کد خبر: 858881
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
فوربس با اشاره به افزايش قيمت نفت تا ۱۰۰ دلار در صورت رويارويي نظامي ايران و عربستان نوشت امريکا و روسيه و حتي عربستان که براي عرضه عمومي سهام آرامکو آماده مي‌شود، از اين افزايش قيمت استقبال مي‌کنند.
به گزارش پايگاه خبري فوربس، ايران و عربستان در حال نزديک شدن به يک رويارويي مستقيم نظامي هستند که مي‌تواند موجب اختلال در عرضه نفت خاورميانه شده و قيمت نفت را به سطح 60 و حتي 100 دلار برساند.  اين يک رويا براي شرکت‌هاي نفت شيل امريکاست تا در آن صورت با سريع‌ترين توان ممکن نفت بيشتري توليد کنند و کمبود نفت متحدان امريکا را جبران نمايند.
براي چندين سال ايران و عربستان تلاش کرده‌اند اختلافات سياسي و مذهبي خود را از طريق جنگ‌هاي نيابتي‌‌ حل کنند که تأثير چنداني بر قيمت نفت نداشته است. دليل آن هم ساده است؛ آنها نمي‌خواستند موجب بروز اختلال در عرضه نفت از منطقه خليج فارس شوند. به علاوه، واشنگتن عملاً جريان نفت از منطقه خليج فارس به متحدان آسيايي و اروپايي‌اش را تضمين کرده است.
اما اخيراً نشانه‌هايي ديده مي‌شود که اين دو رقيب منطقه‌اي در حال نزديک‌تر شدن به يک جنگ مستقيم هستند و اين احتمال يک رويداد نظامي در خليج فارس را افزايش مي‌دهد. چنين اتفاقي مي‌تواند عرضه نفت خاورميانه را مختل کند و قيمت نفت را به حدود 60 دلار يا حتي 100 دلار طي چند ماه برساند.
تئو ماتسوپولوس، کارشناس مسائل کشتيراني در آتن در اين باره گفت: «در صورتي که يک حادثه نظامي در خليج فارس رخ دهد، مسير عرضه نفت ممکن است به صورت جدي مختل شود... زماني که بازارها در يک وضعيت بحراني قرار بگيرند، حساس‌تر مي‌شوند و واقعيت‌ها را با شدت بيشتري نسبت به دوران ثبات تفسير مي‌کنند. اين لزوماً مي‌تواند به معناي بسته شدن تنگه هرمز، نظير اتفاقي که در سال 1956 براي کانال سوئز رخ داد نباشد. انتظار يک محاصره و يک اختلال احتمالي مي‌تواند موجب آشفتگي و افزايشي شدن بازار نفت خام شود... در اين صورت قيمت نفت به بالاي 60 دلار خواهد رسيد.»
اما جالب اينجاست که بروز يک رويارويي نظامي با ايران، به نفع عربستان نيز خواهد بود. قيمت‌هاي بالاتر نفت زمينه را براي عرضه عمومي سهام شرکت آرامکو فراهم خواهد ساخت و يک فرصت استراحت بسيار خوب و ضروري را براي چاه‌هاي نفتي اين کشور که بيش از حد از آنها استخراج شده، فراهم خواهد ساخت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار