کد خبر: 858803
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
در گزارش مشترک دو نهاد اطلاعاتی زیرمجموعه پنتاگون، از پیشرفت برنامه موشکی در کشورهای مختلف از جمله ایران اظهار نگرانی شده است.

جوان آنلاین: دو نهاد اطلاعات نظامی وابسته به پنتاگون در گزارش تازه خود از توسعه برنامه‌های موشکی در جهان، از جمله در ایران، ابراز نگرانی کرده‌اند.

پایگاه «بلومبرگ» که به متن این گزارش دست پیدا کرده، نوشته است که آژانس‌های اطلاعات دفاعی آمریکا معتقدند که پیشرفت موشک‌های بالستیک در کشورهایی چون کره شمالی، ایران، روسیه و چین، حتی بدون تجهیز به کلاهک‌های اتمی، تهدیدات علیه ایالات متحده را افزایش داده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «بسیاری از کشورها سامانه‌های موشک بالستیک و کروز را تسلیحاتی مقرون به صرفه و نمادی از قدرت ملی می‌دانند.»

این گزارش می‌افزاید: «بسیاری از موشک‌های بالستیک و کروز مجهز به تسلیحات کشتار جمعی هستند. هرچند که نمونه‌های متعددی از موشک‌های بالستیک و کروز آنقدر از لحاظ دقت تقویت شده‌اند که حتی با کلاهک‌های متعارف هم عملکرد بسیار موثری دارند.»

در گزارش مرکز ملی اطلاعات هوا و فضا و کمیته اطلاعات دفاعی تحلیل موشک بالستیک در مورد ایران ادعا شده است: «خواست ایران برای رسیدن به موازنه‌ای راهبردی در برابر ایالات متحده، می‌تواند این کشور را به سمت [ساخت] موشک‌ بالستیک قاره‌پیما سوق دهد. پیشرفت برنامه فضایی ایران می‌تواند مسیر دستیابی به موشک بالستیک قاره‌پیما را کوتاه کند، چراکه ماهواره‌برهای فضایی از فناوری‌ای ذاتا مشابه [موشک‌های بالستیک قاره‌پیما] استفاده می‌کنند.»

در بخشی از این گزارش از امکان به کارگیری موشک‌های بالستیک به طرق مختلف از جمله استقرار موشک‌ها در سیلوهای زیرزمینی ابراز نگرانی شده است.

آژانس‌های اطلاعات نظامی آمریکا نوشته‌اند: «موشک‌های بالستیک را می‌توان در سیلوها، روی زیردریایی‌ها، کشتی‌های سطحی، پرتاب‌گرهای جاده‌ای و ریلی و هواپیماها مستقر کرد.»

در این گزارش عنوان شده است که در طول یک دهه گذشته «دقت، قابلیت مانور پس از پرتاب و اثرگذاری رزمی موشک‌های بالستیک» در کشورهای مختلف افزایش یافته است.

نسل جدید موشک‌ها موسوم به «موشک‌های شناور فراصوت» (hypersonic glide vehicles) که توسط روسیه و چین در حال ساخت و توسعه هستند، از جمله دیگر مواردی هستند که پنتاگون از آن‌ها براز نگرانی کرده است.

بنا بر این گزارش، این موشک‌ها «پرتابه‌هایی هستند که با سرعت فراصوت (بالاتر از 5 ماخ) حرکت کرده و بخش اعظم مسیر پروازی آن‌ها در ارتفاعی به مراتب پایین‌تر از موشک‌های معمول بالستیک است. ترکیب سرعت بالا، قابلیت مانور و ارتفاع نسبتا کم، آن‌ها را به اهدافی چالش‌برانگیز برای سامانه‌های دفاع موشکی تبدیل کرده است.»

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار