کد خبر: 858489
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
رئيس اتحاديه صادركنندگان محصولات كشاورزي گفت:‌علت برگشت خوردن هندوانه و گوجه فرنگي ايراني از عمان باقي‌مانده سموم نيست بلكه نداشتن گواهي باقي‌‌مانده سموم است كه وزارت جهاد كشاورزي در اين زمينه اطلاع‌رساني نكرده است.
رئيس اتحاديه صادركنندگان محصولات كشاورزي گفت:‌علت برگشت خوردن هندوانه و گوجه فرنگي ايراني از عمان باقي‌مانده سموم نيست بلكه نداشتن گواهي باقي‌‌مانده سموم است كه وزارت جهاد كشاورزي در اين زمينه اطلاع‌رساني نكرده است.
سيدرضا نوراني در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اينكه علت برگشت خوردن محصولات صادراتي ايران از جمله هندوانه و گوجه فرنگي از عمان چيست، اظهار داشت: متأسفانه به جاي آنكه اطلاع‌رساني دقيق و شفاف انجام شود فقط به شايعات دامن زده مي‌شود. كشور عمان براي ورود محصولات كشاورزي به كشور خود پيش‌شرطي گذاشته كه محصولات بايد گواهي تأييد عدم باقي‌ مانده سموم را داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه اينگونه موارد ممكن است قوانين به‌روز باشد كه اطلاع‌رساني آن بايد از سوي وزارت جهاد كشاورزي به عنوان متولي بازرگاني محصولات كشاورزي انجام شود، خاطرنشان كرد: متأسفانه صادركنندگان ما هيچ اطلاعي از اين موضوع نداشتند چراكه كشورهايي همچون كويت و امارات چنين گواهي را نمي‌خواهند. اما از آنجايي كه باقي مانده سموم كشاورزي كه پيش‌تر از اين از اردن راهي عمان مي‌شد بالا بوده است عمان براي تمام محصولات وارداتي اين پيش‌شرط را گذاشته است.  نوراني تصريح كرد: جالب‌تر اينكه وزارت جهاد كشاورزي به صادركنندگان گفته است كه صدور گواهي بايد توسط وزارت بهداشت انجام شود در حالي كه توزيع و مصرف كود و سم در بدنه اين وزارتخانه اتفاق مي‌افتد كه بايد مسئوليت آن را هم برعهده بگيرد.  رئيس اتحاديه صادركنندگان محصولات كشاورزي به تقلاي صادركنندگان براي رفع اين مشكل اشاره كرد و افزود: كار به جايي رسيد كه صادركنندگان حرفه‌اي خود با استفاده از آزمايشگاه‌هاي مرجع محصولات خود را نمونه‌گيري و نتيجه آن را براي صدور گواهي بردند و تا حدي كار جلو رفته است اما بايد مشكل اصولي حل شود.
طي هفته گذشته اخباري مبني بر برگشت خوردن هندوانه و گوجه فرنگي ايران از عمان به دليل باقي مانده سموم در اين محصولات منتشر شد كه بازتاب خوبي براي صادرات محصولات ايراني به كشورهاي اطراف نداشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار