کد خبر: 858115
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
جنگنده‌هاي امريكا تغيير مسير مي‌دهند، استراليايي‌ها نمي‌پرند
امريكا و متحدانش هنوز بايد هزينه‌هاي سرنگون‌سازي هواپيماي سوري در حال بمباران داعش را بپردازند.
امريكا و متحدانش هنوز بايد هزينه‌هاي سرنگون‌سازي هواپيماي سوري در حال بمباران داعش را بپردازند. در پي‌توقف هماهنگي نظامي روس‌ها با  با امريكا در سوريه، روسيه آرايش سامانه‌هاي پدافند هوايي خود را در اين كشور به گونه‌اي تغيير مي‌دهد كه پيشتر آغاز كرده است. در همين حال در پي لغو توافقنامه امنيت پرواز از سوي روسيه ارتش امريكا اعلام كرد، مسير پرواز جنگنده‌هايش را بر فراز سوريه جهت تضمين سلامت كادر پروازش تغيير مي‌دهد.  مقامات امريكا در عين حال بر تلاش خود جهت باز نگه داشتن خطوط تماس با روسيه در سوريه تأكيد كردند.
روز يك‌شنبه امريكا يك فروند جنگنده ارتش سوريه را سرنگون كرد كه در پي آن روز دوشنبه روسيه گفت هواپيماهاي ائتلاف امريكايي در نزديكي رودخانه فرات را با سيستم موشكي رديابي مي‌كند اما از عبارت شليك به آنها استفاده نكرد. همين كافي بود كه سخنگوي فرماندهي مركزي نيروي هوايي امريكا اعلام كند: «در نتيجه رويارويي‌هاي اخير با نيروهاي همپيمان سوريه و نيروهاي روسي تصميم گرفتيم تدابير جسورانه‌اي براي تغيير مسير پروازهاي جنگنده‌هاي خود بر فراز سوريه جهت ادامه عمليات خود عليه داعش همزمان با تضمين سلامت كادر نيروي هوايي‌مان در سايه تهديدات موجود در نظر بگيريم. سلام العبيدي خبرنگار الميادين در مسكو در گفت‌وگو با اين شبكه در پاسخ به اينكه آيا روسيه مواضع جديدي پس از تصميم واشنگتن به تغيير مسير پرواز هواپيماهاي امريكا بر فراز سوريه اتخاذ كرده است يا نه مي‌گويد: «در سطح سياسي هنوز هيچ موضع جديدي صادر نشده است زيرا مواضعي كه روز گذشته اتخاذ شد، روشن بود، به ويژه بيانيه‌اي كه وزارت دفاع روسيه منتشر و مواضع مسكو را در اين خصوص پيش از اقدام مسئولان سياسي مشخص كرد.
   تعليق پروازهاي استراليا
هشدار روسيه كاملاً روشن بود و به نظر مي‌رسد اين هشدار در تصميم ائتلاف به ويژه امريكا به تغيير مسير پرواز هواپيماها برفراز سوريه و همچنين تصميم استراليا براي تعليق پروازهاي هجومي خود برفراز سوريه مؤثر بوده است، بنابراين به نظر مي‌رسد ائتلاف واشنگتن اين هشدار روسيه را به خوبي دريافت كرده، به ويژه اينكه برخي خبرها حاكي از آن است كه روسيه عملاً حركت سامانه‌هاي پدافند هوايي خود را شامل «اس 300» و «اس 400» كه در سوريه وجود دارد آغاز كرده است. اين نشان مي‌دهد روسيه قصد دارد بيشترين مساحت ممكن از آسمان سوريه را تحت كنترل رادارها و سامانه‌هاي موشكي خود قرار دهد. علاوه بر اين هواپيماهاي تهاجمي روسيه پروازهاي خود را براي رهگيري هواپيماهاي مهاجم به ويژه در مناطقي كه نيروي هوايي روسيه و سوريه حضور دارند بيشتر خواهد كرد.  العبيدي در پاسخ به اينكه آيا فضاي مسكو نشان مي‌دهد كه امكان بازگشت از توافق هماهنگي در سوريه بين مسكو و واشنگتن نزديك است يا نه، گفت: « از نظر نظامي حتي با توجه به اينكه روسيه تعليق تماس‌ها با امريكا را در اين خصوص اعلام كرده است اما از نظر عملي شايد به زمان نياز داشته باشد و به اين معنا نيست كه تلفن‌ها را خاموش كنند و هيچ تماسي صورت نگيرد به ويژه اينكه روسيه در بيانيه نظامي خود از امريكا خواسته است درباره حادثه سرنگون كردن هواپيماي نظامي سوريه تحقيق كاملي انجام دهد و اين حادثه و آنچه رخ داده است را توضيح دهد. پس اين اقدام به زمان نياز دارد و شايد براي مدتي اين تماس‌ها برقرار باشد اما مي‌توان گفت هماهنگي در خصوص سوريه تعليق شده است و روسيه اين همكاري را تعليق كرده است اما شايد كانال‌هاي ارتباطي براي مدتي برقرار باشد.  
همچنين روسيه روز دوشنبه از آزمايش‌هاي جديد موشكي از ساحل سوريه در راستاي رزمايش نظامي خود خبر داد كه قرار است ۱۸ تا ۳۰ ژوئن جاري برگزار شود.  به گزارش اسپوتنيك، اين موشك‌ها در ۱۹، ۲۰، ۲۳، ۲۸ و ۳۰ ژوئن در ساعت بين 8و 18 به وقت مسكو در آب‌هاي بين‌المللي درياي مديترانه شليك خواهند شد.  اين رزمايش روسيه در سايه تنش روزافزون روسيه و امريكا به علت ساقط كردن يك جنگنده نظامي سوريه توسط ائتلاف ضدداعش به سركردگي امريكا در روز يك‌شنبه است.
   تلاش امريكا براي فعال‌سازي مجدد تماس
وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) ضمن تأييد خبر توقف كانال ارتباطي خود با روسيه سرنگوني جنگنده سوري را اين گونه توجيه كرد كه در حال بمباران افراد مسلح نيروهاي دموكراتيك سوريه در جنوب الطبقه بود كه مورد حمايت امريكا هستند.  جوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا اعلام كرد: ما از طريق كانال‌هاي ديپلماتيك و نظامي براي فعال‌سازي مجدد كانال مذكور تلاش خواهيم كرد.  دانفورد گفت: ارتباطات بين نظاميان روس در پايگاه الحميم سوريه و همتايان‌ امريكايي‌شان در پايگاه العديد در قطر همچنان برقرار است.  در عين حال كاخ سفيد افزود، براي باز ماندن خطوط تماس خود با روسيه جهت ممانعت از درگيري‌هاي احتمالي تلاش خواهيم كرد.  در چنين شرايطي استراليا روز سه‌شنبه خبر داد حملات هوايي در سوريه را به حالت تعليق درمي‌آورد.  وزارت دفاع استراليا در بيانيه‌اي اعلام كرد: «عمليات هوايي نيروهاي استراليا در سوريه، در راستاي اقدامي پيشگيرانه موقتاً متوقف شده است.» كارشناسان بر اين باورند اگرچه روسيه شايد بر جلوگيري از تشديد تنش‌ها خود هواپيماهاي امريكايي را در آسمان سوريه هدف قرار ندهد اما ممكن است با شناسايي هواپيماهاي متحدان امريكا در اين منطقه آنها را سرنگون كند تا ضمن جبران حمله امريكا پيام روشني به طرف امريكايي داده باشد، به خصوص كه جنگنده‌هاي متحدان امريكايي در واقع همان جنگنده‌هاي ساخت امريكا هستند.
   تعريف سناتور امريكايي از اسد
سناتور امريكايي از ايالت ويرجينيا تأكيد كرد كه ايجاد پايگاه نظامي ايالات متحده در سوريه نقض آشكار قوانين بين‌الملل است.  ريچارد بلك، گفت: ما يك پايگاه نظامي در منطقه التنف در جنوب سوريه ايجاد كرده‌ايم. شما نمي‌توانيد وارد كشوري مستقل شويد و در آن پايگاه نظامي ايجاد كنيد كه هرگز عليه ما اقدامي خصمانه انجام نداده است،  اين اقدام نقض آشكار قوانين بين‌الملل است.   وي ادامه داد: دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري امريكا متأسفانه به افرادي دستور اين كار را داده كه به خوبي از اوضاع مطلع نيستند و از اين اختيار نظامي در سوريه استفاده مي‌كنند. روسيه، سوريه و متحدانشان به طور قطع اقداماتي انجام مي‌دهند.  سناتور امريكايي افزود: از تعدادي از افراد كه اطلاعاتي از سوريه جمع كرده‌اند كه برخي هم اطلاعات مهمي بوده دريافتم اسد ۹۰ درصد آراي رأي‌‌دهندگان سوري را حتي در مناطقي كه تحت كنترل تروريست‌هاست به دست مي‌آورد  بلكه بشار اسد و همسرش را اين گونه توصيف كرد كه بر عكس بسياري از رهبران جهان هيچ ثروتي از پست‌شان جمع نكرده‌اند بلكه خود را براي آينده امن كشورشان فدا كرده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
مرگ بر آمریکا وسعودی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار