کد خبر: 858331
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بيژن يانچشمه
بيژن يانچشمه

شوراي پنجم حدود يك ماه و اندي ديگر رسماً آغاز به كار مي‌كند‌. انتخاب شهردار حالا براي منتخبان جديد شورا به يك چالش مهم تبديل شده است؛ چالشي كه همه ذهن و زمان اعضا را به خود مشغول كرده است.
 
هر روز حرف و سخن جديد در خصوص انتخاب شهردار پايتخت رسانه‌اي مي‌شود و در زماني كوتاه هم خبر تكذيب يا مورد نقد فراوان قرار مي‌گيرد. در اين ميان نظرات شخصي منتخبان در رسانه‌هاي مجازي دست به دست مي‌شود و واكنش‌ها نيز در اين شبكه‌ها در حال نشر است.
 در همين زمينه روز گذشته مرتضي الويري، عضو منتخب شوراي شهر پنجم اعلام كرده بود هر عضو شورا تا ۳۱ خردادماه سه نفر را به عنوان نامزد براي شهرداري تهران به شوراي منتخب معرفي مي‌كند و اين ليست تا هفته اول مردادماه گزينه نهايي را بر اساس مكانيزم تعريف شده معرفي خواهد كرد.
 
همچنين منتخب ديگر دوره پنجم شوراي شهر تهران از بررسي گزينه‌هاي پيشنهادي جهت تصدي‌گري شهرداري تهران در ۱۰ روز آينده خبر داد و گفت: بنا داريم تا قبل از آغاز رسمي شوراي پنجم، شهردار را مشخص كنيم. محمد عليخاني با اشاره به توافق صورت گرفته في‌مابين ۲۱ نفر از منتخبان مردم در شوراي شهر تهران اظهار كرد: بنا به اين توافق، قرار شد از اعضاي شوراي پنجم كسي براي قبول مسئوليت در بخش‌هاي مختلف از شورا خارج نشود. وي افزود: اولويت ما يك شوراي منسجم براي آينده است و اين در حالي است كه هم‌اكنون هيچ اختلاف‌نظري در بين ۲۱ عضو شوراي پنجم وجود ندارد، به طوري كه برخي از خارج شورا به دنبال مطرح كردن برخي از مسائل و ايجاد حساسيت در شورا هستند.
 
اين سخنان در حالي بيان مي‌شود كه انتخاب شهردار جديد تهران از يكسو براي اعضا فرصت‌سازي تلقي مي‌شود و از سوي ديگر به دليل ناديده گرفتن ساير مسائل و چالش‌هاي مديريت شهري يك فرصت‌سوزي است؛ چراكه در حال حاضر وظيفه شوراي جديد فقط انتخاب شهردار نيست و لازم است تا منتخبان به مباحث مديريت شهري بيشتر توجه كنند.
 
حالا كه اعضاي منتخب شورا از يك جناح سياسي برگزيده شده‌اند، انتظار مي‌رود تا بحث‌هاي قبلي كه عنوان مي‌شد شورا فقط شوراي شهرداري نباشد بيش از گذشته مورد توجه و رسيدگي واقعي به امور شهر و شهروندان مورد اهتمام اعضاي دوره جديد قرار گيرد.
گفتني است، روز گذشته اعضاي منتخب و اعضاي شوراي فعلي با شهردار تهران جلسه و نشست هم‌انديشي برگزار كردند كه بايد اين اتفاق را با توجه به چالش‌هاي اخير پس از انتخابات به فال نيك گرفت تا اعضاي جديد شورا از تجربيات شهرداري بهتر بتوانند براي اداره شهر در آينده بهره‌مند شوند.
 
درحقيقت اين نشست مي‌تواند از انتقادات تند و بي‌دلايل و بعضاً سليقه‌اي برخي بكاهد؛ چرا كه اعضاي منتخب در جريان مسائل و مشكلات شهر از زبان شهردار تهران و اعضاي شورا قرار گرفته‌اند و با نگاه واقعي موضوع‌هاي شهر و اداره شهر را رصد خواهند كرد؛ هرچند يك جلسه به تنهايي را نمي‌توان به عنوان راهگشاي كاملي در اين زمينه در نظر گرفت.
نگاه شورايي به موضوعات و مسائل شهري از يكسو و استفاده از توان و تجربيات فعالان اين حوزه از سوي ديگر مي‌تواند سر مشق شوراي جديد براي هم‌افزايي در تحقق مديريت شهر و افزايش مشاركت‌ها در اداره شهر باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار