کد خبر: 858344
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
شاعران از غربت و مظلوميت مردم فلسطين گفتند
سي و چهارمين نشست «كبوتران مسجد دوردست» در استقبال از روز جهاني قدس، از سوي دفتر ادبيات بيداري حوزه هنري و با همكاري جمعيت دفاع از ملت فلسطين برگزار شد.
نویسنده: فرزين ماندگار
 
سي و چهارمين نشست «كبوتران مسجد دوردست» در استقبال از روز جهاني قدس، از سوي دفتر ادبيات بيداري حوزه هنري و با همكاري جمعيت دفاع از ملت فلسطين برگزار شد.
 در تازه‌ترين نشست «كبوتران مسجد دوردست» تحت عنوان «قدس ما را آزاد خواهد كرد» شاعراني از كشورهاي ايران، فلسطين، بحرين، يمن، پاكستان و افغانستان در حوزه هنري به شعرخواني پرداختند.
 
محمدجواد آسمان، شاعر، در اين نشست با بيان اينكه براي كشورهاي مظلومي مانند فلسطين، از دست شاعران كاري جز شعر سرودن بر نمي‌آيد، اظهار كرد: بخشي از اين شعرها از خود شاعر مي‌جوشد و انقلابي است كه در دل شاعر شكل مي‌گيرد. مبارزه فرهنگي مبارزه تأثيرگذاري است اما اين مبارزه با تأخير به نتيجه مي‌رسد. پيشينه مبارزه فرهنگي و سرايش شعر براي فلسطين به پيش از انقلاب بازمي‌گردد و در اين ۴۰ و ۵۰ سال اخير، شاعران ايران بي‌تفاوت نبوده‌اند. اما حلقه‌هاي مفقوده‌اي هست كه بايد تكميل شود. رهبر معظم انقلاب اسلامي به بخشي از اين حلقه مفقوده اشاره كردند كه همان رساندن صداي شاعران به گوش برادران فلسطيني و دنياي اسلام است.
 
احمد شهريار، شاعر پاكستاني حاضر در اين نشست نيز با بيان اينكه امروز همه جاي دنيا فلسطين شده است، عنوان كرد: پاكستان، كشمير، افغانستان، عراق، سوريه و بسياري كشورهاي ديگر، امروز همچون فلسطين درگير جنگ و دفاع از كشورشان هستند و ما هم كاري از دستمان بر نمي‌آيد جز اينكه صداي مظلومان را به گوش جهانيان برسانيم. مسبب تمام ظلم‌هايي كه امروز در جهان بر مردم روا داشته مي‌شود را در نهايت صهيونيسم مي‌دانيم. وي شعري به زبان اردو و شعر ديگري به زبان فارسي براي مردم مظلوم فلسطين خواند.
 
ابوالقاسم حسينجاني نيز در سخناني با تأكيد بر اينكه زندگي به معناي حركت است، اظهار كرد: كسي كه حركتي نمي‌كند نمي‌تواند خودش را نجات دهد و پيامي براي ديگران داشته باشد. معجزه ما مسلمانان كلمه و قرآن است كه بتوانيم بگوييم، بخوانيم و بينديشيم. همچنين علي داوودي، مدير دفتر شعر حوزه هنري با بيان اينكه هميشه فلسطين به عنوان نماد چند گانه‌اي براي ما شاعران جذابيت ويژه‌اي داشته است، اظهار كرد: فلسطين در مرحله اول به عنوان تداعي‌گر غربت انسان در كره‌خاكي است. اين نگاه به فلسطين باعث شده احساس نزديكي با مردم فلسطين داشته باشيم. شعر فلسطين در سابقه ادبيات كهن كشورمان وجود نداشته است و هر چه در اين عرصه رخ داده، حاصل ۵۰ سال اخير است و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز موضوع فلسطين بيش از پيش در شعر نمود داشته است. وي در پايان سخنانش، از آماده چاپ بودن مجموعه شعر تازه‌اش با موضوع فلسطين خبر داد و شعري از اين مجموعه براي حضار خواند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار