کد خبر: 858680
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
ناصر شهنازی سرمربی تیم ب والیبال

کارشناس والیبال گفت: حضور بازیکنان ایران در لیگ‌های معتبر والیبال دنیا تاثیرات مثبتی را بر عملکرد کل تیم ملی والیبال خواهد گذاشت.

ناصر شهنازی در گفت و گو با ایسنا، درباره عملکرد تیم ملی والیبال ایران در سه هفته‌ دور مقدماتی لیگ جهانی ۲۰۱۷ و دلایل عدم صعود به دور نهایی، اظهار کرد: در سال بعد از  المپیک همواره تیم‌های والیبال دنیا با هدف انجام تعمیرات و پوست اندازی وارد رقابت‌ها می‌شوند. برای نمونه تیم های آمریکا و روسیه تعمیرات بالای هفتاد درصد را داشتند، اما برزیل که میزبان دور نهایی است و همچنین صربستان که در  المپیک حضور نداشت با حداقل تغییرات پا به رقابت‌ها گذاشتند. به نظرم تیم‌ ‌ملی ایران هم به دنبال انجام تغییرات بود  ولی درگیر بودن تیم‌های ملی امید و جوانان و حضورشان در مسابقات جهانی اجازه نداد تا بتوانیم از بازیکنان مستعد در رده‌های سنی استفاده کنیم. در کل با غیبت شهرام محمودی و مهدی مهدوی در این دوره از رقابت‌های لیگ جهانی تغییرات ۲۰ درصدی را در تیم‌ ‌ملی شاهد بودیم.

وی ادامه‌ داد: معتقدم لیگ جهانی را با یک ذهنیت غلط شروع کردیم و به بازیکنان تلقین شده بود که ایران همواره رقابت‌ها را با شکست آغاز می‌کند. این ذهنیت در نوع بازی نخست تیم‌ ‌ملی برابر ایتالیا تاثیر منفی گذاشت. در هفته اول تنها یک برد برابر لهستان کسب کردیم. در این بازی جوانان ما به دلیل اتفاقاتی که برای برخی ها رخ داد، بسیار خوب کار کردند و موفق شدند لهستانی‌که برای حضور در دور نهایی برنامه‌ریزی داشت  را از پیش‌رو بردارند. در هفته‌ دوم همگان منتظر تغییرات بودند،  ولی تقریبا هیچ تغییری در تیم‌ ‌ملی دیده نشد. در این هفته‌ در تهران و در مقابل تماشاگران خودی که همواره مشوق اول بازیکنان ایرانی بودند دو برد خفیف را کسب کردیم و برابر صربستان بازی را واگذار کردیم . البته در با درائت بیشتر و استفاده بهتر از پتانسیل‌ بازیکنان می‌شد حداکثر امتیازها را از دو پیروزی به دست آوریم.

این کارشناس والیبال افزود: به نظرم نتایج هفته‌ سوم باعث تاسف شد. در این هفته‌ مقابل تیم‌هایی که قبلا سابقه برد برابرشان داشتیم اصلا عملکرد خوبی نداشتیم و با سه باخت و بدون کسب ست بازی‌ها را به اتمام رساندیم.

شهنازی در مورد دلایل حضور ضعیف ایران در لیگ جهانی ۲۰۱۷ نسبت به سال‌های گذشته، گفت‌: این ضعیف ترین نتیجه‌ تیم‌ ‌ملی در طول پنج دوره حضور در لیگ جهانی بود. معتقدم بازیکنان ایران حرفه‌ای هستند و با شرایط بازی در لیگ جهانی کاملا آشنا هستند و انگیزه کافی را برای کسب افتخار دارند. باید نوع برنامه‌ریزی ها به گونه‌ای باشد که بازیکنان بتوانند خود را در آن شرایط قرار دهند.

در کل نوع تمرینات و برنامه‌ریزی مناسب، نحوه استفاده موثر از قابلیت‌های بازیکنان و ایجاد روحیه خود باوری و جنگندگی می‌تواند به تیم‌ ‌ملی والیبال در آینده و در مسابقات پیش‌رو کمک کند. بر خلاف نظر برخی ها اعتقاد دارم تیم ایران اصلا پیر نشده است. میانگین سن تیم‌ ‌ملی ۲۶ سال است. ۲۶ سال یعنی اوج والیبال برای بازیکن. نفرات تیم‌ ‌ملی، بازیکنان عالی هستند و در طول این چند سال تجربیات خوبی کسب کرده‌اند. کسب این تجربه‌ها به این راحتی نبوده است، بایستی از پتانسیل‌ موجود استفاده کرد.

ناصر شهنازی درباره صحبت‌های اخیر کولاکوویچ مبنی بر لزوم لژیونر  شدن بازیکنان ایران پاسخ داد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود بازیکنان عملکرد مثبتی در طول دوران بازیگری‌شان داشته باشند آن است که بتوانند در لیگ‌های شاخص و معتبر حضور پیدا کنند. مسلماً حضور در لیگ‌های ایتالیا ، روسیه و لهستان می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. در دوره های گذشته هم پیشنهادهایی از سوی باشگاه‌های اروپایی به بازیکنان ایرانی شده، اما  بنا به دلایلی این انتقالات رخ نداد. در حال‌ حاضر با احتمال پیوستن معنوی نژاد به ورونا و حضورعبادی پور به لیگ لهستان می‌توان تاثیرات مثبت این حضور را در تیم‌ ‌ملی مشاهده کرد.

وی در پایان گفت‌: در لیگ داخلی ما با توجه به پراکندگی بازیکنان در دو تیم شاخص تقریبا قهرمان و نایب قهرمان از پیش معلوم هستند و این باعث می‌شود تا بازیکنان فشار روانی زیادی را در طول بازی‌های لیگ تجربه نکنند.

انتهای پیام

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار