کد خبر: 858155
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
در حالی قرار است امروز حدود ۲۰۰۰ مسکن مهر پردیس افتتاح شود که پروژه‌های مسکن مهر این شهر در فاز ۵ و ۹ حال خوشی ندارند، انجمن انبوه‌سازان باید مطابق پیش‌قراردادها تحویل این واحدها را از سال ۹۲ اغاز می‌کردند اما تاکنون هیچ واحدی را تحویل نداده‌ند.
تسنیم: قرار است امروز طی مراسمی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و احتمالا قائم مقام آخوندی حدود 2000 واحد مسکن هر فاز 8 (دره بهشت) شهر پردیس به سر ببرد که 10 هزار واحد مسکن مهر در دست ساخت انجمن انبوه سازان وضعیت مناسبی ندارند.
 
بر اساس پیش‌قراردادهایی که در اختیار متقاضیان مسکن مهر قرار دارد باید اولین سری از واحدهای این طرح سال 92 تحویل می شد،‌اردیبهشت ماه سال 94، محتشم رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفته بود: «شرکت بین المللی توسعه شهرسازی ایرانیان وابسته به انجمن انبوه سازان استان تهران ساخت 9 هزار و 422 واحد در فازهای 5 و 9  پردیس را بر عهده دارد که با توجه به شرایط موجود بیش از 90 درصد این واحد ها تا پایان امسال آماده واگذاری به متقاضیان خواهد بود.»
 
در سال وعده داده شده رییس انجمن انبوه‌سازان، سال گذشته و بهار امسال هیچ واحدی ازاین دو فاز تحویل متقاضیان نشده است.
 
شهریور ماه سال گذشته عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران از تحویل بخشی از واحدهای مسکن مهر فازهای 5 و 9 پردیس تا نوروز 96 خبر داد و با انداختن توپ کم‌کاری‌ها به زمین کارفرما و بانک گفته بود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم بخشی از واحدهای مسکن مهر شهر پردیس را تا عید تحویل دهیم و بخش کوچکی از واحدهای مسکن مهر انبوه‌سازان در این شهر نیمه اول سال آینده تحویل می‌شود.
 
ایرج رهبر تصریح کرد:‌ برای این کار باید مقداری همکاری‌های سه جانبه‌ای که ما در تفاهمنامه داریم یعنی کارفرما، انبوه‌ساز و بانک مسکن باید به گونه ای‌ عمل کنند که تفاهمنامه به‌صورت واقعی عملیاتی شود. بعضی وقت‌ها کارفرما می‌خواهد کاری را انجام دهد بانک قبول نمی‌کند، برخی اوقات کارفرما مشکلاتی را دارد که کارفرما آنها را نمی‌پذیرد باید سه طرف طبق همان تفاهمنامه پیش بروند اگر واقعا می‌خواهند واحدهای مسکن مهر را تحویل دهند.
 
وی با بیان این‌که آورده متقاضیان نیز به مشکل برخورده است، گفت: با وجود ارسال پیامک به متقاضیان، اما آنها آورده خود را تکمیل نمی‌کنند. به فرض در بلوکی که مثلا 53 واحد داریم، 20 تا 50 درصد آورده‌ها تکمیل شده اما بقیه متقاضیان سهم خود را پرداخت نمی‌کنند.
 
رهبر فروردین  سال 92 گفته بود:‌ «واحدهای مسکن مهر با قیمت مصوب وزارت راه و شهرسازی ساخته می‌شود، به عبارت دیگر ساخت هر متر مربع بر اساس نرخ مصوب حدود 320 هزار تومان هزینه دارد.  بر اساس دستورالعمل افزایش قیمت وزارت راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های مسکن مهر و احتساب هزینه‌های مربوط به آسانسور، ساخت هر متر مربع مسکن مهر بین 370 تا 390 هزار تومان هزینه در بردارد که رقم مناسبی برای انبوه‌سازان است.
 
یکی از مصائب غیرمستقیمی که واحدهای مسکن مهر با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، تغییرات سریع مدیریتی در شرکت بین المللی توسعه شهرسازی ایرانیان است. این موضوع آنچنان بغرنج‌ شده که شرکت مذکور به طور متوسط هر دو ماه یکبار دچار تغییرات در هیئت رییسه می‌شود. نبود ثبات در شرکت زیرمجموعه انبوه‌سازان حدود 10 هزار متقاضی را سردرگم کرده است.
 
متقاضیان مسکن مهر این فازها با توجه به خلف وعده 4 ساله برای تحویل واحدها، تمایل چندانی در رابطه با تامین آخرین سهم آورده خود ندارند. پیشرفت فیزیکی مسکن مهر انبوه سازان در شهر پردیس حدود 70 درصد است و با این روند بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری هم بتوانند ساخت این واحدها را به پایان برسانند.
 
رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران اواخر فروردین امسال با اعلام این‌که برای اتمام واحدهای مسکن مهر پردیس 400 میلیارد تومان پول نیاز است، گفته بود: پیشرفت 10 هزار واحد مسکن مهر انبوه‌سازان 70 درصد است که در صورت تزریق نقدینگی تا شهریور یا بهمن امسال به اتمام می‌رسد.
 
گرچه حسن محتشم اتمام واحدهای مسکن مهر را به تزریق منابع مالی منوط کرده اما واقعیت آن است که شرکت عمران پردیس از بیم عدم ساخت و تکمیل واحدهای مسکن مهر به دلیل نبود ثبات مدیریتی حاضر به کشیدن چک برای انبوه‌سازان نیست. امروز بخش دیگری از واحدهای مسکن مهر فاز 8 افتتاح می‌شود اما 4 سال است که انبوه‌سازان نتوانسته‌اند به تعهدات خود در تکمیل و تحویل واحدها عمل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار