کد خبر: 858275
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
روز قدس امسال در حالي از راه مي‌رسد كه قرار‌گيري كشورمان در موقعيتي بي‌نظير از لحاظ تهديدات دشمنان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي و همچنين انجام عمليات تروريستي توسط گروهك‌هاي وهابي- صهيونيستي، ويژگي خاصي را به اين روز بخشيده است.
 نويسنده: جعفر  تكبيري

روز قدس امسال در حالي از راه مي‌رسد كه قرار‌گيري كشورمان در موقعيتي بي‌نظير از لحاظ تهديدات دشمنان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي و همچنين انجام عمليات تروريستي توسط گروهك‌هاي وهابي- صهيونيستي، ويژگي خاصي را به اين روز بخشيده است.
روز قدس در شرايطي سي و هشتمين سال خود را پشت سر مي‌گذارد كه نگاهي به نامگذاري آخرين جمعه ماه مبارك رمضان از سوي امام خميني(ره) نشان مي‌دهد ابتكار ايشان تنها مختص به موضوع فلسطين نيست چراكه ايشان در پيام خود براي تبيين اهميت نامگذاري اين روز، به صراحت فرموده‌اند: «روز قدس روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد؛ روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است؛ روز مقابله ملت‌هايي است كه در زير فشار ظلم ‌امريكا و غير امريكا بودند.» حال درست پس از 38 سال از نامگذاري اين روز توسط بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، مصاديق اين نامگذاري بيش از پيش هويدا شده‌ است و اين روز نه تنها روزي براي حمايت و دادخواهي از آرمان فلسطين بلكه روزي براي ايجاد وحدت داخلي و نشان دادن قدرت عزم و اراده ملت ايران در عرصه‌هاي خارجي است.
 
  آرمان فراموش‌نشدني فلسطين
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، جمهوري اسلامي ايران بر اساس رويكرد راهبردي امام راحل(ره) و با اتكا به اصل 154 قانون اساسي (مبني بر حمايت از نهضت‌هاي آزادي‌بخش جهان) به پشتيباني از آرمان فلسطين نخستين قبله‌گاه مسلمين برخاست كه توسط اشغالگران صهيونيست غصب شده بود. پس از اين تصميم راهبردي بود كه رژيم‌صهيونيستي كه تا پيش از انقلاب اسلامي همپيمان استراتژيك ايران بود، به خاطر اين آرمانخواهي تبديل به دشمن شماره يك شد. از اين رو در طول سال‌هاي پس از انقلاب اين رژيم جعلي تنها به دليل همين آرمانخواهي دست از دشمني خود با ايران برنداشت و حتي در برهه‌هاي زماني مختلف براي اثبات اين دشمني طرح‌هاي بسياري را براي زمينگير كردن نظام جمهوري اسلامي اجرا كرد. اين اتفاق در حالي بود كه جامعه جهاني با حمايت امريكا و انگليس از اين رژيم جعلي، نه تنها مجبور به پذيرش هويت اسرائيل شد بلكه تحت فشار همين دولت‌هاي استكباري در برابر جنايتش نيز سكوت اختيار كرد. علاوه بر اين دولت‌هاي عربي هم كه از ديرباز درگير نزاع سختي با اين رژيم بودند، بر اساس فرمول «صلح در برابر زمين» گام در روند سازش و عادي‌سازي روابط با اين رژيم جعلي نهادند، بنابراين ايران تنها كشوري در جهان نام گرفت كه مدال افتخار مبارزه با صهيونيست را بر سينه خود نصب كرد و اين مبارزه به رغم دشمني‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي رژيم‌صهيونيستي و همپيمانانش هيچ‌گاه رو به افول ننهاد، از اين رو حضور هرساله مردم در راهپيمايي پرشكوه روز قدس نمادي بر ادامه مبارزه براي آزادي قدس شريف است و از ديگر سو مي‌تواند در تقويت مواضع فلسطينيان براي ادامه مبارزه مثمر ثمر باشد.
 
   روزي براي وحدت
علاوه بر اين مهم‌ترين كاركرد ديگري كه مي‌توان براي راهپيمايي روز قدس در نظر گرفت، بحث ايجاد وحدت داخلي با حضور در اين راهپيمايي است. اين موضوع در حالي مطرح مي‌شود كه در طول سال گذشته دشمنان مردم و نظام اسلامي كه بي‌شك تحت تأثير لابي صهيونيست قرار دارند، تمامي تلاش‌ خود را به كار بستند تا بين مردم و مسئولان اختلاف را دامن بزنند و با گل‌آلود كردن درياي وحدت مردم و مسئولان، بتوانند از اين آب گل‌آلود ماهي‌گيري كنند. نمونه بارز اين برنامه، اقدام اخير تروريست‌هاي تكفيري بود كه در پناه حمايت‌هاي رژيم صهيونيستي، توانستند به داخل كشورمان نفوذ كنند و دست به كشتار مردم مظلوم و بي‌گناه بزنند. اگرچه نيروهاي امنيتي و به ويژه سپاه پاسداران، خيلي زودتر از آنچه تحليلگران سياسي برآورد مي‌كردند، توانست انتقام اين حركت تروريستي را بگيرد و پيامي مهم به دشمنان جمهوري اسلامي، به ويژه رژيم‌صهيونيستي بفرستد؛ پيامي با اين مضمون كه پاسخ ايران به سنگي‌اندازي‌ها سخت و كشنده خواهد بود. از اين رو، در آستانه روز جهاني قدس كه روز راهپيمايي سراسري مردم عليه رژيم اشغالگر قدس است، مردم بار ديگر با حضور سراسري خود و سردادن شعارهاي ضد استكباري، دوشادوش يكديگر و بدون توجه به قوميت و گرايش‌هاي اعتقادي سياسي، ضمن دفاع از پاسخ دشمن‌شكن سپاه پاسداران و نيروهاي امنيتي، اين واقعيت را به دشمنان گوشزد كنند كه وحدت ايرانيان خلل‌ناپذير است و آنان همواره حامي و پشتيبان نظام خواهند بود.
 
  راهپيمايي روز قدس و افزايش قدرت بين‌المللي
بي شك در روز قدس تمامي سران كشورهاي استعماري و ارتجاعي از طريق رسانه‌ها چشم انتظار نشسته‌اند تا حضور مردمي را ببينند كه بار ديگر در معرض تحريم و تهديد نظامي قرار گرفته‌اند. براي آنها روز قدس روزي است كه چشم انتظار هستند تا تأثير اقدامات خود را بر مردم ايران به نظاره بنشينند. بنابراين حضور حداكثري مردم در راهپيمايي روز قدس و اعلام علني انزجار از كشورهاي استعماري و ارتجاعي نيز مي‌تواند خنثي‌كننده سناريوي تازه تحريم و تهديد باشد. اينها تمامي زواياي پيدا و پنهان كاركردهاي روز جهاني قدس است؛ روزي كه وحدت را براي مردم داخل و آزادي را براي فلسطينيان به دنبال خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار