کد خبر: 858303
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
روايتي متفاوت از بازي ايران – امريكا در جام جهاني 98
ديروز سالگرد بازي تاريخي ايران و امريكا در جام جهاني 98 بود، مسابقه‌اي كه بازي قرن لقب گرفت و ديروز هم كنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارشي اين مسابقه را «مادر بازي‌ها» ناميد، مسابقه‌اي كه 19 سال از آن مي‌گذرد...
سعيد احمديان
 
ديروز سالگرد بازي تاريخي ايران و امريكا در جام جهاني 98 بود، مسابقه‌اي كه بازي قرن لقب گرفت و ديروز هم كنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارشي اين مسابقه را «مادر بازي‌ها» ناميد، مسابقه‌اي كه 19 سال از آن مي‌گذرد اما شيريني پيروزي آن هنوز كه هنوز است زير زبان ايراني‌هاست.
 
31 خرداد 77، ورزشگاه ژرلاند ليون، ميزبان حساس‌ترين مسابقه جام جهاني 98 بود، ايران – امريكا، اين بار نه در دنياي سياست، بلكه اين بار در زمين مسابقه روبه‌روي هم قرار مي‌گرفتند، مسابقه‌اي كه هم براي ايراني‌ها و هم امريكايي‌ها حساسيتي فراتر از يك بازي ورزشي داشت و در نهايت تيم كشورمان با دو گل حميد استيلي و مهدي مهدوي‌كيا، دو بر يك امريكا را شكست داد تا يكي از شيرين‌ترين پيروزي‌هاي تاريخ فوتبال كشورمان در ليون ثبت شود. حميد استيلي زننده گل اول ايران كه از سوي مجله معتبر فرانس فوتبال به گل قرن مشهور شد، در مصاحبه‌اي كه سال 94 با خبرگزاري فارس داشت، درباره گلش گفته بود: «هنوز هم بعد از 17 سال كه آن را مي‌بينم برايم تازگي دارد. باور كنيد هربار كه اين گل را مي‌بينم مو به تنم سيخ مي‌شود.»
    ***
حساسيت‌ها از لحظه قرعه‌كشي و قرار گرفتن ايران و امريكا در يك گروه آغاز شد، وقتي در قرعه‌كشي جام جهاني 1998 فرانسه، نام ايالات متحده امريكا و ايران در گروه F رقابت‌ها درآمد، رئيس فدراسيون فوتبال امريكا آن را « مادر تمام بازي‌ها» خواند. حالا 19 سال بعد هم اين موضوع بهانه‌اي براي گزارش AFC درباره آن بازي به يادماندني شده است. AFC درباره اين بازي نوشته: «19 سال قبل در چنين روزي جمهوري اسلامي ايران برابر امريكا  براي اولين بار در يك مسابقه‌اي كه اهميت بسيار زيادي داشت قرار گرفت. اين براي اولين بار بود كه ايران و امريكا در جام جهاني برابر هم قرار مي‌گرفتند. از اين بازي به عنوان مادر تمام بازي‌ها ياد شد و يكي از سياسي‌ترين بازي‌هاي تاريخ جام جهاني نيز لقب گرفت. اگر چه نگراني‌هايي درباره بازي بين ايران و امريكا وجود داشت و آن به خاطر مسائل سياسي بين دو كشور بود، ولي بازي هر چه كه بود به خوبي به پايان رسيد. ايرانيان با گل‌هاي رز در ابتداي مسابقه به استقبال بازيكنان امريكا رفتند. گل‌هاي رزي كه نماد صلح محسوب مي‌شود و دو تيم‌ ‌در ابتداي مسابقه در كنار هم عكس يادگاري نيز گرفتند.»
    ***
يكي از حاشيه‌هاي اين مسابقه، تلاش گروه‌هاي تروريستي و معاند نظام براي خودنمايي بود، هدفي كه با هوشياري مسئولان كشورمان، منافقين در انجام آن ناكام ماندند. منافقين 7هزار بليت مسابقه را خريداري كرده بودند و در نظر داشتند در طول مسابقه اعتراض خود را نمايش دهند. حميد رضا آصفي، سفير وقت ايران در فرانسه، دو سال پيش در گفت‌وگويي كه با برنامه ورزش از نگاه 2 داشت، درباره تلاش‌هاي سفارت ايران براي برگزاري اين مسابقه توضيحاتي داد: «بازي ايران و امريكا در فرانسه در جام جهاني 98، چندين ماه كار ما را گرفت. من آن زمان سفير ايران در فرانسه بودم و از چهار يا پنج ماه قبل و زماني كه مشخص شد ايران با امريكا همگروه است، سختي‌هاي كار ما شروع شد. چراكه منافقين تمام تلاش خود را براي فعاليت در اين مسابقه و بهره‌برداري از اين بازي آغاز كرده بودند. پيش از آغاز بازي و در اردوي تيم ملي كه بوديم، رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب از ايران با بنده تماس گرفتند و اين مسئله را عنوان كردند كه رهبري گفته‌اند به بچه‌هاي تيم ملي بگوييد نگران نباشند و اين بازي را خواهند برد. بعد از بازي هم ديديم كه همين شد و حرف رهبري درست درآمد. تيم ملي آن بازي را برابر امريكا برد.
 
منافقين براي بازي ايران و امريكا برنامه‌ريزي كرده بودند. ما در سفارتخانه تعداد 2 تا 3 هزار بليت خريداري كرده و به گروهي از ايراني‌ها داديم، اما منافقين نيز براي خود بليت تهيه كرده بودند و براي اين بازي برنامه داشتند. آنها مي‌خواستند وارد ورزشگاه شوند، اما ما با پليس فرانسه هماهنگي‌هايي را انجام داده بوديم كه از ورود افراد مشكوك جلوگيري كند. اما آنها سه پيراهن را روي هم پوشيده بودند و وقتي روي سكو‌ها نشستند، دو پيراهن روي خود را درآورده و پيراهن زيرين خود را نمايان كردند. منافقين سكوهاي روبه‌روي دوربين‌هاي تلويزيوني را اشغال كردند تا بتوانند از اين طريق خودي نشان دهند. روي پيراهن زيرين هم تصويري از سركرده منافقين قرار داشت. همانجا ما سريعاً سراغ مسئولان تلويزيوني و كارگردان تلويزيوني مسابقه رفتيم و بعد از مذاكراتي كه داشتيم آنها به تمام دوربين‌هاي تلويزيوني بازي دستور دادند كه هيچ نماي بسته‌اي از تماشاگران را به تصوير نكشند. سرانجام هم اينگونه شد و شما اگر بازي ايران و امريكا را ببينيد هيچ تصويري از حضور منافقين كه اتفاقاً لباس‌هاي يكدستي هم پوشيده بودند تا بهتر ديده شوند، در بازي ايران و امريكا نمي‌بينيد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار