کد خبر: 858877
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
با آغاز فصل تعطيلات تابستاني در اروپا، قيمت بنزين برخلاف هر سال کاهش يافت. آمارها نشان مي‌دهند که کاهش بهاي بنزين در آلمان از ماه آوريل تا مي سال جاري ميلادي کمتر از ميزان آن در فرانسه، اسپانيا و ايتاليا بود.
به گزارش فارس، ‌آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) روز شنبه اعلام کرد همزمان با شروع فصل تعطيلات در اروپا، بهاي مواد سوختي، بنزين سوپر و گازوئيل نسبت به قيمت فرآورده‌هاي نفتي در آغاز سال جاري ميلادي کاهش يافته است.
شرکت‌هاي توليد بنزين در اين فصل به‌طور معمول بر ارزش اين حامل پرمصرف انرژي مي‌افزودند. ميزان کاهش بهاي بنزين در آلمان نسبت به ماه آوريل ـ مي سال جاري ميلادي نزديک به 1/4 درصد بوده است. اين رقم در مقايسه‌ با بهاي بنزين در ماه مي سال گذشته، حدود 3/4 درصد افزايش نشان مي‌دهد. در اين برهه، قيمت جهاني نفت از ارزش آن در ماه‌هاي گذشته کمتر بود.
گازوئيل در ماه‌هاي اخير نسبت به ماه آوريل در بازار آلمان حدود ۲ درصد ارزان‌تر به فروش رسيد. اين رقم در مورد بهاي نفت کوره حتي کاهش بيشتري داشت و به 4/7 درصد ‌رسيد.
کلوب اتومبيلراني ADAC در آلمان نيز از «کاهش چشمگير» بهاي بنزين و گازوئيل در آلمان در چند ماه گذشته خبر مي‌دهد: در حال حاضر يک ليتر بنزين سوپر E10، يک يورو و ۳۳ سنت به فروش مي‌رسد که نسبت به هشت هفته‌ پيش، پنج سنت ارزان‌تر است. قيمت گازوئيل در بازه‌ زماني يادشده يک يورو و ۱۱ سنت بود که هفت سنت از پيش مناسب‌تر شده است.
بنا به گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، سير نزولي بهاي بنزين در کشورهاي اروپاي جنوبي و غربي که مقصد اغلب آلماني‌ها براي گذراندن تعطيلات تابستاني است، سريع‌تر صورت گرفته است. در فرانسه، قيمت بنزين از ماه آوريل به مي 1/5 درصد، در ايتاليا نيم درصد و در اسپانيا حدود 1/7 درصد کاهش داشت. بهاي گازوئيل در فرانسه و اسپانيا، حدود 1/9 و در ايتاليا نزديک به ۹دهم درصد بود.
دليل کاهش قيمت بنزين، عرضه‌ بيشتر نفت خام در بازار جهاني عنوان شده است. کشورهاي عضو اوپک مي‌کوشند راهکاري اساسي براي جلوگيري از تنزل شديد قيمت نفت در جهان بيابند. اين تلاش‌ها با وجود کاهش ميزان توليد تاکنون بي‌نتيجه مانده است.
يکي از دلايل اين امر، افزايش توليد نفت امريکا به شيوه‌ «فرکينگ» است. شرکت‌هاي امريکايي اغلب نفت را با استفاده از روش يادشده و به‌کارگيري مواد شيميايي و فشار بالاي آب استخراج مي‌کنند. مدافعان حفظ محيط زيست، با استفاده از اين روش مخالفند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار