محمدرضا فريوري در گفتوگو با فارس با بيان اينكه بازار لوازم خانگي طي سه ماه اخير نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است، اظهار داشت: بخشي از اين ركود به فضاي انتخابات رياست جمهوري برميگردد، بخشي به تعطيلات اواسط خردادماه و بخشي نيز به تعطيلات شب قدر مربوط ميشود. در عين حال تعطيلات عيد فطر نيز بر ركود بازار بيتأثير نيست.
وي ادامه داد: طي سه ماه ابتدايي امسال، ميزان تقاضا براي خريد لوازم خانگي 20 تا 30 درصد افت داشته و در چنين شرايطي به دليل وجود مشكل نقدينگي در واحدهاي توليدي، صنعتگران اقدامي براي حفظ توليد خود بالاتر از ميزان تقاضاي بازار نكرده و در نتيجه ميزان توليد نيز با كاهش 20 تا 30 درصدي همراه بوده است. وي با اشاره به سياست انقباضي بانكها در ارائه تسهيلات به بخش توليد گفت: دستورالعملهاي مربوط به پرداخت تسهيلات معمولاً با تأخير اجرا ميشود و در حال حاضر نيز دريافت تسهيلات براي صنعتگران با مشكلات مختلفي روبهرو است. فريوري ادامه داد:سال گذشته اعتباري بابت پرداخت تسهيلات به صنايع كوچك و متوسط اختصاص پيدا كرد اما تا جايي كه ما اطلاع داريم صنايع لوازم خانگي كوچك از اين تسهيلات برخوردار نشدهاند.
وي، كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي و برابر شدن آن با نرخ تورم را به عنوان يك راهكار مهم در رفع مشكلات اقتصادي بنگاههاي توليدي و رونق توليد عنوان كرد و گفت: راهحلهاي مقطعي و كوتاهمدت مانند اختصاص كارت اعتباري خريد كالا فقط يك مُسَكن خواهد بود و تأثير طولانيمدت ندارد.
عضو انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي، وجود يك استراتژي شفاف را لازمه تحول اقتصادي و صنعتي در كشور دانست و گفت:اگر مانند دهههاي اخير نگاههاي متفاوتي را از سوي دستگاههاي مختلف شاهد باشيم به نتيجهاي نميرسيم و هر كدام از وزارتخانهها كار خودش را بدون هماهنگي با دستگاه ديگر انجام ميدهد.