کد خبر: 858675
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی شیوع سرطان در کشورهای پیشرفته رشد صعودی پیدا کرده و افراد بسیاری از ابتلا به آن رنج می برند.
سرطان، سرتان یا چَنگار تقسیم نامتقارن سلول های بدن، سلول های سرطانی از ساز و کارهای عادی تقسیم و رشد سلول ها جدا می افتند، علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول ها می شوند در هسته سلول اختلالی ایجاد کنند، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، یک تعادل وجود دارد.

محققان انگلیسی در تحقیقات خود دریافته اند که عدم توازن های غیر ژنیتیکی پروتئین باعث رشد خارج از کنترل تومور می شود، محققان در جریان مطالعات آزمایشگاهی بر روی موش دریافته اند که 2 پروتئین Plcy1 و Grb2برای جذب در مسیر Akt با هم رقابت می کنند، زمانی که پروتیین Plcy1 به این مسیر جذب شود باعث فعال شدن تکثیر سلولی می شود اما پروتئین Grb2 تکثیر سلولی را کنترل می کند.

یک سلول طبیعی ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به یک سلول سرطانی تبدیل شود اما در بسیاری از موارد تبدیل در اثر مواجهه مکرر با مواد سرطان زا مانند الکل و دخانیات انجام می شود، شکل ظاهری و  عملکرد سلول های سرطانی شده با سلول های طبیعی تفاوت دارد؛ جهش یا تغییر ایجاد شده در DNA یا ماده ژنتیکی سلول اتفاق می افتد.

DNA همان مسئول کنترل شکل ظاهری و عملکرد سلول است، وقتی DNA یک سلول تغییر می کند، آن سلول با سلول های سالم کنار خود تفاوت  پیدا می کند و دیگر کار سلول های طبیعی بدن را انجام نمی دهد. این سلول تغییر یافته از سلول های همسایه اش جدا می شود و نمی داند چه زمانی رشدش باید به پایان برسد و بمیرد، به عبارت دیگر سلول تغییر یافته از دستورها و علائم داخلی که سلول های دیگر در کنترل آنها هستند، پیروی نمی کند و به جای هماهنگی با سلول های دیگر خودسرانه عمل می کند.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری سرطان در کشورهای در حال توسعه بیشتر است که طبق آمار ها تا سال 2030 میزان شیوع سرطان در کشورهای در حال توسعه تا 70 درصد افزایش پیدا می کند.

در سال 1970، 15 درصد سرطان‌ گزارش شده است و در سال 1980، این میزان تا 56 درصد افزایش پیدا کرده است که در این رده بندی ایران در رده چهارم میزان شیوع سرطان در جهان قرار دارد.

میزان بروز سرطان در جهان 205 و 165 نفر در هر 100 هزار نفر به ترتیب در مردان و زنان است، همچنین این میزان در مردان و زنان ایرانی به ترتیب 134 و 128 در هر 100 هزار نفر است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار