کد خبر: 858121
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سخنگوي دستگاه قضا اعلام کرد
آخرين وضعيت رسيدگي به پرونده تخلفات و جرايم انتخاباتي هم از مباحث مهم عنوان شده توسط سخنگوي قوه قضائيه بود: تاكنون شش استاندار احضار شده‌اند...
محمد اسماعیلی
  برگزاري نشست خبري غلامحسين اژه‌اي، سخنگوي قوه قضائيه در روز غيرمعمول عاملي به نام هفته قوه قضائيه داشت و تشريح برنامه‌هاي دستگاه قضا در هفته‌اي با اين نام اولويت سخنان وي بود كه در همين رابطه محسني اژه‌اي يكي از نقاط قوت قوه قضائيه را تقويت خود نظارتي اين قوه دانست: از جمله تقويت نظارت‌ها اين بود كه در سال٩٥ بيش از٥٠ قاضي، كارمند و وكيل متخلف بازداشت و بيش از١٨٥ نفر دلال و كارچاق‌كن دستگير شدند. همچنين ثبت الكترونيكي در سازمان ثبت توسعه يافت و بيش از٩٢ درصد از كل خدمات ثبتي ارائه شده الكترونيكي بوده است. آمار مربوط به ثبت اسناد به طور مشخص به ميزان١٢ ميليون و٩٥٨هزار و ١١٥ مورد بوده است.
به گزارش جوان، محسني اژه‌اي جايگزين كردن حبس به جاي مجازات ديگر و استفاده از پابندهاي الكترونيكي را از جمله ديگر نقاط قوت دستگاه متبوع خود دانست: بعد از اصلاح قانون آيين دادرسي كه به قوه قضائيه اجازه تعيين مجازات جايگزين حبس به قوه قضائيه داده شد وضعيت خوبي را در اين حوزه شاهد هستيم. همچنين در اواخر سال گذشته استفاده از دستبندها و پابندهاي الكترونيكي بود به صورت آزمايشي آغاز شد و اميدواريم ادامه يابد.
   313قاضي منفصل شده‌اند
جذب قاضي و كارمند در قوه قضائيه موازي با تعديل قضاتي كه به وجاهت اين قوه ضربه مي‌زنند يكي ديگر از موفقيت‌هاي دستگاه قضا از نگاه سخنگو بود: سال گذشته، ١٠٧٠ قاضي و١٠١٧ كارمند جذب دستگاه قضايي شدند، ضمن اينكه٣١٣ قاضي و بيش از٦٠٠ كارمند هم از دستگاه قضايي منفصل شدند.
   15 سال حبس برای يكي از محكومان پرونده كهريزك ‌
يكي از نمايندگان رسانه‌ها ازسخنگوي قوه قضائيه خواست جزئياتي از پرونده يكي از قضات پرونده كهريزك ارائه دهد كه محسني اژه‌اي در پاسخ حكم كنوني اين قاضي را اينگونه بيان كرد: يك پرونده هنوز به حكم قطعي نرسيده و نسبت به پرونده ديگر احكام سنگيني صادر شده كه سنگين‌ترين آن١٥ سال را بايد تحمل كند.
   احضار 6  استاندار متخلف در انتخابات
آخرين وضعيت رسيدگي به پرونده تخلفات و جرايم انتخاباتي هم از مباحث مهم عنوان شده توسط سخنگوي قوه قضائيه بود: تاكنون شش استاندار احضار شده‌اند، علاوه بر اين در بين احضار‌شدگان، فرماندار و مسئولان دولتي هم ديده مي‌شوند. پرونده‌هاي استانداران و فرمانداران اگر چه در تهران نباشد باز هم در تهران رسيدگي مي‌شود.
‌تقدير از اقدام امنيت‌ساز سپاه مسئله ديگري بود كه سخنگوي دستگاه لازم دانست از آن ياد كند، آن هم با اين لحن تشكرآميز: به طور ويژه از سپاه پاسداران تشكر مي‌كنم كه به موقع و به جا با تروريست‌ها برخورد كردند و با پرتاب موشك‌ منجر به انهدام مقرر تروريست‌ها شدند.
   معوقات بانكي كاهش نداشته است
محسني اژه‌اي همچنين كاهش معوقات بانكي را رد مي‌كند و به مانند گذشته از كم كاري بانك مركزي در اين زمينه گفته و رقم ثبت وصول شده معوقات را نيز بيان مي‌كند‌: در بحث معوقات بانكي متأسفانه شاهد كاهش معوقات نبوده‌ايم اما قوه قضائيه قدم بزرگي براي اين موضوع براي بانك‌ها برداشت. ٤٨ هزار و٥٠٠ ميليارد ريال از معوقات توسط اجراييات ثبت وصول شد.
     مرتبطين با ترور و اقدامات تروريستي در دادگاه انقلاب محاكمه مي‌شوند
يكي ديگر از خبرنگاران رسانه‌ها پرسشي مبني بر«رئيس قوه گفتند كساني كه با دشمن همكاري كند. برخي محارب و برخي مفسد في الارض هستند و با توجه به دستگيري تعدادي از افراد در ارتباط با داعش اينها در كجا و توسط چه مرجعي محاكمه مي‌شوند؟»كه درپاسخ معاون اول قوه قضائيه گفت: اينكه چه كسي محارب و چه كسي مفسد في الارض است، قانون مشخص كرده و يكي از مصاديق آن عضويت در گروهي است كه مسلحانه با نظام مقابله مي‌كند. قطعاً تمام اعضاي آن گروه محارب محسوب مي‌شوند و اينكه چه كسي اعدام مي‌گيرد يا خير بستگي به دادگاه دارد.  مجازات اين افراد را نيز محسني اژه‌اي اينگونه بيان كرد: در قانون مجازات فعلي مفسد في الارض در قانون پيش بيني شده و كساني كه جزو گروه داعش هستند و اين گروه عليه كشورهاي اسلامي و جمهوري اسلامي اعلام جنگ كرده، محارب محسوب مي‌شوند و اينكه قاضي چه شقي از مجازات را تعيين مي‌كند، بحث ديگري است بنابراين در بين اين افراد هم اكنون هم محارب و هم مفسد في الارض داريم. قطعا اينها در دادگاه انقلاب محاكمه مي‌شوند.
اقدامات دستگاه قضايي در بحث حادثه تروريستي را نيز سخنگو به صورت مجمل عنوان مي‌كند: پيگيري كار اطلاعاتي با دستگاه‌هاي ديگر و محاكمه و مجازات با قوه قضائيه است.  پاسخ سخنگوي دستگاه قضا در مواجهه با پرسش« شنيده شده عده‌اي مرتبط با بانك سرمايه بازداشت شدند»هم اين عبارات است: پنج نفر در اين رابطه كه عموما مربوط به شركت‌هاي وابسته به اين بانك بودند بازداشت شدند. فردي هم كه قصد فرار داشت در بين اين افراد است.
    براي پاسخ به تهمت‌هاي انتخاباتي به دستگاه قضا پرونده‌ها و اتهامات افراد را بررسي خواهيم كرد
يكي از خبرنگاران در اواخر نشست خبري پرسش طولاني ديگري مبني بر« در ايام تبليغات انتخاباتي اتهامات زيادي به قوه قضائيه وارد شد و بنا بر اظهارات دادستان كل كشور اين اتهامات خوراك خبري رسانه‌هاي غربي را فراهم كرد اما دستگاه قضايي در راستاي اخلاق مداري و به هم نريختن جو انتخابات سكوت كرد. شما فرموده بوديد قوه قضائيه به اتهامات مطرح شده از سوي برخي از كانديداها در وقت مقرر پاسخ خواهد داد. اين موعد مقرر چه زماني است و سكوت دستگاه قضايي چه زماني مي‌شكند؟آيا اقدامي در اين خصوص انجام شده است؟» بيان مي‌كند: ما پاسخ داديم به برخي صحبت‌ها و برخي آقايان هم ناراحت شدند، برخي ديگر را هم به وقتش پاسخ مي‌دهيم، ما پاسخ عملي مي‌دهيم و به اتهامات و پرونده‌ها رسيدگي مي‌كنيم!
اژه‌اي زمان برگزاري دادگاه تجديد نظر متهم رديف دوم و سوم پرونده نفتي و اينكه آيا متهم جديد اين پرونده هم در اختيار وزارت اطلاعات قرار دارد يا خير را اينگونه تشريح مي‌كند: چهار متهم اين پرونده ماه‌هاست كه در اختيار وزارت اطلاعات قرار دارند و دو نفر از اين متهمان كلاً در اختيار وزارت مربوط و دو نفر ديگر امكان دسترسي به آنها وجود دارد. از زمان برگزاري دادگاه تجديد نظر در تيرماه اطلاعي ندارم.
   5نفر درباره حقوق‌هاي نجومي در بازداشت هستند
آخرين وضعيت پرونده حقوق‌هاي نجومي حسن ختام نشست خبري بود كه وي به صورت گذرا به آن پرداخت: در اين مدت ديوان محاسبات افرادي را شناسايي كرد ولي تا به امروز كسي به عنوان مجرم از سوي دولت مطرح نشده است. پنج نفر در بازداشت هستند و اخيراً فردي هم در اين رابطه بازداشت شده كه متوسط حقوق ماهانه‌اش140 ميليون بوده است كه اين فرد اتهامات ديگري هم دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار