کد خبر: 858345
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
من نگهبان ايرانم جديد‌ترين ديوارنگاري ميدان ولي‌عصر(عج) است
ديوار‌نگاره من نگهبان ايرانم، نشان مي‌دهد كه موشك‌ها نماد اقتدار ايران و حافظ امنيت و صلح كشور هستند و تا توان دفاعي وجود نداشته باشد، صلح پايدار معنا پيدا نمي‌كند.
نویسنده: جواد محرمي
 
طي سال‌هاي اخير ديوارنگاره‌ها به شكل حرفه‌اي‌تري نسبت به گذشته جاي خود را در شهرهاي بزرگ باز كرده‌اند. يكي از مهم‌ترين آنها در ميدان حضرت ولي‌عصر(ع) تهران روزانه در معرض ديد انبوهي از شهروندان تهراني قرار دارد؛ تابلوي بزرگي كه در ضلع شمالي غربي ميدان و بر ساختمان شيشه‌اي دانشكده خبر قابل مشاهده است. در طراحي ديوارنگاره ميدان ولي عصر نسبت‌ها و شاخصه‌هايي رعايت مي‌شود كه ناخودآگاه تمركز ديد عابران را به سوي خود جلب كند. عمليات موشكي سپاه به مواضع داعش در ديرالزور آخرين سوژه اين ديوارنگاره را تشكیل مي‌دهد، طرحي كه در پاسداشت اين عمليات پيروزمندانه نصب شده است.
 
ديوار‌نگاره‌ها امروزه يكي از مهم‌ترين اشكال ارتباطي شهري در رابطه با انتقال مفاهيم مرتبط با موضوعات روز محسوب مي‌شوند. گرافيست‌ها بخش عمده‌اي از طراحي ديوار‌نگاره‌ها را بر عهده دارند و نقش مهمي در طراحي آنها ايفا مي‌كنند. طراحان ديوار‌نگاره‌ها معمولاً موضوعات استراتژيك و راهبردي را دستمايه كار قرار مي‌دهند، اين موضوعات مي‌تواند طيفي از مسائل اجتماعي، سياسي و فرهنگي را شامل شود.
 
ديوارنگاره‌ها از اين منظر كه روزانه در معرض ديد دهها يا صدها هزار بيننده شهري قرار مي‌گيرند، ابزارهاي ارتباطي مهمي به حساب مي‌آيند، بصري بودن مؤلفه مهمي در ديوارنگاره‌ها محسوب مي‌شود و براي همين هم است كه پاي گرافيست‌ها به اين ابزارهاي ارتباطي بيش از پيش باز شده است. انتقال مفهوم با بهره بردن از ساده‌ترين و كمترين اشكال و نمادهاي تصويري در طراحي ديوارنگاره‌ها اهميت زيادي پيدا مي‌كند.
 
پيش از اين به واسطه حضور غرورآفرين مردم در صحنه انتخابات ۲۹ ارديبهشت، ديوارنگاره ميدان ولي‌عصر(عج) با عنوان «نشان اقتدار» قدردان حضور ميليوني مردم و خنثي شدن توطئه‌هاي استكبار جهاني بود؛ توطئه‌هايي كه در تبليغات خود مدعي دلسردي مردم از نظام جمهوري اسلامي ايران بودند اما به نقل از رهبر معظم انقلاب در آن ديوارنگاره به درستي رأي مردم در انتخابات شكوهمند 29 ارديبهشت رأي به نظام و انقلاب شكوهمند اسلامي تعبير شد. اتحاد ملي، اميد به آينده و اقتدار ملي موضوع اصلي اغلب ديوارنگاره‌هايي است كه در اين ميدان نصب مي‌شود.
 
در تازه‌ترين مورد از چند روز پيش كه سازمان هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اقدام به پرتاب شش فروند موشك ميانبرد به مواضع گروه تكفيري داعش در ديرالزور به تلافي عمليات تروريستي آنها در مجلس شوراي اسلامي و حرم مطهر امام خميني(ره) كرد، ديوارنگاره «من نگهبان ايرانم» زينت بخش ميدان ولي‌عصر (ع) شده است تا رهگذران و عابران در گذر از اين ميدان، شاهد تصويري حاوي اقتدار فرزندان ايران اسلامي باشند.
 
«من نگهبان ايرانم» در پاسداشت عمليات غرورآفرين موشكي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است كه در آن دست قدرتمند سپاه همچون سايت پرتاب موشك باز شده است و شش فروند موشك از آن در حال شليك شدن هستند. در كنار اين ديوارنگاره، دو بيت شعر نيز به چشم مي‌خورد كه يك بيت آن به اين شرح است: گر يك وجب از خاك مرا چشم بدوزد، تاوان بدهد خاكش فرسنگ به فرسنگ.
 
دشمنان ايران اسلامي همواره و در مقاطع مختلف كوشيده‌اند كه وجهه درخشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را كه اساساً ركن اقتدار كشور است، با ايجاد جنگ رواني تخريب كرده و از اين نهاد مردمي تصويري ضد ملي ارائه دهند، ديوار‌نگاره «من نگهبان ايرانم» به خوبي نقش سپاه را به عنوان نيرويي در خدمت اقتدار ايران ترسيم كرده است. ديوارنگاره «من نگهبان ايرانم» كاري از خانه طراحان انقلاب اسلامي وابسته به مؤسسه هنري رسانه‌اي اوج است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار