کد خبر: 858816
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: فرصت روابط پایدار با اروپا، خصوصا روابط عمیق اقتصادی پدید آمده و اگر فرصت‌ها را از دست بدهیم، کسانی آنها را تبدیل به تهدید برای ما می‌کنند.
 مهر: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در آلمان حضور دارد، شامگاه دوشنبه در اجتماع بزرگ ایرانیان مقیم آلمان در برلین حاضر شد.

ظریف در این جمع گفت: آیا ما چیزی جز پشتیبانی، مقاومت و حضور مردم در صحنه داشته‌ایم؟ این مردم بدون ابزار دفاعی توانستند در برابر دشمن خشن و تخریب‌گر مقاومت کنند و نهایتا صدام و حامیان او را ناکام گذاشتند. مردم بودند که بعد از جنگ هم در بازسازی مشارکت کردند. مردم بودند که در برابر تحریم‌ها مقاومت کردند. مردم بودند که در انتخابات ۹۶ نشان دادند که علیرغم همه کاستی‌ها اجازه نمی‌دهند بین آنها و حاکمیت و نظام فاصله بیاندازند. هیات مذاکره‌کننده برجام نیز فقط ترجمان اراده مردم بود.

وی ادامه داد: مردم برجام را به نتیجه رساندند و شش کشور قدرتمند را به پای میز مذاکره کشاندند. در غیر این صورت آنها نمی‌خواستند ایران حتی یک سانتریفیوژ هم داشته باشد. آقای اوباما گفت اگر می‌توانستم اجازه نمی‌دادم یک‌ پیچ سانتریفیوژ ساخته شود. پس چرا به این مردم افتخار نکنیم؟

ظریف همچنین گفت: در حالی که موج سهمگین عصبیت مردم منطقه را به خاک و خون کشانده و دولت‌های منطقه دچار این مشکلات هستند، ما آرامش خود را مدیون این مردم هستیم. مقام معظم رهبری در نماز امروز عید فطر فرمودند که دولت باید به سرعت دست به کار شود و خواست‌های مردم را محقق کند. این واقعیت است که مردم ایران، همه مردم ایران و تک‌تک آنها ولی نعمت ما هستند؛ از جمله ایرانیانی که در اینجا به نمایندگی‌های ما مراجعه می‌کنند. آنها در برابر ما پاسخگو نیستند بلکه ما هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر ما به روزمرگی بگذرانیم، طرف مقابل بیکار نمی‌نشیند. فرصت روابط پایدار با اروپا و خصوصا روابط عمیق اقتصادی با آلمان پدید آمده است. اگر فرصت‌ها را از دست بدهیم، کسانی آنها را تبدیل به تهدید برای ما می‌کنند. ما به عنوان قدرتمندترین و باپشتوانه‌ترین کشور منطقه معتقدیم که فقط در یک منطقه امن و توسعه‌یافته است که امنیت و پیشرفت ایران تامین می‌شود. کسانی که تلاش می‌کنند که به قیمت حذف و ناامنی دیگران امنیت کسب کنند، جز ناامنی و ذلت کسب نکرده اند.

وی تاکید کرد: تفکر بازی با حاصل جمع صفر که تفکر سرسپردگی به بیگانگان است، نباید مانع از آثار انتخاب مردم شود. همان طور که رهبری فرمودند امروز به وحدت و انسجام نیاز داریم. لذا وظیفه سنگینی بر عهده وزارت امور خارجه است و باید از لحظه‌لحظه زمان برای پیشبرد اهداف کشور و خدمت به اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم. همکاری علمی و فناوری را توسعه دهیم. در رشته‌های پیشرفته علوم به رتبه‌های تک‌رقمی دنیا رسیده‌ایم. ‌ باید فناوری بومی خود را با استفاده از فناوری پیشرفته دنیا توسعه ببخشیم. باید سرمایه‌های ایرانیان داخل و خارج کشور را جذب کنیم و هیچ سرمایه‌ای به اندازه این در پیشرفت و توسعه کشور موثر نیست.

ظریف افزود: در سال تولید و اشتغال باید قسمتی از چرخه ارزش افزوده باشیم و برای بازارهای جهانی تولید کنیم و اشتغال یک میلیون و دویست هزار نفر در سال را محقق کنیم. این وظیفه همکاران ما در وزارت امور خارجه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار