نويسنده: بهناز قاسمي
كارخانجات لبني درحالي از كاهش تقاضا در بازار گلايه ميكنند كه سالانه دو تا سه بار قيمتهايشان را افزايش ميدهند. امسال نيز افزايش قيمت انواع شير را در ابتداي ماه مبارك رمضان كليد زدند تا دو روز ديگر(ابتداي تير) نيز قيمت سه محصول لبني را گران کنند. اكنون اين سؤال مطرح ميشود كه سازمان حمايت بر اساس چه منطقي با افزايش قيمت شير و لبنيات در فواصل كوتاه موافقت ميكند. آيا افزايش دستمزد و هزينهها فقط براي كارخانجات لبني است؟
دبير انجمن لبني كه هميشه مدافع رشد قيمتهاست در خصوص سرانه مصرف شير و لبنيات ميگويد: متأسفانه سرانه مصرف شير بسيار پايين است و قرار بود، در پايان برنامه پنجم توسعه به 165 كيلوگرم برسد كه نرسيديم و همان 85 كيلو باقي مانده است.
رضا باكري با بيان اينكه وقتي مصرف داخلي ما افزايش ندارد، با مازاد توليد مواجهيم، ميافزايد: مسئولان كلان اقتصادي كشور نتوانستند برنامهاي براي رشد سرانه مصرف لبنيات خانوار تنظيم و ارائه كنند و در نتيجه همواره با مازاد شير خام روبهرو هستيم. اين اظهارات درحالي است كه باكري از بررسي رشد قيمت سه محصول لبني خبر ميدهد و ميگويد: سازمان حمايت از مصرفكننده تا چند روز آينده نتيجه بررسي كارشناسي براي قيمت سه محصول، شير، پنير و ماست را اعلام ميكند. دو كارخانه لبني در ايام نوروز به صورت خودسرانه قيمت شير و ماست خود را افزايش دادهاند، اين موضوع با واكنش سازمان حمايت مواجه شد و كارخانجات قيمت را به حالت اول بازگرداندند، اما درخواست افزايش قيمت به دليل افزايش هزينه جانبي در دستور كار سازمان حمايت از حقوق مصرفكننده قرار گرفت، از اين رو قيمت انواع شير يك بار در ابتداي ماه رمضان و بار ديگر در پايان اين ماه در دستور كار سازمان حمايت قرار گرفته است، البته دبير انجمن نتوانست دليل منطقي براي افزايش قيمت در مقابل كاهش تقاضا در بازار اعلام كند و واردات شير خشك از بلا روس را باعث نابودي صنعت لبني دانست.
صادرات به روسيه بازار لبني را تقويت كرد
به گفته يك منبع آگاه، تسهيل شدن قوانين صادرات شير و لبنيات به روسيه در ماههاي اخير موجب شده صنعت لبني كشور جان بگيرد و شير خشكهاي دپو شده و انواع لبنيات به اين كشور صادر شود. با رشد صادرات، كارخانجات لبني قيمت شير خام را بين ۱۰ تا ۳۰ تومان افزايش دادند، به عبارت ديگر قيمت شير خام بين هزار و 250 تا هزار و 300 تومان به فروش ميرسد اما در مقابل كارخانجات لبني قيمت مصرفكننده را ۲۰۰ تومان افزايش دادند و سازمان حمايت نيز همچنان با كارخانجات همكاري كرده و در توزيع ناعادلانه قيمت با توليدكنندگان همراهي ميكند.
اين فعال صنعت لبني به افزايش قيمت علوفه و تغييرات قيمت يونجه و ذرت علوفهاي به صورت لحظهاي و ساعتي اشاره ميكند و معتقد است: سلطان واردات علوفه روزانه چندين بار قيمتها را تغيير ميدهد، گويي بار لحظهاي وارد مرزها ميشود يا قيمت دلار نوسان دارد.
وي ميگويد: هر رأس دام روزانه سه تا پنج كيلو به طور متوسط يونجه و ذرت علوفهاي ميخورند و قيمت اين نهادهها نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزايش يافته، اين در حالي است كه قيمت شير خام در يك سال گذشته ۱۰ درصد نيز رشد نداشته است.
اين فعال صنعتي طرح خريد شير خام از سوي سازمان تعاون روستايي را بهترين راه كمك به دامداران عنوان كرده و ميگويد: رشد صادرات بازار روسيه باعث شد سازمان تعاون روستايي مستقيم شير خشك توليد خود را صادر كند و آن را وارد بازار داخلي نكند. همين امر موجب افزايش تقاضا در بازار داخل و رونق صنعت لبنيات شده است.