کد خبر: 858116
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
جروزالم پست: خطاب موشك‌هاي ايران، اسرائيل، عربستان و امريكا هستند
سه روز بعد از انتقام موشكي ايران از تروريست‌هاي داعش، مقام‌هاي رسمي در امريكا و اروپا تا لحظه تنظيم اين گزارش در قبال حمله موشكي ايران به داعش سكوت كرده‌اند ولي تحليل و تفسير‌ها درباره اين حمله موشكي همچنان ادامه دارد.
سه روز بعد از انتقام موشكي ايران از تروريست‌هاي داعش، مقام‌هاي رسمي در امريكا و اروپا تا لحظه تنظيم اين گزارش در قبال حمله موشكي ايران به داعش سكوت كرده‌اند ولي تحليل و تفسير‌ها درباره اين حمله موشكي همچنان ادامه دارد. در مركز تحليل‌ها، كارشناسان و رسانه‌هاي اسرائيلي قرار دارند كه معتقدند حمله موشكي سپاه پيامي غيرمستقيم به تل‌آويو بود.
بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در ميان سكوت مقام‌هاي اروپايي و امريكا، تقريباً تنها مقام رسمي بلند پايه بود كه به حمله موشكي ايران به داعش واكنش نشان داد. نتانياهو با گفتن اين جمله كه پيام او «به ايران اين است كه اسرائيل را تهديد نكنيد.» نشان داد تل‌آويو خود را خطاب موشك‌هاي ايراني قلمداد كرده است. آويگدور ليبرمن وزير جنگ رژيم صهيونيستي ديروز دومين مقام بلندپايه رژيم صهيونيستي بود كه به موشك‌باران داعش واكنش نشان داد و گفت كه تل‌آويو از حملات موشكي ايران به ديرالزور نگران نيست. وي در جمع اعضاي حزب متبوعش «اسرائيل خانه ماست»، گفت: اسرائيل آماده هرگونه تحولي است. ما آماده هستيم و هيچ نگراني يا ترسي نداريم. روزنامه صهيونيستي جروزالم‌پست ديروز در تحليلي نوشت كه هر چند ايران داعش را در سوريه با موشك هدف قرار داد اما مخاطب اين حمله، آشكارا اسرائيل، عربستان و امريكا بودند. جروزالم‌پست مي‌گويد: «اينكه ايران به‌صورت كلامي داعش، عربستان سعودي، امريكا و اسرائيل را تهديد كند چيز جديدي نيست، اما اينكه شش موشك بالستيك ذوالفقار را به فاصله‌اي بيش از 600 كيلومتر در كشوري ديگر شليك كند، جديد است.» اين روزنامه اسرائيلي با طرح اين مسئله كه شليك موشك‌ها، تهديد ايران براي اسرائيل را بسيار تقويت كرد، آمده است: «استفاده ايران از چنين سلاح‌هاي دور برد قدرتمندي، احتمال به كار برده شدن دوباره آنها (توسط ايران) را محتمل‌تر كرد، حتي با اينكه برنامه هسته‌اي ايران توسط برجام محدود شده اما بعد از هشت سال ايران مي‌تواند موشك‌هاي بالستيك با كلاهك‌هاي هسته‌اي شليك كند.» روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت در تحليلي نسبتاً متفاوت نوشت: اين حمله فقط هشدار به اسرائيل نيست بلكه هشداري است براي كشورهاي عربي خليج فارس و همچنين امريكا. به نوشته آحارونوت اگر اين موشك‌ها از فاصله بيش از 600 كيلومتري به اهداف مورد نظر اصابت كرده باشد، نشان مي‌دهد ايران گزينه‌هاي بيشتري غير از حزب‌الله براي برخورد با اسرائيل در اختيار دارد. آحارونوت افزود: اصابت دقيق اين موشك‌ها به اهداف مورد نظر از فاصله 600 الي 700 كيلومتري نوعي عرض‌اندام از سوي ايران است، زيرا تاكنون فقط امريكا و روسيه از چنين فاصله‌هايي موشك شليك كرده‌اند.
   سياست‌ ترامپ عامل حمله موشكي ايران
دولت امريكا كه همين چند روز قبل طرح جامع تحريم‌هاي ايران را در سنا تصويب كرد، همچنان در قبال حمله موشكي ايران موضع سكوت در پيش گرفته و ايران با موشك‌هاي خود اين پيام را ارسال كرده است كه از خود دفاع مي‌كند و اجازه نمي‌دهد سياست‌هاي خصمانه واشنگتن عليه تهران بدون هزينه باشد. روزنامه امريكايي هافينگتن‌پست در گزارشي استفاده ايران از موشك بالستيك عليه مواضع داعش در سوريه را نتيجه سياست‌هاي غلط و خطرناك رئيس‌جمهور امريكا در منطقه دانست و نوشت: ايران با موشك‌هاي خود اين پيام را ارسال كرده است كه از خود دفاع مي‌كند و اجازه نمي‌دهد سياست‌هاي خصمانه واشنگتن عليه تهران بدون هزينه باشد. اين روزنامه با اشاره به اينكه ايران براي اولين بار است كه پس از جنگ با عراق در سال‌هاي 1980 تا 1988 از موشك استفاده مي‌كند اين سؤال را مطرح كرده كه چرا ايران سياست سه دهه خود مبني بر آزمايش و نه استفاده از موشك‌هايش را تغيير داده است؟ و چنين نتيجه مي‌گيرد: «اين يك واكنش به تشديد تنش‌ها در خاورميانه توسط ترامپ است.» روزنامه هافينگتن پست مي‌گويد: «تهران احمق نيست كه موشك‌هايش را به سمت رياض يا واشنگتن به تلافي حمايت از حملات تروريستي داعش در خاك ايران پرتاب كند. ايران در ازاي آن، جايي را هدف قرار داد كه مورد حمايت عربستان سعودي و با تشكر از چك سفيد امضاي ترامپ، متعلق به نيروهاي نيابتي امريكا در خاك سوريه است.»
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
منوچهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
با درود برای انزوای آمریگا اتحاد منطقه ای از جملله روسیه چین هند ....... ضروری است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار