کد خبر: 858267
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
جبار قوچان نژاد

کارشناس والیبال گفت‌: والیبال ایران به یک سرمربی مدیر و مقتدر نیاز دارد.

جبار قوچان‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نتایج تیم‌ ‌ملی والیبال ایران در هفته‌ سوم لیگ جهانی و تحمل سه شکست 3 بر صفر، اظهار کرد: به نظرم در هفته‌ سوم شرایط خوبی را سپری نکردیم. به غیر از بازی با آمریکا علاوه بر بینندگان، خود بازیکنان هم دچار شوک می‌شدند و با وجود این که اصلا انتظار شکست نداشتیم در پایان بازی واگذار کردیم. اما باید در بازی دوم و سوم باخت را فراموش می کردیم و فقط به بررسی ضعف ها و قوت ها می پرداختیم و از جهت فنی به اجرای موارد آنالیز شده پرداخته می‌شد و از لحاظ روحی بایستی ریکاوری خوبی انجام می‌شد. در بازی برابر لهستان و روسیه باید بازیکنان توجیه می‌شدند  که این دو دیدار برایشان حکم فینال را دارد.

وی ادامه‌ داد: معتقدم که در دو دیدار آخر باید انتحاری و ریسکی بازی می کردیم و حریفان را به دردسر می‌انداختیم. در کل از لحاظ روانی آمادگی نداشتیم. در بازی با لهستان بسیار بی انگیزه و بی روحیه ظاهر شدیم و اصلا تیمی نشان ندادیم که برای بردن آماده است. از لحاظ فنی در هفته‌ پایانی دور از انتظار بودیم ،  ولی نمی‌شود ضعف‌ها را بر گردن کسی انداخت.

این کارشناس والیبال در توضیح نکات فنی بازی‌های ایران در هفته‌ سوم ، گفت‌: تیم‌ ‌ملی ایران در سرویس ، دریافت اول و تبدیل توپ های برگشتی به امتیاز مشکلات زیادی داشت. در والیبال مدرن سرویس های موجی دیگر دوای درد نیست و حتی تیم‌هایی که مبدع این سرویس بودند به سرویس های ریسکی روی آوردند و تنها در صورتی که  سرویس های موجی زهردار و هدف دار باشد و دریافت عقب حریف را بتواند با مشکل مواجه کند مورد استفاده قرار می‌گیرد.  ما از ابتدا هم در سرویس مشکلاتی داشتیم ،  ولی در لیگ جهانی امسال ضعیف تر از حد معمول بودیم. اگر در تمرینات به سرویس بهای بیشتری داده شود، مطمئنا نتیجه‌ بخش خواهد بود. در بحث دریافت اول هم که اصلا توپ های نخست به خوبی دریافت نمی‌شد و توپ به پاسور نمی رسید. همین باعث می‌شد که سعید معروف بیشتر به مناطق دو و چهار پاس بدهد. در پی آن هم مهاجمان ما با مدافعان پر تعداد روبرو می‌شدند. در توپ های برگشتی هم که درصد بالایی در تبدیل توپ ها به امتیاز نداشتیم.

قوچان‌نژاد در مورد جوانگرایی در برخی از پست ها و اعتماد به جوانان ، گفت‌: در وهله اول معتقدم که باید یک هم فکری با بازیکنان صورت بگیرد. ما باید از هم اکنون به فکر  المپیک ۲۰۲۰ باشیم. باید با برخی از بازیکنان صحبت شود و با هم فکری معلوم شود که کدام بازیکنان نمی‌خواهند تا  المپیک با تیم‌ ‌ملی باشند ، زیرا جایگزین کردن یک جوان به جای یک فرد با تجربه آن هم در این سطح از والیبال کار دشواری است و زمان می‌برد. هر چند نباید این تصور را داشته باشیم که چون جوانان در دو بازی خوب بودند، با تجربه ها را زیر سوال ببریم. همه بازیکنان بسیار زحمت کشیده اند و برای کسب افتخارات تلاش کرده‌اند.

این کارشناس و مربی با سابقه والیبال درباره تفکرات تاکتیکی کولاکوویچ و تفاوت آن با سرمربیان پیشین تیم‌ ‌ملی گفت‌: به نظرم نتایجی که تیم‌ ‌ملی اکنون می‌گیرد ثمره کار چندین ساله است. همه تلاش کرده‌اند و نتیجه‌ گرفته‌ایم. کواچ و لوزانو که هر کدام سرمربیگری تیم‌های معتبر دنیا را بر عهده داشته‌اند در ایران هم خوب نتیجه‌ گرفته‌اند، اما مربیگری در ایران یک تفاوت با دیگر کشورها دارد و آن هم این است که ما به یک سرمربی مدیر و مقتدر نیازمندیم.

سرمربی تیم‌ ‌ملی باید صرف نظر از نکات فنی ، فردی با صلابت باشد. در مورد کولاکوویچ من هنوز نظری  در این رابطه ندارم و برای صحبت در مورد او زمان لازم است.

قوچان‌نژاد در پایان گفت‌: نباید نتیجه‌ گرا باشیم. هماهنگی بین جوانان و با تجربه ها زمان می‌برد و همین زمان خود چالش‌ها و در جا زدن‌هایی را در پی دارد. باید به جوانان اعتماد کرد و نباید نگران نتیجه‌ بود. جوانان بیشتر از بحث فنی به مدیریت روحی – روانی نیاز دارند.

انتهای پیام

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار