کد خبر: 858800
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
پایگاه خبری الجزیره قطر تشدید حملات طالبان در شمال افغانستان را زنگ خطر سقوط این منطقه دانست و افزود: آمریکا هرگز پیروز جنگ افغانستان نخواهد بود.
فارس: به گزارش پایگاه  خبری الجزیره، طی یادداشتی با عنوان «دلیل پیشروی طالبان در شمال افغانستان چیست» نوشت: 2 ماه پیش شبه نظامیان طالبان به یک پایگاه نظامی نزدیک شهر «مزار شریف»، در ولایت بلخ واقع در شمال افغانستان حمله کرده و 130 نیروی ارتش این کشور را کشته و زخمی کردند.

این پایگاه نظامی، مقر مشاوران نظامی خارجی در افغانستان شمرده می‌شد و سخنگوی طالبان این حمله را گرفتن انتقام‌ کشته شدن شماری از رهبران این گروه طی مدت اخیر در شمال افغانستان عنوان کرد.

وضعیت شهر قندوز

یک ماه پیش نیز شهر «قندوز» مورد حمله طالبان قرار گرفت و تا آستانه سقوط پیش رفت، اما مقاومت نیروهای دولتی که همچنان در مراکز و پست‌های مهم مرکز شهر ادامه دارد، مانع از سقوط آن شد، به همین دلیل طالبان آن را به محاصره خود درآورد.

افراطی‌های طالبان بعد از ترک نیروهای آلمانی 2 بار موفق شدند، مرکز شهر قندوز، دومین شهر بزرگ شمال افغانستان را برای مدت کوتاهی تصرف کنند. بار اول بهار سال 2015 میلادی بود که طالبان، قندوز را تحت کنترل کامل در آوردند و بار دوم در سال 2016 که طالبان با نیروهای دولتی در این شهر درگیر شدند.

دلیل نبردهای کنونی طالبان و نیروهای دولتی در قندوز به عملیات‌ شبه‌نظامیان طالبان طی بهار (28 آوریل) ارتباط دارد. بعد از آغاز این عملیات بلافاصله بخش مهمی از ولایت قندور در شمال افغاستان به تصرف طالبان درآمد.

هدف مورد ادعای طالبان در افغانستان

هدف اصلی گروه طالبان آنگونه که ادعا می‌کند، مبارزه با نیروهای دولتی افغانستان و حامیان آن یعنی نیروهای ناتو در افغانستان تحت فرماندهی آمریکاست.

مقامات امنیتی ولایت جوزجان نیز 3 روز پیش اعلام کردند که شبه نظامیان طالبان و گروه تروریستی داعش بر سر تصرف بازار شهرستان «درزاب»، در ولایت جوزجان در شمال افغانستان با همدیگر درگیر شدند.

سرهنگ «عبدالحفیظ خاشع» معاون عملیاتی فرماندهی پلیس گفت: نیروهای امنیتی افغان در درزاب موضع گرفته‌ و نیروهای ویژه امنیتی نیز به منطقه برای سرکوب مخالفان مسلح اعزام شده‌اند.

درگیری شدید طالبان و داعش

وی افزود: در حال حاضر درگیری بین طالبان و گروه داعش در روستای «قریه مغل»،  این شهرستان به شدت جریان دارد و نیروهای هوایی افغان مواضع دو طرف را هدف قرار می‌دهند.

«طاهر خان»، تحلیلگر سیاسی و کارشناس امور افغانستان، عملیات «مزار شریف» را مقدمه ای برای تشدید عملیات‌ نظامی ارتش و نیروهای مسلح افغان در 2 فصل بهار و تابستان طالبان دانست و تاکید کرد: پایگاه‌های اصلی طالبان در شرق و جنوب افغانستان واقع شده‌اند و عملیات مزار شریف نشان داد، هدف آنها پیشروی به سمت شمال افغانستان است.

«پاول ویلینگهاور»، کارشناس نظامی و راهبردی روسیه نیز در این خصوص گفت: مزار شریف تحت سیطره افغان‌های ازبک است و برخی از آنها با طالبان مبارزه می‌کنند و برخی هم تندروهایی هستند که با طالبان هم‌پیمان هستند و بعضا به داعش هم پیوسته‌اند.

بالطبع این تحولات نمی‌تواند، اتفاق خوبی برای ساکنان شمال افغانستان باشد، چون تنها امنیت و ثبات شمال افغانستان را متزلزل نمی‌کند، بلکه تبعات آن دامنگیر منطقه آسیای مرکزی و کشورهای آن، به خصوص ازبکستان خواهد شد.

ناتوانی دولت در مقابله با طالبان

طاهر خان درباره قدرت دولت مرکزی برای مقابله با طالبان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی گفت: شکاف و خلاء سیاسی در افغانستان بیش از هر نهاد و دستگاه حکومتی در ارتش و نیروهای امنیتی این کشور قابل ملاحظه است که نشان از ناتوانی کابل در مقابله با حملات طالبان دارد.

کارشناس روسی هم درباره تلاش‌های صورت گرفته برای قانع کردن طالبان به مذاکره با دولت به منظور تحقق آشتی ملی گفت: عملیات نظامی طالبان به تلاش‌های مسکو و دور جدید رایزنی‌ دستگاه دیپلماتیک روسیه در صحنه بین المللی و دستیابی به راه حلی برای پرونده افغانستان ضربه زده است.

آمریکا در افغانستان شکست می‌خورد

وی ضمن تاکید بر اینکه حملات آتی طالبان هرگز موجب نزدیکی مسکو به کابل و حمایت از دولت مرکزی افغانستان نخواهد شد، افزود: کارشناسان روس معتقدند، طالبان در نهایت امر به افغانستان باز گشته و حرف آخر را در میدان خواهد زد، لذا در این پروسه تلاش‌ آمریکایی‌ها برای بنای افغانستانی جدید محکوم به شکست است.

طاهر خان تاکید کرد: مسکو به این امر واقف است و به همین دلیل تماس‌هایی با طالبان برقرار کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار