کد خبر: 858210
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
مروا عثمان مفسر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با «جوان آنلاین»:
موضوعی که اخیراً ذهن ما را به خود مشغول کرده، اقدامات اسرائیلی‌ها برای کاهش جمعیت فلسطینی‌هاست. در برخی گزارش‌ها اعلام شده که اسرائیل با ابزار‌های مختلف دست به این اقدامات زده است؛ اما چه ابزار‌هایی را به این منظور به کار می‌گیرد؟
عربستان به‌دنبال عادي‌سازي روابط با تل‌آويو و عبور از فلسطين است
مصاحبه و ترجمه: علی اعتمادی 

اسرائیل با ابزار‌های مختلف و با اجرای پروژه‌‌ای بزرگ در حال کاهش جمعیت فلسطینی‌ها از 38 درصد به 20 درصد است. این موضوع در ذهن ما سؤالی ایجاد می‌کند که این رژیم اشغالگر از چه طریقی قصد دارد چنین اقدامی انجام دهد؟ به همین دلیل و به مناسبت روز جهانی قدس، با مروا عثمان، استاد دانشگاه بین‌المللی لبنان، مفسر و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این باره مصاحبه کرده‌ایم که در پی خواهد آمد.

1- برخی شنیده‌ها مبنی بر این است که اسرائیلی‌ها در تلاشند کودکان و جوانان فلسطینی را به ورطه اعتیاد بکشانند. اخیراً نیز در اخباری بیان شد که اسرائیلی‌ها به دنبال کاهش جمعیت فلسطيني‌هاي ساكن قدس شرقي هستند، به نظر شما اسرائیل از چه طریقی دست به کاهش جمعیت فلسطینی‌ها می‌زند؟ ابزار‌های آن چیست؟

اسرائیلی‌ها با کودکان فلسطینی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که همه را می‌ترساند و آزرده خاطر می‌کند. حتی بزرگسالان نیز نمی‌توانند این رفتار‌ها را تحمل کنند. اسرائیلی‌ها این رفتار‌ها را از زمانی که وارد خاک فلسطین شدند، بر این کودکان روا داشته‌اند. این افراد سر کودکان فریاد می‌زنند، آنها را تهدید می‌کنند و طوری آنها را می‌زنند که گویی آنها یک انسان بالغ هستند. وکیلان و گروه‌های حقوق بشر، سال‌ها گزارش داده‌اند که چگونه نیرو‌های اشغالگر اسرائیل از این کودکان در غیاب پدر و مادرشان باز‌جویی و قوانین بین‌المللی که حافظ این کودکان باز‌داشت‌شده هستند را نقض می‌کنند.

بر اساس بیانیه دیده‌بان حقوق بشر، این حفاظت لزوم دستگیری و بازداشت کودکان را به عنوان آخرین اولویت عنوان می‌کند و شامل رعایت اقدامات احتیاطی‌ای می‌شود تا تضمین کند کودکان مجبور نباشند به گناهان خود اعتراف کنند. دیده‌بان حقوق بشر و دیگر سازمان‌های حقوق بشر و کودکان، در مورد مسئله سو‌ء‌استفاده نیرو‌های اشغالگر اسرائیل از کودکانی که آنها در قدس شرقی یا بخش‌های اشغالی دیگر در کرانه باختری دستگیر کرده‌اند، مستندات بسیاری تهیه کرده‌اند. با این وجود جهانیان هنوز نسبت به این جرایم سکوت کرده‌اند‌ و با این افراد همدست می‌شوند.

در چند سال گذشته، سو‌‌ء‌استفاده آنان از کودکان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه افزایش یافته و اخیراً نیز به سمت غیر‌نظامیان آتش گشوده‌اند. این نمایش‌های ساختگی رسانه‌های غربی است که تنها تلاش‌های جوانان فلسطینی را نشان‌ می‌دهند که در حال حمله علیه سربازان اسرائیلی هستند. جوانان فلسطینی این کار‌ها را ناچاراً و برای پاسخ به رفتار وحشتناک اسرائیلیان با آنها و خانواده‌هایشان انجام می‌دهند.

2- با توجه به سفر اخیر دونالد ترامپ به فلسطین اشغالی و هدفی که دولت او مبنی بر برقراری سازش بین دو کشور اسرائیل و فلسطین داشت، آیا ایجاد این سازش ممکن است؟ با توجه با اینکه ما بر این باوریم صلح آنها بیهوده است؛ زیرا اسرائیل به خاک کشور فلسطین تجاوز کرده و هیچ حقی در آنجا ندارد. آیا شما آینده روشنی در این سازش می‌بینید؟

ترامپ اعلام کرده که بسیاری از کشور‌های حاشیه خلیج فارس پیشنهاد کرده‌اند اگر تل‌آویو مذاکرات صلح با فلسطین را از سر بگیرد توافق برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل صورت می‌گیرد. این یک دروغ است؛ زیرا بیشتر کشور‌های عربی بدون اینکه حقی برای فلسطین طلب کنند ماهیت اسرائیل را تصدیق کرده‌اند. پیشنهاد عادی‌سازی روابط یک هفته قبل از دیدار ترامپ با سعودی‌ها و اسرائیل ارائه شده بود.

در آن زمان، بسیاری از رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند کشور‌های حاشیه خلیج فارس حاضرند خطوط ارتباطی خود را با اسرائیل حفظ کنند، با این رژیم مذاکرات تجاری آزاد داشته باشند و به هواپیما‌های خود اجازه دهند در آسمان یکدیگر پرواز کنند. این موضوع جدید و غافلگیرانه‌ای نیست زیرا بار‌ها دیده‌ایم که این کشور‌ها در حق فلسطین خیانت کرده‌اند. اما اسرائیل در قبال این کار، قرار است ساختمان‌های مسکونی در کرانه باختری را بدون تخریب حفظ کند و محدودیت‌های تجاری با نوار غزه را بردارد. اما ما می‌دانیم که این اتفاق نیز رخ نخواهد داد؛ زیرا شرایط کنونی در قلمرو‌های اشغال‌شده فلسطین بر این موضوع صحه می‌گذارد. اسرائیل استاد هنر دروغ گفتن و فریب‌کاری است و کشور‌های خلیج فارس نیز همیشه خوشحال و هیجان‌زده بوده‌اند که مانند ابلهانی در بازی‌هایی که اسرائیل در خاورمیانه اجرا می‌کند، وارد شده‌اند.

3- با توجه به نزدیک شدن روابط مخفیانه بین عربستان سعودی و اسرائیل به خصوص روابط اطلاعاتی این دو کشور و زیرپا گذاشتن آرمان‌های فلسطین از سوی عربستان؛ به نظر شما واکنش افکار عمومی نسبت به این مسئله چه خواهد بود؟ آیا با برگزاری تظاهرات روز قدس، فلسطین می‌تواند به آرمانی واحد که همیشه بوده تبدیل شود؟

اسرائیل با عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان روابط غیر‌رسمی دارد. این روابط بدون هیچ واکنشی از دیگر‌ کشور‌ها در حال افزایش است. سعودی‌ها نیز به بهانه حمایت از ارزش‌های فلسطین با این رژیم به دنبال عادي سازي روابط با  آن است؛ اما آیا این رابطه بیانگر نیت یک کشور‌ اسلامی است؟ در خاورمیانه تنها عربستان سعودی می‌تواند و تمایل دارد کار‌هایی که اسرائیل می‌خواهد در این منطقه انجام دهد را پیش ببرد. تحقق چنین امری مي تواند بر «مقاومت» كه شامل کشور‌های ایران، عراق، سوریه، لبنان و حماس (نوار غزه) هستند، تاثير بگذارد. کشور‌هایی که مخالف طرح‌ها و برنامه‌های اسرائیل و آمریکا هستند و با هدف آنها برای تغییر شکل منطقه و ایجاد یک نظم جهانی جدید مقابله می‌کنند.


اسرائیل همچنین تمایل دارد به مسئله یک یا دو کشوری اسرائیل و فلسطین پایان دهد و غزه و کرانه باختری مستقل را با سرپرستی مصر و اردن ایجاد کند. این همان چیزی است که عربستان سعودی نیز اسرائیل را به انجام آن تشویق می‌کند. البته شرط انجام این کار، عادی شدن روابط با اسرائیل است که هرگز نیز اتفاق نخواهد افتاد. اسرائیل آرزوی فلسطینیان برای بازگشت به میهن را به دل‌شان خواهد گذاشت و بسیاری از آنها را از کشور خودشان بیرون خواهند کرد تا به اردن بروند و اتحاد و همبستگی خودشان را آنجا شکل دهند.


اسرائیل در حال گسترش و تروج دین یهودیت در بیشتر مناطق کرانه باختری است. نباید فراموش کرد که رویای اسرائیلی‌ها برای مسلمانان و عرب‌ها، این است که به آنها بقبولاند که اورشلیم پایتخت همیشگی اسرائیل یهود است. این کار نیز شدنی نیست. اگر عربستان سعودی قرار است رابطه‌ای با اسرائیل برقرار کند، نظام پادشاهی باید نماد‌ و اعتبار اسلامی را خود را کنار بگذارد. اعتباری که از وجود دو مکان مقدس در این کشور و موضع گذشته آن برای باز‌خواهی حق فلسطین و اعراب به دست آمده بود. با این وجود، من فکر نمی‌کنم عربستان سعودی آماده برقراری این ارتباط باشد، مگر آنکه محمد بن سلمان بخواهد بی‌باک و بی‌دقت عمل کند.

4- شما آینده و راهبرد روز جهانی قدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تأثیر این روز بر همگرایی فتنه‌های اخیر غرب آسیا چه خواهد بود؟

امام خمینی، مؤسس جمهوری اسلامی ایران، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس برگزیده است. روزی که میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان به تظاهرات می‌پردازند و برای آزادی و بازگرداندن فلسطین از دست اشغالگران و ظالمان اسرائیل صهیونیست فریاد می‌زنند.
تدبیر امام خمینی برای این روز، با هدف حفظ و یاد‌آوری «قدس» در قلب و ذهن تمام مسلمانان جهان در نظر گرفته شده است. مسلمانانی که برای حمایت و آزاد‌سازی فلسطین راهپیمایی می‌کنند و فریاد می‌زنند. روز قدس بهترین روش حفظ یاد برادران و خواهران فلسطینی ماست که در مراکز بازداشت غیر‌قانونی اسرائیل زندانی شده‌اند. روز قدس، روز پناهندگان فلسطینی در داخل و خارج آن است. این روز، روز مقاومت و روز غزه محاصره شده است، روز مقاومت فلسطین و تمام جنبش‌های آن و روز همه انسان‌های مقاوم و ثابت قدم است که در مقابل نقشه‌های صهیونیست در خاورمیانه می‌ایستند و با آن مقابله می‌کنند.
با وجود سایه تروریسم بر سر جهانیان که با حمایت اسرائیل و عربستان سربر آورده‌، روز قدس به آزاد‌مردان کمک می‌کند که با برگزاری راهپیمایی و تظاهرات علیه صهیونیست‌ها قیام کنند. صهیونیستی که با وقاهت ادعا می‌کند سرزمین‌های شمالی رود فرات متعلق به آن است.
دولت‌های غربی ممکن است همه‌جانبه از اسرائیل حمایت کنند، اما روز قدس یا‌د‌آوری برای مردمی است که هرگز فلسطین را فراموش نکرده و نخواهد کرد.
اگر می‌خواهید جمله‌ای در پایان این مصاحبه بفرمایید.
در پایان، نقل قولی از امام خمینی را باز‌گو می‌کنم: «حتی اگر تمام قدرت‌های جهانی هم جمع شوند، هرگز نمی‌توانند به این ملت آسیب برسانند. »‌

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار