کد خبر: 858860
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
سالهاست با شروع فصل تابستان قصه تکراري کم آبي و بي آبي در برخي استانهاي کشور سر باز مي کند . موضوعي که اگرچه سبب مي شود برخي مسئولان خشکسالي و کمبود بارش ها را به ميان بکشند اما برخي ديگر معتقدند دليل لب تشنگي مردم در گرماي تابستان نه کمبود منابع ابي و پديده طبيعي خشکسالي و حتي شرايط اقليمي بلکه به سبب بي توجهي به رفع عوامل هدر رفت آب است! مشکلي که چندين سال است در استانهايي چون يزد، قم ، خوزستان ، همدان و حتي پايتخت با بالا رفتن دماي هوا تشنگي را براي مردم به ارمغان مي اورد و پس از گذشت دوران بحران و اتمام تابستان به دست فراموشي سپرده مي شود!

نويسنده: مريم احمدي

از اوايل دهه 90 که بحران کم آبي در استان کويري يزد به اوج خود رسيده و با رسيدن تابستان بخش صنعت، کشاورزي و خانگي با کمبود شديد اين مايه حيات روبرو مي شوند، بارها مسئولان دليل اين وضعيت را بي توجهي به راه هاي هدر رفت اب در نقاط مختلف استان اعلام کرده اند. ازفرسودگي شبکه ابرساني شهري وروستايي گرفته تا بي توجهي به توسعه صنایع کم آب خواه ، عدم استفاده از روش های نوین و جدید آبیاری مانند قطره ای، جلوگیری از تبخیر آب و هدررفت آب در مسير انتقال آب و بالا بردن راندمان كشاورزي از عواملي است که در صورت توجه مسئولان امر مي توانست در يک بازه زماني 5 ساله بحران بي ابي و کم ابي استان هايي چون يزد را برطرف کند . اما متاسفانه اين مهم همچنان در دستور کارها و صورت جلسات جا خوش کرده و رنگ عمل به خود نگرفته است. تا انجا که حالا در استانه رسيدن فصل تابستان باري ديگر صداي زنگ خطر و هشدارها به گوش مي رسد. اين در حالي است که هنوز بخش هايي چون کشاورزي که جزو حوزه هاي پرمصرف اب در استان محسوب مي شوند همچنان از روش هاي نوين ابياري فرسنگ ها فاصله دارد . سال گذشته همزمان با بروز کم ابي در يزد

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان یزد اعلام کرد: بخش اعظمی از آب در مصارف کشاورزی به هدر می رود و باید با استفاده از روش های نوین و جدید آبیاری مانند قطره ای، جلوگیری از تبخیر آب و هدررفت آب در مسير انتقال آب و بالا بردن راندمان كشاورزي اين هدرروي را كاهش داد. پاکدل با انتقاد از بي توجهي مسئولان جهاد کشاورزي به کشت گياهان متناسب با اقليم و وضعيت ابي استانها افزود: باید کشاورزی در هر منطقه متناسب با وضعیت آبی آن منطقه باشد و به سمت صرفه جویی در آب کشاورزی و کاشت گیاهان کم آب خواه برویم. اين درحالي است که طبق نظر کارشناسان متاسفانه از سال گذشته تاکنون اقدام قابل توجهي در خصوص تغيير روش ابياري و اصلاح کشت کشاورزي در يزد انجام نشده است!

کولرهايي آبي، عامل هدر رفت آب !

بنا به گفته مدیرعامل آبفا یزد ، بيش از 40 درصد اب مصرفي يزد خوراک کولرهاي ابي مي شود که به دليال شرايط اقليمي و خشک استان از اواسط بهار مورد استفاده قرار مي گيرد .

علی اسلامی افزود: در فصل گرم حدود 50 میلیون متر مکعب مصرف آب داریم که حدود 20 میلیون متر مکعب از این میزان، مربوط به مصرف کولرهای آبی است که یکی از معضلات استان به حساب می آید و هیچ گریزی از آن وجود ندارد و مردم نمی توانند در دمای بالای یزد از وسیله سرمایشی استفاده نداشته باشند! اين د رحالي است که برخي کارشناسان معتقدند با انجام اقدامات ساده و کم هزينه مي توان مانع تبخير و هدر رفت ميزان قابل توجهي از اب مصرفي در کولرها شد. نصب کردن یک سایبان براي همه كولرهاي آبي استان از هدر رفت آب در حدی که آب یک شهر تامین شود جلوگیری می کند. ضمن اينكه رنگ آميزي كولر و كانالهاي كولر با رنگ سفيد نيز مي تواند باعث افزايش راندمان و سرمايش بيشتر به همراه كاهش مصرف آب گردد. اقداماتي که با فرهنگ سازي به راحتي قابل اجراست اما متاسفانه مسئولان مربوطه استان با اهمال در اطلاع رساني صحيح در اين خصوص و افزايش سطح اگاهي شهروندان بر شرايط کم ابي دامن مي زنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار