کد خبر: 858126
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
رهبرمعظم انقلاب در ديدار نخست وزير عراق:
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار حيدر العبادي نخست وزير عراق و هيئت همراه با تجليل از وحدت و انسجام همه جريان‌هاي سياسي و مذهبي عراق در مبارزه با داعش، «نيروهاي مردمي» را پديده‌اي مهم و مبارك و عامل اقتدار در عراق خواندند
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار حيدر العبادي نخست وزير عراق و هيئت همراه با تجليل از وحدت و انسجام همه جريان‌هاي سياسي و مذهبي عراق در مبارزه با داعش، «نيروهاي مردمي» را پديده‌اي مهم و مبارك و عامل اقتدار در عراق خواندند و با تأكيد بر لزوم حفظ يكپارچگي سرزمين عراق، گفتند: بايد در مقابل امريكايي‌ها هوشيار بود و به هيچ وجه به آنها اعتماد نكرد زيرا امريكا و اذناب او، مخالف «استقلال، هويت و وحدت عراق» هستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، ايشان با اشاره به حضور نيروهاي داعش تا نزديكي بغداد در يك مقطع از زمان، خاطرنشان كردند: اكنون داعش در حال فرار و خروج از عراق است و اين موفقيت تحسين‌برانگيز، نتيجه وحدت و انسجام دروني در عراق و همچنين سياست درست دولت عراق در اعتماد به نيروهاي جوان و مؤمن عراق و حضور آنها در وسط ميدان است. رهبر انقلاب اسلامي به مخالفت امريكا و اذناب او با «حشدالشعبي» يا همان نيروهاي مردمي، اشاره كردند و افزودند: مخالفت امريكايي‌ها با نيروهاي مردمي به اين علت است كه آنها مي‌خواهند عراق، عامل مهم اقتدار خود را از دست بدهد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: به هيچ وجه به امريكايي‌‎ها اعتماد نكنيد زيرا آنها منتظر فرصت هستند تا ضربه خود را وارد كنند. ايشان، بروز اختلاف و دو دستگي در عراق را فرصت مورد نظر امريكا براي ضربه زدن خواندند و گفتند: نبايد اين فرصت به آنها داده شود ضمن آنكه بايد از ورود نيروهاي امريكايي به عراق به بهانه آموزش و مسائل ديگر جلوگيري كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه مخالفت امريكايي‌ها با داعش واقعي نيست، خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها و برخي كشورهاي تابع آن در منطقه، به‌دنبال نابودي و ريشه‌كني داعش نيستند زيرا داعش با حمايت و پول آنها به‌وجود آمده است و تمايل دارند يك داعشي كه در مشت آنها باشد، در عراق باقي بماند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ضمن تقدير از رسيدن نيروهاي عراقي به مرز سوريه، آن را حركتي راهبردي و بزرگ خواندند و بر لزوم حفظ آن، تأكيد كردند. ايشان بر لزوم حفظ يكپارچگي سرزمين عراق اشاره كردند و گفتند: جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان همسايه، با برخي زمزمه‌ها مبني بر برگزاري همه‌پرسي براي جدايي يك بخش از عراق مخالف است و دامن زنندگان به اين موضوع را مخالفان استقلال و هويت عراق مي‌داند. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به «غناي مادي، انساني و تاريخي عراق» تأكيد كردند: عراق با چنين ريشه و تمدن تاريخي و فرهنگي و انساني، بايد يكپارچه بماند و حق چنين كشوري، ايستادن روي پاي خود و مقابله قدرتمندانه با كساني است كه به دنبال برخورد با عراق هستند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با ابراز اميدواري براي فائق آمدن دولت عراق بر مشكلات و آرزوي فردايي بهتر براي ملت عراق، افزودند: دولت عراق بايد از همه جهت تقويت شود و وظيفه همه جريان‌هاي سياسي و مذهبي در عراق حمايت از دولت مستقر است. ايشان درخصوص روابط دو جانبه ايران و عراق نيز با تأكيد بر لزوم گسترش هرچه بيشتر روابط در زمينه‌هاي مختلف گفتند: بايد از برخي مشكلات اداري موجود در راه گسترش روابط عبور كرد و سطح همكاري‌ها را تا آنجا كه ممكن است ارتقا داد.
در اين ديدار كه آقاي جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي حيدر العبادي نخست وزير عراق ضمن قدرداني از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با داعش، هدف از ديدار خود را گفت‌وگو براي گسترش هرچه بيشتر روابط دو كشور در عرصه‌هاي مختلف بيان كرد و گفت: امروز عراق در مقابله با داعش منسجم و متحد است و همه جريان‌هاي سياسي و مذهبي بر لزوم استمرار مبارزه با داعش تا ريشه كني آن متفق القول هستند. وي نابودي داعش را امكان پذير خواند و با تأكيد بر لزوم استمرار حمايت‌هاي ايران، افزود: ما به كمك و مساعدت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در مرحله مبارزه با داعش و همچنين در مرحله پس از داعش كه مرحله ثبات و آرامش و سازندگي است، نيازمنديم. نخست‌وزير عراق به ريشه‌هاي تاريخي فرهنگي و اجتماعي روابط دو ملت ايران و عراق اشاره و تأكيد كرد: ما به دنبال گسترش روابط با ايران در همه زمينه‌ها از جمله افزايش خدمات رساني براي سفر زائران ايراني به عتبات عاليات هستيم و خدمت به زوار ايراني را افتخار خود مي‌دانيم.
 گسترش همكاري ايران و عراق براي مبارزه با تروريسم و بازسازي عراق
نخست وزير عراق روز گذشته و پس از سفر به عربستان سعودي و در شرايطي كه تروريست‌هاي داعش در مرز شكست نهايي قرار دارند، وارد تهران شد و در نهاد رياست جمهوري مورد استقبال اسحاق جهانگيري قرار گرفت.
پس از مذاكرات دو جانبه، العبادي و جهانگيري در يك نشست خبري مشترك به بيان جزييات توافقات حاصل شده در اين سفر پرداختند.  در اين نشست خبري جهانگيري با تبريك پيروزي‌هاي دولت و ملت عراق در مبارزه با تروريسم به خصوص در مقابله عليه داعش در موصل اظهار داشت: مطمئنم در سايه اين پيروزي‌ها ثبات و امنيت براي عراق و كل منطقه به ارمغان آمده و انسجام عراق روز به روز بيشتر خواهد شد.  معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگوهاي صورت گرفته در مذاكرات مشترك هيئت‌هاي دو كشور تصريح كرد: در اين مذاكرات درباره موضوعات مختلف از جمله مسائل بانكي، توسعه همكاري‌هاي نفتي، صادرات گاز، احداث خط ريلي شلمچه ـ بصره، مقابله با ريزگردها و احياي اروند رود گفت‌وگو شد كه اميدوارم با پيگيري‌هاي دو طرف، شاهد حل مسائل و ارتقاي سطح روابط باشيم.
نخست وزير عراق نيز در اين نشست مطبوعاتي هدف از سفر خود به تهران را تقويت روابط دو جانبه و ابراز همدردي و تسليت به خاطر اقدام تروريستي داعش در حرم مطهر امام (ره) و مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد و گفت: شيوع اين رفتارها دو كشور را مجاب مي‌كند كه همكاري‌هاي خود را براي نابودي تروريست‌ها در منطقه افزايش دهند و تصميمات جدي‌تري در اين زمينه اتخاذ كنند.
حيدر العبادي افزود: پس از نابودي تروريسم بايد به دنبال ثبات، استقرار و بازسازي عراق باشيم و در اين زمينه همكاري‌هاي گسترده‌اي با جمهوري اسلامي ايران خواهيم داشت.  نخست وزير عراق با اشاره به تلاش براي حل برخي مشكلات در آينده نظير بيابان‌زدايي و مناسبات بانكي، از برداشتن موانع پيش روي سرمايه‌گذاران و پيمانكاران ايراني خبر داد و افزود: ما به دنبال احداث خط لوله گاز از ايران به جنوب و پايتخت عراق هستيم.  حيدر العبادي ضرورت لايروبي اروند و احياي كشتيراني در اين رودخانه را خاطرنشان ساخت و گفت: دو كشور تصميم گرفته‌اند تا بقاياي به‌جاي مانده از جنگ ويرانگر ميان دوكشور را از اروند رود پاكسازي كنند تا اين رودخانه بار ديگر مورد استفاده قرار گيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار