کد خبر: 858236
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
معاون توانير اعلام كرد
معاون هماهنگي توزيع شركت توانير با اشاره به اينكه براي مصرف و تأمين 55 هزار مگاوات آمادگي داريم و اگر مصرف كشور به 57 هزار مگاوات برسد، 2 هزار مگاوات كمبود توليد برق خواهيم داشت گفت: سه راهكار براي مقابله با خاموشي برق پيش‌بيني شده است.
معاون هماهنگي توزيع شركت توانير با اشاره به اينكه براي مصرف و تأمين 55 هزار مگاوات آمادگي داريم و اگر مصرف كشور به 57 هزار مگاوات برسد، 2 هزار مگاوات كمبود توليد برق خواهيم داشت گفت: سه راهكار براي مقابله با خاموشي برق پيش‌بيني شده است.
محمودرضا حقي‌فام در گفت و گو با فارس در پاسخ به اين سؤال كه چرا كشور با رشد 9 درصدي مصرف برق مواجه شده‌ است، گفت: امسال با دو پديده رشد متوازن صنعت و افزايش دماي هوا مواجه شده‌ايم، البته رشد متوازن صنعت خبر خوبي است و وقتي صنعت در كشور رشد پيدا مي‌كند، مصرف انرژي بيشتري طلب مي‌شود و معني آن اين است كه توليدات صنعتي روبه‌افزون است.
حقي‌فام افزود: دركنار اين موضوع با پديده افزايش دما و گرماي زودرس در كشور مواجه شده‌ايم، به‌ طوري‌ كه در مناطق جنوبي و سيستان و بلوچستان دماي هوا به 54 درجه رسيده است.  وي ادامه داد: مراكز مصرف انرژي عمدتاً در بوشهر، خوزستان، هرمزگان و تهران است كه اين افزايش گرما باعث شده است ميزان رشد مصرف برخلاف انتظار به حدود 10 درصد نزديك شود.
 
  تنها براي 5 درصد افزايش مصرف برق آمادگي داشتيم
معاون هماهنگي توزيع شركت توانير خاطرنشان كرد: ما براي 5 درصد افزايش مصرف برق خود را آماده كرده بوديم، اما در حال حاضر اين رشد مصرف به 10 درصد رسيده است كه نگراني بزرگي براي كشور ايجاد كرده است.
وي ادامه داد: بالاتر از عدد 55 هزار مگاوات مجبور هستيم خاموشي اعمال كنيم يعني به عبارتي وقتي خود را براي رشد 5 تا 7 درصد آماده كرده بوديم، به يكباره رشد مصرف برق به 10 درصد نزديك شد بنابراين انتظار داريم كه در پيك مصرف اگر درجه حرارت هم همين‌گونه باقي بماند با خاموشي مواجه شويم.
 
  3 راهكار براي مقابله با خاموشي
معاون هماهنگي توزيع شركت توانير گفت: اگر كشور به 57 هزار تا 58 هزار مگاوات برسد در اين صورت 2 هزار مگاوات كمبود توليد برق خواهيم داشت، پس براي اينكه به اين مشكل نرسيم، سه راهكار را پيش‌بيني كرديم.
وي افزود: اولين راهكار اين است كه توليد برق را افزايش دهيم كه اين توليد در حال حاضر توسط نيروگاه‌هاي برقابي انجام مي‌شود كه حداكثر استفاده را از اين نيروگاه‌ها مي‌بريم.
حقي‌فام ادامه داد:خوشبختانه سال آبي خوبي را داشتيم و پشت سدها آب خوبي ذخيره شده است، اما براي استفاده از نيروگاه‌هاي برقابي، محدوديت ظرفيت داريم و نمي‌توانيم بيش از حد از اين نيروگاه‌ها كمك بگيريم.
وي با اشاره به اينكه جدا از اين موضوع، شبكه انتقال و توزيع برق محدوديت‌هايي دارد، گفت: طرح‌هايي در كشور اجرا كرده‌ايم كه بتوانيم شبكه انتقال و فوق توزيع را تقويت كنيم، چراكه در شبكه توزيع برق مشكل كمتر است، اما متأسفانه در بخش فوق‌توزيع، در برخي استان‌ها مثل سيستان و بلوچستان، خوزستان و تهران محدوديت‌هايي داريم.
حقي‌فام ادامه داد: به هر حال توليد برق هم نيازمند زمان و هم نيازمند اعتبارات مالي مناسبي است تا اين طرح‌ها را اجرا كنيم.
پس اگر حتي منابع مالي هم در اختيارمان باشد، زمان آن را نداريم كه اقدام به توليد و ساخت نيروگاه كنيم.
حقي‌فام اضافه كرد: راهكار سوم، راهكار سهل‌الوصول است و آن اين است كه با همگرايي ملي به صنعت، اقتصاد و امنيت كشور كه وابسته به صنعت برق است، در كاهش مصرف برق به ما كمك شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار