين پديده‌هاي اجتماعي، نيازمند چندين راهکار از جمله ايجاد ساختارهاي قانوني و تأمين نيروي انساني هستيم، اين در حالي است که بايد بودجه و اعتبارات کافي نيز براي اين مهم در اختيار داشته باشيم تا با نظارت‌هاي دقيق شاهد اجراي درست اين طرح باشيم.
 
پرداخت مستمري 400 هزار توماني به کودکان بي‌سرپرست خاص
 گويا بخشي از مسائل و مشکلات کودکان بي‌سرپرست با اقدام اخير سازمان بهزيستي در حال مرتفع شدن است، هرچند هزينه ماهانه نگهداري هر کودک در مراکز نگهداري از کودکان بي‌سرپرست و بدسرپرست بيش از يک ميليون و 500 هزار تومان برآورد شده است؛ در اين زمينه مديرکل دفتر امور کودکان، نوجوانان و خانواده سازمان بهزيستي از افزايش مستمري کودکان و نوجوانان بي‌سرپرست داراي خانواده جايگزين (امين موقت) خبر داده و مي‌گويد: در سال جاري مستمري اين کودکان و نوجوانان از ۳۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزايش يافت تا در اين شرايط خانواده‌ها براي نگهداري آنها مشکلات مادي کمتري داشته باشند.
 
محمد نفريه، با بيان آنکه در حال حاضر سازمان بهزيستي با ۶۳۴ مرکز نگهداري به کودکان و نوجوانان بي‌سرپرست خدمات‌رساني مي‌کند که از اين تعداد ۳۴ مرکز مربوط به شيرخوارگاه‌هاست، مي‌افزايد: در مجموع در مراکز بهزيستي ۱۰ هزار کودک و نوجوان زندگي مي‌کنند. همچنين آنکه در حال حاضر ۱۵ هزار نفر از کودکان و نوجوانان بي‌سرپرست يا بدسرپرست همراه با خانواده‌هايي که سرپرستي آنها را تقبل کرده‌اند، زندگي مي‌کنند.  وي با تأکيد برآنکه سياست سازمان بهزيستي واگذاري‌ کودکان به خانواده‌هاست تا مانند ديگر همسالان خود در خانواده رشد کنند، مي­‌گويد: کودکان و نوجواناني که سرپرستي آنها واگذار شده از سوي کلينيک‌هاي مددکاري در حوزه‌هاي تحصيل، سلامت و روانشناسي نظارت مي‌شوند و مددکاران به صورت دقيق روند زندگي آنها را دنبال مي‌کنند.  مديرکل دفتر امور کودکان، نوجوانان و خانواده سازمان بهزيستي تصريح مي‌کند که اين يارانه 400 هزار توماني به خانواده‌هاي جايگزين (امين موقت) تعلق مي‌گيرد که شامل فاميل نسبي، سببي کودک و ساير افرادي مي‌شود که تحت عنوان امين موقت سرپرستي کودکان بي‌سرپرست و بدسرپرست را برعهده دارند و نيازمند دريافت اين يارانه شناسايي شده‌اند.  به هر حال کودکان و نوجوانان بدون سرپرست يا بدسرپرست که درگير کار يا در مشاغل کاذب هستند، همچنان چشم انتظار عمل به وعده مسئولان دستگاه‌هاي متولي هستند تا از آسيب‌هاي روزگار در امان بمانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار