کد خبر: 858721
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
همزمان كه ديپلمات‌ها براي دور جديدي از مذاكرات صلح درباره سوريه آماده مي‌شوند نيروهاي مسلح اين كشور به همراه متحدان خود در حال پيشروي در مناطق تحت كنترل داعش هستند.
منابع سوري ديروز گزارش دادند واحدهاي ارتش سوريه به همراه متحدان خود در داخل استان ديرالزور پيشروي كرده و كنترل دهها كيلومتر را در اين استان شرقي به دست گرفتند. يك گروه نزديك به مخالفان موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» به رسانه‌ها گفت: «نيروهاي نظام از محور جنوب شرقي در نزديكي مرز با عراق حدود هشت كيلومتر در داخل استان ديرالزور پيشروي كردند.» اكثر مناطق استان ديرالزور در سال 2014 به كنترل داعش درآمد و تنها بخش‌هايي از مركز استان و يك مركز نظامي مهم در دست نيروهاي دولتي قرار دارد كه تحت محاصره داعش هستند. پس از توافق نشست آخر آستانه كه منجر به ايجاد «مناطق كاهش خشونت» در غرب و مركز سوريه شد، نيروهاي متحد تلاش‌هاي خود را بر شرق از جمله استان ديرالزور متمركز كرده‌اند. ارتش سوريه تلاش مي‌كند تا از سه محور استان ديرالزور را از داعش پس بگيرد؛ اول از محور جنوب استان رقه كه از غرب در مجاورت با ديرالزور است، دوم از سمت جنوب باديه سوريه و سوم منطقه مرزي از محور جنوب غربي.
 
علاوه بر داشتن منابع نفتي و معدني، ديرالزور در صحنه جنگ سوريه اهميت زيادي پيدا كرده است. ديرالزور در وسط دو منطقه‌اي قرار دارد كه امريكايي‌ها نيرو مستقر كرده‌اند. از سمت شمال امريكايي‌ها از طريق كردها تلاش مي‌كنند پس از رقه به طرف ديرالزور پيشروي كنند و از سمت جنوب نيز گروه‌هاي تروريستي تحت حمايت اين كشور درصدد هستند به پيشروي به سمت شمال ديرالزور برسند. الياج مغناير تحليلگر مسائل امنيتي و نظامي منطقه معتقد است، ديرالزور نقطه پاياني جنگ سوريه است و هر طرفي كه بتواند سريع‌تر بر اين شهر مسلط شود مي‌تواند با دست باز در ميز مذاكرات سياسي حاضر شود.
   
تدارك نشست بعدي آستانه
همزمان كه تحولات ميداني با شتاب بالايي به نفع نيروهاي دولتي ادامه دارد، وزير امور خارجه قزاقستان از ارسال دعوتنامه براي امريكا، سازمان ملل و اردن جهت شركت در نشست آتي آستانه درباره سوريه خبر داد. غيرت عبدالرحمانف، وزير امور خارجه قزاقستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امريكا، اردن و سازمان ملل دعوتنامه‌هاي رسمي براي شركت در نشست آتي آستانه كه قرار است چهارم و پنجم ماه آتي ميلادي برگزار شود دريافت كرده‌اند و ما منتظر پاسخ مثبت آنها براي حضور در اين نشست هستيم. وي گفت: انتظار مي‌رود اردن، سازمان ملل و امريكا اطلاعات لازم درباره هيئت‌هاي شركت‌كننده در اين نشست را نيز براي ما ارسال كنند.
آستانه، پايتخت قزاقستان پس از اينكه نيروهاي دولتي موفق شدند مناطق شرقي حلب را آزاد كنند، شاهد چندين دور مذاكرات سياسي بوده است. مهم‌ترين ويژگي اين مذاكرات اين است كه بدون حضور امريكا و با مكانيسم سه‌جانبه ايران، روسيه و تركيه شكل گرفته است. مذاكرات در آستانه تاكنون با موفقيت نسبي همراه بوده و توانسته تا حدود زيادي از خشونت‌ها به ويژه در غرب و مركز سوريه بكاهد. وزارت خارجه قزاقستان در تاريخ 19 ماه جاري ميلادي اعلام كرد، نشست آستانه ۵ در روزهاي چهارم و پنجم ماه ژوئيه آتي در شهر آستانه پايتخت قزاقستان برگزار خواهد شد و اين شهر ميزبان چهار نشست درباره بحران سوريه خواهد بود.
   
بيانيه مهم داعش
يك منبع محلي در استان نينوا اعلام كرد كه داعش با پخش بخشنامه‌اي در بيشتر مساجد تلعفر از اعضايش خواسته منتظر صدور بيانيه مهمي درباره ابوبكر البغدادي باشند. به گزارش شبكه خبري سومريه‌نيوز، يك منبع محلي در استان نينوا اعلام كرد: داعش بخشنامه غافلگيركننده‌اي را در ساعات اوليه صبح ديروز در بيشتر مساجد تلعفر و مقرهاي اصلي‌اش پخش كرده و در آن از اعضايش خواسته منتظر صدور بيانيه مهمي درباره ابوبكر البغدادي، سركرده داعش باشند. اين منبع افزود: هنوز محتواي بيانيه‌اي كه داعش قصد صدور آن را دارد مشخص نيست اما تنش و آشوب ايجاد شده در ميان داعشي‌ها واضح است و به نظر مي‌رسد صحبت درباره كشته شدن ابوبكر البغدادي صحت دارد. احتمالاً در روزهاي آتي داعش اين خبر را تأييد يا تكذيب مي‌كند. اخيراً مسئولان روسي از كشته شدن ابوبكر البغدادي در حملات هوايي روسيه در رقه سوريه صحبت كرده‌اند كه هنوز داعش واكنشي به اين اخبار نداشته است. شهر تلعفر همچنان در دست داعش است اما نيروهاي عراقي بيشتر شهر موصل را آزاد كرده‌اند و تنها بخش‌هايي از بخش قديمي موصل باقي مانده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار