کد خبر: 858118
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مذاكره فقط بعد لغو تحريم
تلاش‌هاي عربستان و كشورهاي عربي براي تحت فشار قرار دادن قطر نتوانسته اين كشور را به عقب‌نشيني وادار كند و مقامات دوحه در مقابل سعودي‌ها گارد تهاجمي گرفته‌اند.
تلاش‌هاي عربستان و كشورهاي عربي براي تحت فشار قرار دادن قطر نتوانسته اين كشور را به عقب‌نشيني وادار كند و مقامات دوحه در مقابل سعودي‌ها گارد تهاجمي گرفته‌اند. وزير خارجه قطر گفته است هرگونه مذاكره درباره بحران به وجود آمده تنها پس از لغو تحريم‌ها مي‌تواند آغاز شود و در غيراين صورت، روي كمك ايران و تركيه حساب باز مي‌كند.
قطر كه در دو هفته گذشته مقابل عربستان سعودي و متحدانش گارد تدافعي در پيش گرفته بود الان رويكرد خود را تغيير داده و براي بازگشت به روابط گذشته با اعراب شروطي را تعيين كرده است. محمد بن عبدالرحمان آل ثاني، وزير خارجه قطر اعلام كرد، هرگونه مذاكره درباره بحران به‌وجود آمده پيرامون اين كشور تنها پس از لغو تحريم‌ها عليه اين كشور آغاز خواهد شد و در عين حال هرگونه گفت‌وگو براي حل اين بحران بايد بر اساس مبناهاي شفاف صورت گيرد. به گزارش «الجزيره» ديپلمات ارشد قطر تأكيد كرد: «هيچ بحراني از طريق تقابل حل نخواهد شد و تنها راه‌حل نشست پشت ميز مذاكرات براي گفت‌وگو است.» وي ادامه داد: «به هر حال پيش‌بيني زمان پايان بحران در منطقه بسيار دشوار است.» وي تأكيد كرد: «ما تمايل خود براي گفت‌وگو درباره اين مسئله را از زمان آغاز بحران اعلام كرديم اما هنوز پاسخي دريافت نكرده‌ايم.» دوحه علاوه بر اين تأكيد كرده است كه همچنان به موفقيت نقش ميانجيگري كويت براي حل اين بحران به‌وجود آمده اميدوار است.» قطر همچنين اعلام كرده است در صورت تداوم تحريم‌ها روي كمك كشورهايي چون ايران و تركيه حساب باز خواهد كرد. وزير امورخارجه قطر همچنين گفته است كه هفته آينده به منظور گفت‌وگو درباره اثرات اقتصادي محاصره عليه اين كشور به واشنگتن سفر خواهد كرد. وزير امور خارجه قطر با اشاره به سفر خود به واشنگتن گفت كه اين سفر بر موضوع اثر تحريم‌ها بر تلاش‌هاي ضدتروريسم متمركز خواهد شد. سفير قطر در لبنان هم‌راستا با ديگر مقامات اين كشور تأكيد كرد: «محاصره‌اي كه توسط برخي كشورهاي ديگر حاشيه خليج فارس بر اين كشور تحميل شده، نقض صريح قوانين بين‌المللي و منشور سازمان ملل است.» عربستان و ديگر كشورهاي عربي درصدد بودند با فشارهاي سياسي و اقتصادي قطر را تحت فشار بگذارند اما قطري‌ها نه تنها از مواضع خود عقب‌نشيني نكرده‌اند بلكه سياست تدافعي در مقابل اعراب را كنار گذاشته و سياست تهاجمي در پيش گرفته‌اند.
  رزمايش مشترك قطر و تركيه
همزمان با فشار اعراب به قطر، اين كشور با تقويت اتحاد نظامي با همپيمانان خود در پي كاستن از فشار اعراب است. با اعزام نخستين گروه از نظاميان ترك به قطر و استقرار آنها در پادگاني در دوحه، نخستين مرحله از تمرينات مشترك ارتش قطر و تركيه برگزار شد. به گزارش روز سه‌شنبه پايگاه خبري «هلا اخبار»، بنا بر اعلام مسئولان وزارت دفاع قطر در تمرينات نظامي نيروهاي زميني قطري و تركيه در گردان «طارق بن زياد» از سلاح‌هاي سنگين براي هدف قراردادن مواضع دشمن فرضي استفاده شد و هدف از آن افزايش سطح آمادگي نيروهاي نظامي براي مقابله با تهديدات عنوان شده است. تركيه تنها كشوري است كه حمايت نظامي خود از قطر را اعلام و رئيس‌جمهور تركيه با اعزام 5 هزار نيرو براي كمك به قطري‌ها موافقت كرد كه خشم سعودي‌ها و امارات را در پي داشته است. از سوي ديگر، الكساندر ميخييف، مديركل شركت «روس ابارون اكسپورت» روسيه گفت كه همكاري مسكو با دولت قطر براساس توافقنامه‌هاي امضا شده ميان دو كشور با قوت ادامه خواهد يافت. به گزارش شبكه راشاتودي، الكساندر ميخييف روز سه‌شنبه در سخناني گفت: «ما به سياست صلح و همكاري با قطر ادامه مي‌دهيم. اصول همكاري بين شركت ما و قطر وجود دارد و شركت ما به تاكتيك و استراتژي تقويت روابط شراكت با اين كشور پايبند است.» اين شركت تنها شركتي در روسيه است كه به صادرات سلاح و تجهيزات نظامي به خارج مي‌پردازد.
  نوك حمله عليه امارات
علاوه بر عربستان سعودي، تنش‌هاي قطر با امارات نيز تشديد شده است. مشعل بن حمد آل ثاني، سفير قطر در واشنگتن گفت: «محاصره قطر از سوي چند كشور عربي منطقه با هدف ضربه زدن به استقلال اين كشور است.» روزنامه وال استريت ژورنال به نقل از سفير قطر نوشت: «در گزارش كميته تحقيقات حوادث ۱۱ سپتامبر به نقش امارات در پولشويي براي تروريست‌ها اشاره شده است.» وي افزود: شماري از ربايندگان هواپيماها كه به دو برج حمله كردند، اماراتي بودند و نه قطري. سفير قطر در واشنگتن تأكيد كرد: «در فهرست‌هاي تروريستي امريكا و سازمان‌هاي بين‌المللي، شمار اتباع كشورهايي كه قطر را تحريم كرده‌اند ۱۰ برابر تعداد اتباع قطري در اين فهرست‌هاست.» امارات نيز در كنار عربستان، بيشترين فشارها را عليه قطر اعمال كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار