کد خبر: 858370
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (چهارشنبه) در نشستي با صدها نفر از استادان، اعضاي هيئت‌هاي علمي، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهي، روز جهاني قدس را بسيار مهم خواندند...
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (چهارشنبه) در نشستي با صدها نفر از استادان، اعضاي هيئت‌هاي علمي، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهي كه بيش از دو ساعت به طول انجاميد، با تشريح نقش بي بديل استادان دانشگاه‌ها در پرورش دانشجويان و شكل‌دهي به جايگاه ايران در جهانِ بسيار پر مسئله و پر تحول آينده، روز جهاني قدس را بسيار مهم خواندند و تأكيد كردند: اين روز گرامي، صرفاً اعلام حمايت از يك ملت مظلوم نيست، بلكه نماد مبارزه با استكبار و سلطه‌گران جهاني است. 

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار با اشاره به در پيش بودن روز جهاني قدس، افزودند: بزرگداشت روز قدس صرفاً به معناي دفاع از يك ملت مظلوم كه از ميهن و خانه خود رانده ‌شده نيست، بلكه امروز دفاع از فلسطين، دفاع از حقيقتي بسيار گسترده‌تر از مسئله فلسطين است. 

ايشان تأكيد كردند: امروز مبارزه با رژيم صهيونيستي، مبارزه با استكبار و نظام سلطه است و به همين علت، سياستمداران امريكا از اين حركت، احساس ضربه و دشمني مي‌كنند. 
رهبر انقلاب اسلامي سپس موضوع اصلي سخنان خود در اين ديدار را تبيين «مسئوليت معلمي و استادي» خواندند و افزودند: استادي كه «مثبت‌انديش، متعهد، اميدوار، معتقد به مباني ديني و اصالت‌هاي ميهني و مسائل انقلابي» و برخوردار از «احساس مسئوليت و عزم و نيت قاطع براي اقدام» باشد، مي‌تواند در واداركردن دانشجو به فكر و حركت، نقش كم‌نظير و بي‌بديلي داشته باشد. 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: در مقابل، اگر نگاه استاد به بيرون از مرزها باشد و اعتقادي به كشور و مفاهيم رايج و معتبر هويتي نداشته باشد، دانشجوياني با همان نگاه فاسد تربيت مي‌كند كه اين تجربه بسيار تلخ در دوره پهلوي در كشور به‌وجود آمد و انقلاب اسلامي در واقع كشور را از بر سر كار آمدن آن نسل كه از همه اصالت‌هاي ديني و ملي كاملاً تهي بود، نجات داد. 

ايشان، دانشگاه در شكل كنوني آن را «مركز علم، نوآوري و اثرگذاري بر جامعه و كشور» دانستند و خاطرنشان كردند: از روزي كه دانشگاه در ايران تأسيس شد، عوامل سلطه‌گر تلاش كردند از تحقق يك حركت علمي متناسب با استعداد ايراني و بروز نوآوري جلوگيري كنند، و همچنين اثرگذاري دانشگاه بر جامعه را از طريق دستگاه‌هاي امنيتي و فرهنگي وابسته، مديريت نمايند. 

رهبر انقلاب اسلامي، جلوگيري از ورود علوم جديد را از جمله برنامه‌هاي سلطه‌گران در تضعيف دانشگاه در ايران خواندند و گفتند: در سال‌هاي متمادي دوره پهلوي، غربي‌ها هرگز پيشرفت‌هاي مهم علمي و دانش‌هاي نو را به دانشگاه‌هاي ما منتقل نكردند و با تبديل كردن دانشگاه به محل انتقال ارزش‌هاي غربي، از بروز هرگونه نوآوري در دانشگاه‌ها جلوگيري كردند. 
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به لبيك پر اهميتِ دانشجويان و دانشگاهيان به نهضت اسلامي و امام خميني افزودند: دانشگاه با وجود آنكه دچار مشكلات مبنايي بود و همزمان در معرض دو عامل معارض با تفكرات اسلامي يعني گرايش‌هاي ماركسيستي و تبليغات فاسد‌كننده اخلاقي قرار داشت به صفوف ملت و نهضت اسلامي پيوست و بعد از پيروزي نيز در شكل دهي نهادهاي انقلابي نظير «جهاد سازندگي و سپاه» نقش درجه اول ايفا كرد. 

ايشان تأكيد كردند: اين واقعيت نشان‌دهنده زمينه مساعد دانشگاه در گرايش به اسلام و انقلاب بود كه فرصتي بسيار مهم براي پيشرفت انقلاب و ايران محسوب مي‌شد. 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «نجات دانشگاه‌ها از گرايش انحرافي»، «درك اهميت علم و نوآوري علمي در مراكز دانشگاهي» و «به حركت درآمدن دانشگاه‌ها» را از بركات انقلاب اسلامي دانستند و افزودند: بسياري از دانشجويان آن دوران، امروز به استاداني تبديل شده‌اند كه مي‌توانند در ايجاد بالندگي در دانشگاه‌ها و حراست از ارزش‌هاي اسلام و انقلاب، نقش‌آفريني جدي كنند. 

رهبر انقلاب دو مسير مشخص و مكمل را در تحقق اين اهداف تعريف و ترسيم كردند: اول؛ «شاگرد پروري و نقش‌آفريني استادان روي دانشجويان» و دوم؛ «تأثيرگذاري آنان در محيط بيرون دانشگاه.»

ايشان با اشاره به وقوع تحولات بسيار سريع و قاطع در جهان، دهه‌هاي آينده جهان را بسيار پر مسئله خواندند و خطاب به استادان دانشگاه‌ها افزودند: جوانان دانشجوي اين سرزمين را براي روبه‌رو شدن با چنين جهاني پرورش دهيد. 
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اگر نيروي انساني جوان كشور، «متدين، انقلابي، عميق، با سواد و مصمم» بار آيد، مي‌تواند در تحولات پر شتاب آينده، حصار و حباب تاريخي وابستگي ايران را به معناي حقيقي كلمه بشكند و ايران و ايراني را در شأن و جايگاه واقعي خود قرار دهد. 

ايشان هشدار دادند: در غيراين صورت كشورمان دوباره مانند دوران مشروطه تا قبل از انقلاب، وارد دالان تاريك و طولاني تحقير و وابستگي خواهد شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، وابستگي در انديشه و عمل را عاملي بسيار منفي برشمردند و افزودند: جوانِ امروز براي مواجهه با قضاياي مهم و عجيب دهه‌هاي آينده، بايد «آگاه، كارآمد، كاربلد، داراي اعتماد به نفس و برخوردار از روحيه مقاوم» باشد و ضمن افتخار به هويت ملي خود، آگاه باشد كه منافع ملي حقيقي، منافعي است كه با هويت ملي در تعارض يا ناسازگاري نباشد. 

ايشان، به دنيا آمدن و پرورش جوانان امروز را در ايراني كه به قدرت‌هاي جهان هيچ گونه وابستگي ندارد، موجب عدم درك كافي از اهميت استقلال دانستند و به استادان دانشگاه گفتند: جوانان را قدرشناس استقلال كشور بار بياوريد. 
رهبر انقلاب اسلامي پس از تبيين اهميت نقش استادان در تربيت صحيح جوانان، به عرصه دوم نقش‌آفريني استادان دانشگاه‌ها يعني «تأثيرگذاري در محيط بيرون از دانشگاه» پرداختند.  ايشان با اشاره به سخنان چند نفر از استادان در اين ديدار، گفتند: مهم اين است كه اينگونه افكار و ديدگاه‌ها به گوش مراكز تصميم‌گيري برسد و در اتخاذ تصميمات صحيح، مؤثر افتد. 
حضرت آيت‌الله خامنه اي، آسيب‌شناسي و گره گشايي از تلاش‌ها و فعاليت‌هايي را كه در سطح كشور به نتيجه مطلوب نمي‌رسد، از ديگر زمينه‌هاي نقش‌آفريني استادان دانشگاه‌ها دانستند.  ايشان با ذكر چند مثال در اين باره افزودند: «اقتصاد مقاومتي» را همه تأييد مي‌كنند و براي آن، كميسيون و كميته تشكيل مي‌دهند اما كار پيش نمي‌رود كه اين مشكل نشان‌دهنده وجود يك گره علمي است و شناسايي و باز كردن آن، كار استادان دانشگاه است. 

«به نتيجه نرسيدن تلاش‌ها براي ايجاد اشتغال در دولت‌هاي قبلي و فعلي»، «عدم پيشرفت محسوس اجراي اصل ۴۴»، «ريشه يابي اينكه چرا نقدينگي عظيم كشور در خدمت توليد و پيشرفت نيست»، «اشكالات نظام بانكي و كافي نبودن نتيجه تلاش‌ها براي تحقق عدالت اجتماعي» از ديگر مواردي بود كه رهبر انقلاب اسلامي، استادان دانشگاه را به آسيب‌شناسي و گره گشايي آنها توصيه كردند. 
حضرت آيت‌الله خامنه اي، «كمك به مديريت كلان كشور» را از ديگر عرصه‌هاي نقش‌آفريني دانشگاهيان برشمردند و افزودند: «ويروسي شدن نرم افزار مديريت كلان كشور» به‌دست دشمنان از جمله مسائلي است كه همه كارها را دچار اخلال خواهد كرد و براي جلوگيري از بروز اين مشكل بايد از ظرفيت دانشگاهيان استفاده كرد. 

رهبر انقلاب اسلامي، تبيين موضوعات مختلف را از ديگر انتظارات خود از استادان دانشگاه‌ها خواندند.  ايشان با تشكر از يكي از سخنرانان ديدار كه درباره ابعاد «سند ۲۰۳۰» سخن گفت، افزودند: اين مسئله‌ بسيار مهم و خطرناكي است كه برخي‌ها در پشت ويترين مراكز مختلف سازمان ملل از جمله يونسكو، در حال ايجاد يك منظومه فكري، علمي، فرهنگي و عملي براي همه ملت‌ها هستند تا همه جهانيان، آنگونه كه آنها مي‌خواهند، فكر و عمل كنند. 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: سند ۲۰۳۰ جزئي از سند بالا دستي سازمان ملل يعني «سند توسعه پايدار» است كه سلطه گران جهاني در حركتي معيوب و غلط مي‌خواهند همه ملت‌ها را در چارچوب آن كنترل كنند اما آنها به چه حقي درباره عقايد، سنت‌ها و فرهنگ ديگر ملت‌ها تصميم مي‌گيرند؟ اينها واقعياتي است كه استادان دانشگاه‌ها بايد براي جامعه تبيين كنند. 

رهبر انقلاب اسلامي خاطر نشان كردند: اينكه برخي مي‌گويند اين اسناد الزام آور نيست، نوعي سطحي نگري است چرا كه همه اجزاي اين اسناد در واقع الزام آور است و اگر محقق نشود، موجب نوعي عكس العملِ آنها خواهد شد. 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان اين بخش از سخنانشان يك سوال اساسي مطرح كردند: اصولاً چه لزومي دارد اين اسناد را بپذيريم و در عمل قبول كنيم كه غربي‌ها بايد به ما الگو بدهند؟

ايشان افزودند: چندين سال است كه موضوع الگوي پيشرفت اسلامي ايراني را مطرح كرده‌ايم كه اين الگو بايد با تلاش دانشگاهيان تدوين، و راه براي الگو دادن غربي‌ها به كشور بسته شود. 

رهبر انقلاب اسلامي، با يادآوري نتايج ايستادگي ملت و نظام اسلامي در پيشبرد اهداف اسلام و انقلاب تأكيد كردند: ملت اين راه پر افتخار را ادامه مي‌دهد و به فضل الهي، قطعاً و يقيناً پيروزي نهايي از آن اوست. 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين همگان به‌ويژه اساتيد را به استفاده حداكثري از روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان و تضرع به درگاه الهي فراخواندند و افزودند: امروز كشور با مسائل و مشكلات فراواني مواجه است و اين مشكلات با همت همه و با تحكيم رابطه با پروردگار متعال قابل حل است چرا كه ارتباط با خدا موجب قدرت، اميد و گره‌گشايي در مشكلات است. 
همچنين يكي از حاضران در خصوص وضعيت دانشجويان بورسيه مطالبي را مطرح و نسبت به مشكلات ايجاد شده براي اين دانشجويان انتقاد كرد. رهبر انقلاب اسلامي در پاسخ خاطر نشان كردند: اين درخواست و تظلمي كه مطرح شد حتماً بايد دنبال و رسيدگي شود و در شبيه اين مسائل به وزير علوم نيز تذكر داده شده است.

در پايان اين مراسم، نماز مغرب و عشا به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد و حاضران، روزه خود را به همراه ايشان افطار كردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار